• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

tekst achter elkaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

BOUKES

Gebruiker
Lid geworden
15 jun 2016
Na exporteren vanuit een roosterprogramma komt de opmerking soms in meerdere rijen te staan.
Hoe kan ik snel de tekst achter elkaar krijgen in 1 zin

In A9 staat nu
ik wil graag vrij van 8 juni t/m 21 juni
ik wil graag vrij van 27 september t/m 8 oktober

In A9 moet komen
ik wil graag vrij van 8 juni t/m 21 juni ik wil graag vrij van 27 september t/m 8 oktober

Bijlagen

Als de opmaak identiek is aan het voorbeeld, dus regeleinde achter Juni, dan is hier geen sprake van terugloop, maar van een Regeleinde in de tekst. Dat herstel je niet met tekstterugloop. Dan zul je de regeleinde moeten verwijderen. Dat is, als ik het goed heb, een Char(9) of Char(10) teken. Die zou je dus met een macro kunnen verwijderen. Althans: vervangen door een spatie. Of dat verstandig is, lijkt mij een heel ander verhaal...

Ik ben alleen op het tekstvoorbeeld afgegaan. Niet op het document. Overigens maakt het natuurlijk voor de werking verder niets uit of je de terugloop uitzet of niet.

Op mijn voorbeeld staat geen regeleind.
Dan kijk je dus verkeerd, want die staat er wel degelijk :). Tekstterugloop uitzetten maakt het probleem dan alleen maar erger, want dan lijkt het alsof de tekst in één regel staat, maar dat is dus niet zo, de regeleinde (<Altl>+<Enter>) staat nog steeds in de tekst. En i.p.v. vrij van 8 juni t/m 21 juni ik wil graag vrij van 27 september t/m 8 oktober zie je dan: vrij van 8 juni t/m 21 juniik wil graag vrij van 27 september t/m 8 oktober
Of je dáár nu vrolijk van wordt?

Zoals ik al in bericht #3 zei, is de tekst dus in regels gesplitst met een regeleinde (<Altl>+<Enter>). Die kun je met een formule vervangen:
PHP:
=SUBSTITUEREN(A9;TEKEN(10);" ")
Eventueel kun je dat ook doen met macro die in de kolom alle regeleindes in een kolom vervangt door een spatie.

Ctrl j

Na nog van zoeken op internet kwam ik dit tegen

1.Select the cells that you want to search
2.On the keyboard, press Ctrl + H to open the Find and Replace dialog box, with the Replace tab active
3.Click in the Find What box
4.On the keyboard, press Ctrl + J to enter the line break character -- NOTE: No text will appear in the Find What box -- just a small blinking dot
5.Press the Tab key on the keyboard, to move to the Replace With box
6.Type a space character
7.Then, click Find Next or Find All, to find the cells with line breaks.
8.OR, click Replace or Replace All, to replace the line breaks with space characters.

Werkt perfect, maar i.i.g. bedankt voor het meedenken.

Klopt dat werkt, maar om nu te voorkomen dat je dat elke week of elke maand moet doen. Kun je ook eens onderzoeken hoe het komt dat die linefeed erin komt.

Er zijn niet veel gebruikers die het kennen, "normaal" gedrag is dat ze een tweede verzoek gewoon op een regel eronder klikken er is dus een flinke kans dat die cel inhoud ofwel bij export uit een ander systeem gebeurd (maar ook daar zie ik eigenlijk zelden gebruik van linefeeds) of ergens in jou excelsheet(s) zit er een stukje code dat meerdere cellen samenvoegt met een linefeed

als je dat nu toch niet (meer) wilt dan is het beste dat je die code aanpast en vervangt door spatie of eventueel komma+spatie zodat je niet steeds weer extra stappen krijgt om eerdere stappen weer ongedaan te maken..

neemt niet weg dat die zoeken en vervangen truc heel handig is om te kennen want het kan in meer situaties handig zijn (niet alleen met ongewenste linefeeds)

export van ander software programma

Men kan in een speciaal roosterprogramma de voorkeur vakantieweken aanvragen en deze in een tekstvak voorzien van een opmerking.
ALS medewerkers ná een zin op "ENTER" drukken verplaatst de cursor naar een nieuwe regel. Hier is binnen de software niks aan te doen.
We kunnen vanuit dit roosterprogramma EXPORTEREN naar Excel om per groep een sheet te maken.
Alles komt wel in 1 keer binnen dus de actie met CTRL+J hoef ik maar 1 x uit te voeren.
Bedankt in iedere geval voor je tijd en antwoord. Groet, Djurre

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan