Tekst en waarde uit tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

test1000

Gebruiker
Lid geworden
7 jul 2017
Hoi,

Ik ben een Access db aan het maken waar de gebruiker tekst kan invullen.
Daarna is er een mogelijkheid om een rapport te printen.
De bedoeling is dat ik tekst (op voorhand ingeven door de gebruiker en bewaard in tabel) combineer met een waarde uit een andere tabel.

Vb het is 20° in Barcelona en de luchtvochtigheid bedraagt 75% aan de kust.

De "20" en "75" komen uit een andere tabel. Hangt af van de periode. Zomer, winter, ...

Op welke manier kan ik dit configureren ?

De andere tekst is vaste tekst.
Vb Barcelona is een mooie stad.
Barcelona ligt in Spanje.
Messi speelt bij FC Barcelona.

Dus als je een rapport wilt printen van "Barcelona" zou onderstaande tekst geprint moeten worden.

Barcelona is een mooie stad.
Barcelona ligt in Spanje.
Messi speelt bij FC Barcelona.
Het is 20° in Barcelona en de luchtvochtigheid bedraagt 75% aan de kust.

Dus het probleem is de laatste regel.
Op welke manier kan ik dit inregelen ?

Alvast bedankt.

Laatst bewerkt:
Volslagen onduidelijk verhaal :). Ik heb kortom geen idee wat je aan het maken bent, noch waarom je een tabel gebruikt om getallen in op te slaan... Die laat je toch gewoon intypen? Wellicht dat het helpt als je een voorbeeldje post, want hier kan ik echt geen zinnig antwoord voor bedenken.

Laten wij het heel eenvoudig houden :d:d

Je hebt een tabel met de veld Stad, maand, gemiddelde temperatuur en luchtvochtigheid.

Barcelona januari 20 75
Barcelona februari 22 75
...

Madrid januari 23 65
Madrid februari 24 70
...

De gebruiker kiest in het formulier voor een stad en maand.
Dan wordt er een rapport geprint : Barcelona in januari 20° met een luchtvochtigheid van 75% in het centrum.

De tekst is vaste tekst en de cijfers worden opgehaald.
Ik dacht aan een variable toekennen.
Iets in de stijl van :
Barcelona in januari %temperatuur%° met een luchtvochtigheid van %vochtigheid% % in het centrum.

Het gaat om de code, de bepaling. Niet verder denken ivm structuur ed.

Je denkt verkeerd :). Eigenlijk is het heel simpel, want je hebt dus blijkbaar een tabel met steden en hun (vaste) informatie, en daarnaast heb je een tabel met variabele gegevens: de maanden met temperaturen. Ik neem aan dat dit statische gegevens zijn, die niet variabel zijn of hoeven te worden berekend.
Die twee tabellen (sorry, toch een stukje structuur) koppel je aan elkaar op basis van StadID. Het is niet nodig om de stadsnaam ook in de gekoppelde tabel te herhalen, zolang je maar met een één-op-veel relatie op basis van het ID veld werkt.
Die gekoppelde tabel zet je, met de hoofdtabel, in een query en daarmee genereer je dus alle velden die je nodig hebt. In je rapport filter je vervolgens op basis van de geselecteerde maand.

Om de gewenste zin te maken, koppel je de benodigde tekstvelden aan elkaar. Dat gaat heel simpel:
Code:
Zin1: [Tekst1] & “ “ & [Temperatuur] & “ “ & [Tekst2] & “ “ & [Vochtigheid] & “ “ & [Tekst3]
En dan krijg je keurig per maand de juiste zinnen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan