• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

tekst converteren naar getal

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jan Excel7

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
13 dec 2024
CSV bestand heb ik geimporteerd in Excel echter nu lukt het mijn niet om de price om te zetten naar getal.
Weet iemand hoe ik de tekst in kolom price als getal kan krijgen zodat ik er mee kan rekenen.
Voorbeeld als bijlage toegevoegd in werkelijkheid is bestand groter maar i.v.m. gevoelige informatie kolommen en rijen verwijderd.

Dus kolom D wil ik graag als getal zien, alvast bedankt

Bijlagen

Dit is heel goed te doen met power query.

Bijlagen

Of met een formule in een helpkolom, naar beneden doortrekken en dan de resultaten knippen en plakken.

Code:
=SUBSTITUTE(D2;".";",")*1

Waarom heb je bij de import van het bestand niet aangegeven wat het decimaaalteken moet zijn ?

beste is inderdaad bij import (of tekst naar kolommen) aan te geven dat bedrag kolom de punt als decimaal teken gebruikt.
powerquery is een goede oplossing als je het vaak moet doen

Als het incidenteel gebeurd of je even snel 1 bestandje wilt omzetten kun je het ook met zoeken en vervangen doen.
1. zorg dat je alleen de bedrag kolom selecteert
2. gebruik CTRL+H om zoeken en vervangen scherm te starten
3a. Zet in zoeken naar: een punt
3b zet in vervangen door: een komma
4 kies alles vervangen

nu zijn al je bedragen van tekst weer naar bedrag

Vraag de partij die de CSV levert een komma te gebruiken voor decimaalscheiding.

Allen bedankt voor jullie feedback en voorgestelde oplossingen hier kan ik verder mee.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan