• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tekst aanpassen in formulier Excel 2016

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mathijs CM

Gebruiker
Lid geworden
19 feb 2009
Beste Cobbe,

Ik heb mij aangemeld als betalen lid aangezien ik met dit weer mooi kan stoeien met Excel en zo de tijd dus wel doorkom want het is mij te koud om paar uurtjes gaan te vissen.

Ik heb inmiddels een complete cursus Excel2016 en automatiseren Excel van GratisCursus.be in mijn bezit. Keurige lessen maar niet altijd even duidelijk.

Heb zelf geprobeerd een bestand te maken aan de hand van een les uit cursus.be . De les uit cursus.be werkt in mijn ogen perfect, volgens mij doe ik precies hetzelfde maar werkt niet, want bij VBA controleren geeft hij een fout, welke ik niet begrijp maar weet dat ik de knop Toevoegen mis in werkblad factuur, de opdrachtknop staat wel in staat wel in het userform van VBA. Daar staat ook nog een knop Sluiten. De knop sluiten komt weer naar voren als je in werkblad factuur een klant wilt toevoegen, waarom die knop toevoegen staat op werkblad factuur is voor mij een groot vraagteken, logischer zou zijn geweest in werkblad klant.

Ik probeer beide bestanden toe te voegen maar weet niet of mij dat lukt! Heeft geen haast want ik blijf uitproberen maar een keer kon ik helemaal niet uit bestand komen en heb ik met control altenate delete met moeten afmelden maar alles werkt weer.

Ben toch benieuwd waar ik de fout maak. In de les zitten een paar mooie uitwerkingen van zoeken verticaal etc.

Alvast een prettig weekend

Math

NOOT: Uiteraard ook voor alle overige personen die me eventueel willen of reeds aan het helpen zijn

Bijlagen

Code:
Unload Me
i.p.v.
Code:
Unload[SIZE=5][COLOR=#ff0000].[/COLOR][SIZE=2]Me[/SIZE][/SIZE]

Ik heb er een beetje uitleg bijgedaan.

Vba excel 2016

Hoi Cobbe,

Niet zo snel was de duiven nog aan het verzorgen. Zal zo eens gaan kijken wat ik niet goed heb gedaan met andere woorden fout dus. Maar mijn vader zaliger zijn motto was altijd: van je fouten kun je leren.

Morgen worden de duiven gekoppeld, als het goed is dan na ongeveer 10 dagen de eerste eieren en de eerste of tweede week van 2017 de eerste jonge duiven.
Nu heb ik daar een bestandje van gemaakt, maar het kweekseizoen duurt heel erg lang en ben in principe op zoek naar een manier om indien er veel veranderingen hebben plaatsgevonden dat bestand dan op te slaan en met hetzelfde bestand onder aangepaste naam weer verder te gaan zodat ik altijd het bestand kan terugvinden en ik afdruk kan opslaan in ordner.
Zo zal ik niet veel fouten meer maken hoop ik , want kan altijd bestand terugvinden, denk hierbij aan bv een maal per week opslaan Kweek 1 kweek 2 etc

Zal eens wat in een oud bestand zetten en eventueel om advies vragen
Math

Vba excel 2016

Hoi Cobbe,

Snel even gekeken maar ik kan nergens je uitleg vinden, dat vindt ik zeer jammer, want nu weet ik nog niet wat ik fout heb gedaan

Math

De oplossing voor het foutlopen heb je toch van Harry(HSV) gekregen.

Ik heb enkel de uitleg bijgedaan wat de knoppen doen.

Vba excel 2016

hoi Cobbe,

ik heb wel iets gekregen van HSV maar zoals het nu in het voorbeeld va je staat, is het toch een andere code geworden

was oud dus private sub cmdSluiten_click
Unload me moest volgens HSV zijn Unload.me

in nieuwe voorbeeld van je staat.
private sub smdSluiten
Unload frmKlantGegevens
End sub

Maar ik kan nergens de uitleg wat de knoppen doen van je vinden.

Math

Harry heeft je aangeraden om de punt(.) weg te laten tussen Unload(.)Me en niet andersom.

De uitleg van de buttons en invoervelden komen naar voren als je met je muisaanwijzer op betreffende item gaat staan.

Vba excel 2016

Goede middag heren,

Schijnbaar werken alle twee de opties, want heb er geen problemen meer mee.

Nu heb ik echter een knop aangemaakt om af te drukken, lees printen waarbij de macro wel werkt maar de knop niet!!

Ra ra

Math

Bijlagen

Je moet de button nog verbinden met je macro.
Kies voor Ontwerpmodus en dubbelklik op je afrdrukebutton.
Zet dan als 2de regel

Afdrukken

Nu weer op Ontwerpmodus drukken en een en ander zal wel werken.

Die code hoort niet thuis in een standaard module maar in de factuur module.
Daar staan de mogelijkheden van de knop.
Code:
Private Sub cmdAfdrukken_Click()
'Macro afdrukken dan wel printen
ActiveWindow.SelectedSheets.PrintPreview
    If MsgBox("Weet je zeker dat je wilt afdrukken? Druk op Ja om door te gaan!", vbYesNo) = vbYes Then ActiveWindow.SelectedSheets.PrintOut Copies:=1
End Sub

Vba excel 2016

Goede middag heren,

Jullie zijn sneller met beantwoorden dan ik met het uitproberen. Heb beide versies van jullie een op mijn gemak gelezen en uitgeprobeerd en beide oplossingen werken perfect.
Nu is het el zo dat als ik sta in bijvoorbeeld factuur en druk op afdrukken wordt inderdaad de factuur eventueel afgedrukt. Sta ik echter in werkblad klanten dan worden de klanten afgedrukt.

Is er een mogelijkheid om met behulp van een macro te kiezen uit verschillende werkbladen? Als voorbeeld zouden we kunnen nemen werkblad factuur, klanten of producten!

De duiven zijn gekoppeld dus nu kan ik weer even gaan beginnen met uitproberen, ga eens kijken of ik een macro zou kunnen maken die een werkmap automatisch opslaat onder een andere naam wanneer de werkmap bijvoorbeeld een week dan wel 7 dagen oud is.

Werkmap op bureaublad Kweek 2016-2017
Eerste map vandaag gemaakt en zou kunnen krijgen als bestandsnaam KW2017_1. Dus na een week opslaan en dan de gegevens gelijk zichtbaar maken in nieuw bestand KW2017_2 in dezelfde map op bureaublad etc, kweekseizoen loopt paar maanden door.

Wens jullie nog een prettige avond toe
Math

Bijlagen

Probeer deze eens in te passen in je eigen bestand.

Vba excel 2016

Hoi Cobbe,

Ik wil eerst het apart bestandje goed hebben. Aangezien ik geen gebruik wil maken van de optie printen in PDF, heb ik die opdrachtknop dus ook niet gemaakt.
Alles lukt bijna, behalve dat ik in de box niets te zien krijg. Ra ra ra.

Zal wel weer een domme fout zijn

Waar kan ik een relatief goed boek kopen om te begrijpen wat de Engelse teksten in principe willen zeggen.

Dim ftst As Variant (ftst voor?)

for each sSheet In Sheets (waarom sSheet)

Math

Bijlagen

Je krijgt niets te zien omdat je de code niet goed gebruikt.

Code:
Private Sub UserForm_Initialize()
De naam van het formulier heeft er niets mee van doen.

Vba excel 2016

Hoi Cobbe en/of VenA

Heb code aangepast nu komt start en blad 1,2 3n 3 naar voren maar kan ze niet selecteren dmv aan te vinken kan wel bv blad start volgens mij laten printen maar niet selecteren dmv vinkje in vierkantje.

Bij bestandjes bijgevoegd

Math

Bijlagen

Je moet de eigenschap van je Listbox nog op Multiselect instellen.

Dat kan in de eigenschappen van de Listbox (natuurlijk)

Met filmpje : How did i do it

https://we.tl/8yc1G6rTEN

Laatst bewerkt:
Vba excel 2016

Goede morgen Cobbe,

Uiteraard bedankt voor de oplossing, het werkt inderdaad echte ik heb dus geen selectie vakjes, maar als ik de bladzijde aanklik veranderd de kleur en heb het ook uitgeprobeerd.

Blijft uiteraard mijn vraag openstaan, waar ik een goed boek kan vinden dat ook inderdaad voorbeelden heeft waarbij de programmataal duidelijk wordt uitgelegd.

Wat betekent bijvoorbeeld
Private Sub cmdPrint
Dim iLoop As Integer !
For iLoop = 1 To ListBox1.Listcount
If ListBox1.Selected(iLoop - 1) = True Then
Sheets(ListBox1.List(iLoop - 1, 0)).Printout
ListBox1.Selected(iLoop - 1) = False
End If
Next
End Sub

Dim ftst As Variant

Math

Met de code ...
Code:
Private Sub cmdPrint
 Dim iLoop As Integer !
 For iLoop = 1 To ListBox1.Listcount
 If ListBox1.Selected(iLoop - 1) = True Then
 Sheets(ListBox1.List(iLoop - 1, 0)).Printout
 ListBox1.Selected(iLoop - 1) = False
 End If
 Next
 End Sub
... wordt de selecteerde werkbladnaam in de listbox1 uitgeprint.
Echter, onderstaande code is daarentegen al voldoende.
Code:
Private Sub ListBox1_Click()
Worksheets(ListBox1.Value).PrintOut
End Sub

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan