Tekst auto overnemen in koptekst.

Status
Niet open voor verdere reacties.

kimmy

Gebruiker
Lid geworden
3 nov 2000
Bovenaan het document staan in een tabel onder andere: de datum, doc.nr. en invulling achter "betreft:".

Nu wil ik in een eenvoudigere tabel die als koptekst staat ingesteld op de vervolgpagina's bovenstaande waardes graag automatisch overnemen zoals ze in de hoofdtabel staan.

De datum liever geen auto-datum opmaak.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is en dat het mogelijk is.

Hai Kimmy,

Ga naar de data welke je wilt hergebruiken/koppelen.

Zet hier een bladwijze omheen. (tekst selecteren/invoegen bladwijzer)

Nu naar de plaats waar deze heen moet en kies Invoegen/Verwijzing/Kruisverwijzing/Type bladwijzer en daar de naam kiezen van de bladwijzer welke je net gegeven hebt.

En klaar is Kimmy! :thumb:

Dit werkt op zich prima voor éénmalig gebruik, maar ik had het iets anders in gedachten.

Het is de bedoeling dat dit als een soort sjabloon/leeg document gaat dienen en dat bij het openen van het document de waardes opnieuw ingevuld worden.

Als ik nu een waarde wijzig, veranderd de verwijzing naar de bladwijzer in de koptekst niet mee.

Hai Kimmy, :D

Dit komt omdat het veld in de Koptekst bijgewerkt moet worden na aanpassing.

Het snelste doe je dit door even van beeldweergave te veranderen. (van afdruk naar webweergave bijvoorbeeld)

Ik neem aan dat het belangrijkste is dat de velden bijgewerkt zijn op de Print-out van het document?

Zo ja zet dan bij extra/opties/afdrukken/velden bijwerken aan.

Je kunt overigens alles wel automatiseren hoor!
Maar goed als je persé live on action verandering wil zien dan moet je maar even terugkomen.

Maak ik even een voorbeeldje.

See Yah! :thumb:

Hoi Joost,

helaas werkt het met die kruisverwijzing nog niet helemaal zo als ik bedoel. Het probleem is dat het document als soort sjabloon moet dienen en vervolgens ingevuld gaat worden, hierbij zou je dus voor elk document opnieuw de kruisverwijzing moeten aanmaken.

Ook als je een reeds ingevuld document opent en een gedeelte tekst selecteert om het het vervolgens te overschrijven, dan is de kruisverwijzing ook weg.

Het zou dus mooi zijn als er een soort kruisverwijzing op de cel komt zodat dit ongeacht de inhoud wel wordt overgenomen.

Of moet dit misschien totaal anders benaderd gaan worden.

Hmmzz tja normaal ben je met kruisverwijzingen goed af in een document.
We kunnen het ook automatiseren.

Maar ben nog een beetje in de war.
Klopt het dat je zeg maar een waarde in de body van het document hebt staan en dat je deze wilt hergebruiken in de koptekst van het document? (zeg maar een dossiernr ofzo)

En hoeveel van dit soort verwijzingen heb je nodig in dat éne sjabloon.

Zit al een beetje te verzinnen hoe ik een zo handig mogelijk voorbeeldje kan maken voor je?

Wil je misschien eventjes een simpel docje maken waarin je de (Dubbele waarden neerzet) Waarin txt1 de te veranderen waarde is en txt2 die automatisch ingevuld moet worden.

Dit zou voor mij wel veel verduidelijken.

Geplaatst door joost verdaasdo

Klopt het dat je zeg maar een waarde in de body van het document hebt staan en dat je deze wilt hergebruiken in de koptekst van het document? (zeg maar een dossiernr ofzo)
Ja dit is precies wat ik bedoel.

En hoeveel van dit soort verwijzingen heb je nodig in dat éne sjabloon.
3 stuks

Ik heb een voorbeeldje gemaakt waarin txt1 de te veranderen waarde is en txt1-1 de automatisch in te vullen waarde.

Bijlagen

Laatst bewerkt:

Ik heb bovenstaande geautomatiseerd in jou doc.
De eerste sectie is beveiligd en gebruikt formuliervelden.

Succes ermee! :thumb:

Bijlagen

Hoi Joost,

dit ziet er al heel goed uit, er is echter één probleem ...
Het is nu niet meer mogelijk om de andere cellen van de tabellen in te vullen, heb je hier nog een idee over hoe dit opgelost kan worden.

Dank voor je hulp.

Tja is het geen optie om in die andere tabelcellen ook gewoon tekstvakken te zetten?

Ik zal nog eens nadenken.

Eventuele optie is ook een UserForm waarin de gebruiker om gegevens gevraagd wordt.
Wil ik wel even voor je maken. (morgen)
Maar daarbij is wel belangrijk of de gegevens eventueel maar één keer ingevuld hoeven te worden.

Als dit namelijk meerdere malen moet dan wordt het al gauw een complex document. (dan is het makkelijker het document te sluiten en een nieuw document te openen op basis van dat document)

laat maar horen of je een Userform wilt of gewoon tekstvakken toevoegd?

Tja is het geen optie om in die andere tabelcellen ook gewoon tekstvakken te zetten?
Is ook een optie, hoewel dat niet m'n bedoeling was omdat je dan ieder vakje moet langslopen terwijl dit niet altijd noodzakelijk is.

Eventuele optie is ook een UserForm waarin de gebruiker om gegevens gevraagd wordt.
Wil ik wel even voor je maken. (morgen)
Maar daarbij is wel belangrijk of de gegevens eventueel maar één keer ingevuld hoeven te worden.
Ik weet eerlijk gezegd niet wat een UserForm is en kan daar dus niet zoveel over zeggen.
Het is de bedoeling dat het een blanco document wordt wat gebruikt wordt om een brief te maken. Het gebeurd natuurlijk ook dat een reeds bestaande brief wordt geopend en wordt aangepast, zowel qua inhoud als kenmerk, datum en betreft.

Dus wat zou hier het handigste zijn ?

Voor nu welterusten, morgen weer verder :)

Handig is wat jij handig vindt!
Is ook een optie, hoewel dat niet m'n bedoeling was omdat je dan ieder vakje moet langslopen terwijl dit niet altijd noodzakelijk is.
Hoe zo MOET je deze langslopen??? (men kan toch gewoon de muis gebruiken?, in jou document zonder tekstvakken MOET dat ook) ;)

Een UserForm is in het NL een Dialoogvenster. (net als Extra/Opties)
Dit soort vensters gebruik je om gebruikers een eenvoudigere methode van invoer te geven. (alsmede veregaande manipulatie mogenlijkheden van deze invoer)

Ik heb jou docje even totaal veranderd en er een simpel UserFormke ingezet.
Zet het document in de map sjablonen en roep deze via bestand/nieuw aan. (anders wordt het venster niet getoont!)

Er zit ook een werkbalkje in het docje om de mogenlijkheid te geven het formke opnieuw aan te roepen om de gegevens aan te passen.

Veel succes!

Bijlagen

Hoi Joost,

dit is het ook niet helemaal, als je het nu invult en het document opslaat/afsluit en vervolgens weer opent en wijzigingen in aanbrengt dan worden de wijzigingen niet doorgevoerd naar de koptekst.

Ik zal nogmaals proberen uit te leggen wat ik bedoel.

Het begint met een blanco document zoals jij nu hebt gemaakt, deze wordt na invullen opgeslagen. Maar het gebeurd ook regelmatig dat een oud document wordt geopend en hier een paar wijzigingen in worden aangebracht.

In het laatste geval werkt het nu dus niet.

Ik weet dat ik lastig ben :D , maar heb je misschien nog een ander idee of wil ik iets onmogelijks.

Hier begrijp ik niks van!

Bij mij werkt dit wel. Daarom heb ik ook die werkbalk toegevoegd!

Ik maak een document en sla deze op.
Vervolgens open ik deze en druk op de werkbalk.
Verander iets en sla deze op.

Ga vervolgens kijken naar de koptekst en deze is gewoon geupdate hoor!

Heb jij de sjabloon wel in de map sjablonen gezet?

Ik snap er echt niks van. :(

Hoi Joost,

het is vreemd ... de ene keer krijg ik wel het werkbalkje te zien en de volgende keer weer niet :confused:

Bij Beeld/Werkbalken heb ik Formulieren wel aangevinkt staan.

Ik kan ook niet ontdekken hoe ik het form zelf kan aanpassen, dacht dat dit moest via Extra/Macro/Visual_Basic_Editor, maar daar zie ik het niet staan.

Jouw hulp is dus nog steeds nodig :thumb:

Geplaatst door kimmy
Hoi Joost,

het is vreemd ... de ene keer krijg ik wel het werkbalkje te zien en de volgende keer weer niet :confused:

Bij Beeld/Werkbalken heb ik Formulieren wel aangevinkt staan.

Ook ik ben buitengewoon confused van deze uitleg.
Mijn laatse voorbeeld maakt geen gebruik meer van formuliervelden. Dus heb je de formulieren werkbalk ook niet nodig.

In dat document heb ik een eigengemaakte werkbalk bijgevoegd genaamd: Toon Formulier!
Zie jij deze niet? (en zo nee weet je zeker dat je de goede bijlage hebt gedowned? hieronder staat ook al dat je het formulier niet ziet?)

Ik kan ook niet ontdekken hoe ik het form zelf kan aanpassen, dacht dat dit moest via Extra/Macro/Visual_Basic_Editor, maar daar zie ik het niet staan.

Jouw hulp is dus nog steeds nodig :thumb:

Druk ALt+F11
Druk CTRL+R Projectverkenner opent
Nu zie je 3 dingen staan:
* Klassemodule ThisDocument (Code auto form tonen)
* FrmFill (Dit is het formulier en de code zit erin)
* basUtils (Update code en formulier tonen sub)

Je kunt hierop dubbelklikken om te bewerken.

Laat maar horen of je alles kunt vinden.

Ik vraag het toch nog maar eens:
* Staat mijn sjabloon bij jou in de map Sjablonen?
* Open jij deze via Bestand Nieuw via dialoogvenster sjablonen?

Succes! ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan