• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tekst combineren met linker gedeelte uit cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

globe

Verenigingslid
Lid geworden
18 mrt 2001
hallo allen,

Ik heb een export van een database waar per product diverse features in staan (20 kolommen per product)
De features bestaan allemaal uit een 'kopregel/titel' in de cel met daaronder de uitleg.
Nu wil ik 1 samengevoegde cel maken met al deze titels onder elkaar, gescheiden door een enter, CHAR(10)/TEKEN(10)

Ik heb de volgende formule verzonnen die het prima doet, maar niet voor 20 kolommen.

zie kolom F

Code:
=LINKS(A2;VIND.SPEC(TEKEN(10);A2)-1)&TEKEN(10)&LINKS(B2;VIND.SPEC(TEKEN(10);B2)-1)&TEKEN(10)&LINKS(C2;VIND.SPEC(TEKEN(10);C2)-1)&TEKEN(10)&LINKS(D2;VIND.SPEC(TEKEN(10);D2)-1)&TEKEN(10)&LINKS(E2;VIND.SPEC(TEKEN(10);E2)-1)

Is er een manier om 1 simpele formule te maken die een range splitst op een enter en weer samenvoegt?

Dan het tweede probleem, dit moet een formulz zijn die ook in google Spreads werkt ;)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ben je niet iets vergeten?

Zet in kolom F in de Eigenschappen van de cel > Uitlijning de Terugloop aan.

Ha Ed, bedankt voor je reactie. Die optie ken ik inderdaad maar het gaat erom dat in F alleen de eerste regel van de cellen A t/m E getoond wordt.
Dat lukt prima met de formule die ik verzonnen heb, maar deze formule wil ik op een range toepassen, anders moet ik 20x dezelfde formule achter elkaar plakken.

Ik hoopte dat die met tekst.samenvoegen/textjoin zou lukken:

Range aangeven welke kolommen, in mijn geval A:E, uit deze cellen het linkergedeelte van de eerste TEKEN(10) = eerste regel, halen.
En deze samenvoegen, gescheiden door een TEKEN(10) in F zetten.

Code:
=textjoin(TEKEN(10);1;LINKS(A:E;VIND.SPEC(TEKEN(10);A;E)-1))

zo iets... maar dat doet het niet.

Laatst bewerkt:
Werkt hier prima, of ik begrijp je verkeerd:

Bijlagen

• Uitlijning.jpg
    Uitlijning.jpg
    123,6 KB · Weergaven: 20
Helaas begrijp je me verkeerd Ed.

ik heb nu een voorbeeld van 5 kolommen gemaakt. Mijn eigenlijke data is circa 20 kolommen.

In F heb ik nu 5x een formule achter elkaar geplakt die de de goede output geeft.
Mijn eigenlijke file zijn deze kolommen variabel en is het dus niet te doen om 20x een formule achter elkaar te plakken en dan 40 waardes handmatig aan te passen.

Waar ik dus naar op zoek ben is een korte formule waar ik simpel de range van kan aanpassen.

bv zoiets:

Code:
=textjoin(TEKEN(10);1;LINKS(A:E;VIND.SPEC(TEKEN(10);A:E)-1))

maar die doet het niet...

Met een matrixformule zou dat moeten lukken:
PHP:
{=TEKST.COMBINEREN(;;LINKS(A2:T2;VIND.ALLES(TEKEN(10);A2:T2)))}

Met een matrixformule zou dat moeten lukken:
PHP:
{=TEKST.COMBINEREN(;;LINKS(A2:T2;VIND.ALLES(TEKEN(10);A2:T2)))}

Dat is al een goede stap! dank, maar nu heb ik een lege regel onderaan. Daar gaat mijn applicatie waar ik het weer in moet prakken op stuk.

Stap 2 (mini-aanpassing) dan maar:
PHP:
{=TEKST.COMBINEREN(TEKEN(10);;LINKS(A2:T2;VIND.ALLES(TEKEN(10);A2:T2)-1))}

Toplossing voor Excel maar helaas Google Specs geeft niet thuis:

Code:
=ARRAYFORMULA(textjoin(TEKEN(10);1;LINKS(A2:E2;VIND.SPEC(TEKEN(10);1;A2:E2)-1)))

Google heeft aan dat er een tekst wordt gevonden... Dat klopt maar het moet een getal zijn.

Code:
Fout
Parameter 3 van functie SEARCH verwacht getal waarden, maar 'Bridle Adjustment Setting Allows you to adjust flying characteristics based on wind speed or rider preference ' is een tekst en kan niet worden omgezet in een geta

1. waarom de exportroutine vanuit de database niet gewijzigd ?
2. waarom het exportresultaat uit de database (waarschijnlijk csv) niet gewijzigd?
3. waarom geen simpele UDF?
4. waarom niet handmatig of met VBA:
Code:
Sub M_snb()
  Rows(2).Replace vbLf & "*", "", 2
End Sub

Laatst bewerkt:
bedankt voor je reactie SNB

Het moet echt een formule zijn aangezien deze moet werken in Google Sheets. Dan lukt een UDF of VB helaas niet.

Data opschonen uit een CSV is juist waar ik mee bezig ben ;) daar heb ik dit voor nodig.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan