• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tekst geselecteerde cel weergeven

Status
Niet open voor verdere reacties.

willingeprins

Gebruiker
Lid geworden
14 jan 2019
Hoi,

Graag zou ik uit een vast celbereik (I6:B8) bovenin de spreadsheet een aantal gegevens weergeven: de geselecteerde cel, de naam links van de schuine streep en het aantal keer dat diezelfde naam voorkomt, plus de nummers (willekeurig) rechts van de schuine streep. In het bestand 39556494-5DA5-41BC-807A-2FAC394228BC.pngheb ik de bedoeling weergegeven, met Douwe als voorbeeld.

Bijlagen

Laatst bewerkt door een moderator:
dit lijkt aardig op je vorige vraag en daar heb je niet meer op gereageerd. Een oplossing met VBA was toen geen optie toch? Nu wel?

En waarom alles van rechts naar links? :shocked:

Ik mis ook nog de bedoeling, want als ik ga gokken heb ik in een keer alles goed.

Bij het maken van het voorbeeld is de spreadsheet omgeflipt naar arabisch; leek me geen probleem verder....
Ik ben toch verder gegaan zonder VBA en kwam een heel eind met LINKS. Alleen lukte het mij niet om de geselecteerde cel uit een celbereik weertegeven met matrix ctrl+Shift+Enter (<command,enter> werkt niet op de mac)

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat wil ook niet met formules.
Of een VBA oplossing werkt op een MAC is ook altijd maar afwachten.

Ter verduidelijking

Ter verduidelijking heb een voorbeeld gemaakt, dat wat beter te snappen is. Het gaat om een klanten bestand (fictief) van inboedel-opslag in kisten. Sommige klanten hebben meerdere kisten, anderen slechts ééntje. De kisten zijn willekeurig genummerd, de gele zijn vol en de witte leeg.
Dit is hoever ik ben gekomen; het gaat om de formules in rij 4, waar een overzicht van de gegevens zou moeten komen:
klantnaam: =LINKS(B7;VIND.SPEC("/";B7;1)-1) waar B7 dan de inhoud van cel I4 zou moeten zijn, awaar ik cel B7 ingevuld heb om de formule te testen.
kistnummer: =RECHTS(B7;VIND.SPEC("/";B7;1)-4) waar eveneens B7 de inhoud van I4 moet zijn, ook als test.
aantal: =AANTAL.ALS(B6:I11;B7) weer als test cel B7, maar deze waarde zou 2 moeten zijn, want Jansen komt 2x voor in het celbereik B6:I11
selectie: {=B6:I24} geeft de geselecteerde cel weer uit het celbereik B6:I11 (matrix Ctrl+Shift+Return op de mac, alleen werkt het niet; ik krijg alleen de inhoud van de begincel (15) te zien)

Bijlagen

Het een en ander ontgaat me, 'selecteren' bijvoorbeeld.

Maar goed, hier is de formule voor het aantal.
Code:
=AANTAL.ALS(B6:I24;C4&"*")

selecteren

Met selecteren bedoel ik met de muis-pointer op de cel gaan staan en links klikken. In de formulebalk komt de inhoud te staan en links daarvan het celadres. Dat celadres wil ik weergeven in cel I4, zodat de formules in C4 en E4 gaan werken. (mijn excuus, als ik niet de juiste excel-terminologie bezig)

Zou dit werken op een Mac?

Macro's inschakelen.

Bijlagen

macro werkt op de mac

Ja, het werkt op de mac! Dit was mijn bedoeling, ik zal de formules + macro overzetten naar het originele spreadsheet en hopelijk werkt dat daar ook.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan