• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tekst importeren

• Onderwerp starter Onderwerp starter Senso
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Senso

Inventaris
Lid geworden
13 jun 2016
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H&S en Office 2021 Prof Plus
Van een pdf-bestand tekst geïmporteerd in Excel. Hoe krijg ik achter het eerste woord ; = eerste spatie

VK Verenigd Koninkrijk
VN Verenigde Naties
VS Verenigde Staten
par. paragraaf

De uiteindelijke bedoeling is van iedere regel een map te maken in Verkenner
Hoe krijg ik nu bijvoorbeeld ; achter VK VN VS par.
De bedoeling is:
VS_(123;o)_afkorting van;_
_ = spatie
En dan van de regels mappen maken. Kun je mappen aanmaken vanuit Excel?

Laatst bewerkt:
Ja. Met bijvoorbeeld de VBA opdracht MkDir.

Hoe krijg ik een ; achter het eerste woord / is eerste spatie?
Bijgaand het document (pdf)
Bekijk bijlage Afkorting - Lijst van afkortingen.pdf

In Word zou gemakkelijker zijn, maar krijg het daar niet gesplitst. Als ik daar ; achter het eerste woord kan krijgen is het ook goed. Ik heb een macro (maak mappen) binnen Word maar moet eerst de tekst wel in orde/opmaak hebben.
NJV (123;o) afkorting van; Nederlandse juristen Vereniging

Laatst bewerkt:
Met een voorbeeld documentje.

Je hebt je vraag in de Excel sectie gezet.
Dan verwacht ik dus een voorbeeld Excel document.

Ik zet de tekst in Excel en dan maak ik er drie kolommen van. In de midden ; Dan verplaats ik naar Word en vervang zaken. 1 pagina afgerond kost twee uur tijd. Dus ga hier niet verder, want uitleggen kost ook weer twee uur.

Code:
Sub hsv()
  Cells(1).CurrentRegion.Columns(1).Name = "br"
  [br] = [br & ";"]
End Sub

Daar maak ik ernstig bezwaar tegen. Verwijder a.u.b. geen berichten. Onlangs was er ook iemand die dat meende te moeten doen en de topic is niet meer te volgen. Je leest de berichten en weet dat het niet klopt maar er ontbreekt tekst.
Volgens mij mis ik er 1 tussen #4 en #5?

Laatst bewerkt:
Ik had al zo'n vermoeden dat het niet meer compleet was gezien de geïrriteerde reacties van @Senso.

Als Senso nou wat tijd steekt in de uitleg en een voorbeeldbestandje, dan steken wij vervolgens tijd in het antwoord.

Ik heb niets verwijderd in deze topic. Het probleem was dat ik in de pdf niet alles kon selecteren en dan fatsoenlijk in Excel kon plakken.

Ik heb het nu zo gedaan. Eerst "kolom 1" (met Alt selecteren) van de pdf in een kolom van Excel plakken en zo ook "Kolom 2",
dan voeg ik een ; in een middenkolom (B van Excel) toe.

Dan plak ik deze kolommen in Word en daar heb ik een macro voor het aanmaken van mappen. Opmaak > Tabs verwijderen > md toevoegen. Vervolgens maak ik daar een bat bestand van en klaar. Met een renamer verander ik de ; in _(123; o)_

CTRL-a en CTRL-c in de pdf en CTRL-v in excel. Dat zal ik dan nog eens proberen.

Als Senso nou wat tijd steekt in de uitleg en een voorbeeldbestandje, dan steken wij vervolgens tijd in het antwoord.
Daar zat nou net het probleem, want ik kreeg die pdf-tekst niet op een fatsoenlijke manier in een Excel voorbeeldbestand. Was dat wel direct gelukt hoefde ik het voorbeeldbestand niet meer te plaatsen of iemand moet dan daar een macro maken om mappen daar aan te maken.

Edit
Die methode van cow toegepast en dan wordt alle tekst in kolom A achter elkaar gezet. (denk dat ik dat toen direct wel heb gedaan, echter alles werd achter elkaar gezet)
Wat vraag ik dan in post 1 en 2? Hoe krijg ik een ; achter het eerste woord met een spatie.
Dan had ik verder gekund. Het enigste wat iemand had moeten doen is even de tekst uit de pdf plakken in Excel.

Inmiddels ben ik klaar, met een goed resultaat.

edit2
zoals cow dat doet in zijn voorbeeldbestand hoort het en ik heb dat allemaal gedaan door per pagina alt kolom selecteren in excel plakken en dan toevoegen ; > dan in Word plakken. Dat had allemaal in één keer gekund.

Bekijk bijlage Test.xlsx

Laatst bewerkt:
@VenA
Ik heb geen berichten verwijderd. Volgens mij mis ik er 1 tussen #4 en #5? Dat is onjuist. Daar heeft niets gestaan. Mijn pdf staat en heeft altijd gestaan in post 3. Door mij worden geen berichten verwijdert. Daar zijn, als het nodig is moderatoren voor.

Zie wel dat cow een bericht heeft verwijderd.

@HSV
Ik had al zo'n vermoeden dat het niet meer compleet was gezien de geïrriteerde reacties van @Senso.

Pertinent onjuist. Ik heb niets verwijderd. En een excel-voorbeeldbestand was in eerste instantie niet aan de orde omdat ik de tekst van het pdf-bestand niet fatsoenlijk in Excel kon krijgen. En geïrriteerd was ook niet aan de orde. Het was alleen dat de inhoud van de vraag/probleem niet werd begrepen. Door cow werd het wel begrepen. Dat plakken op de verkeerde manier is dan mijn schuld (ook nog met Wizard geprobeerd).

Een moderator kan mogelijk nakijken of er berichten verwijderd zijn. Zou ook kunnen dat er wat fout is gegaan want ik moet soms overschakelen van IE naar Firefox omdat de functie "bijlagen" in IE niet werkt.

Laatst bewerkt:
't is allemaal wat. In minder dan een minuut. Pdf openen in Word <Ctrl> + a plakken in Excel een beetje aan de opmaak doen en klaar.

Bijlagen

@VenA
1. Wat bedoel je met pdf openen in Word? Als ik dat doe met Word 2007 dan krijg ik niets te zien. Ik moet een codering kiezen en welke ik ook kies, een hoop tekens maar geen tekst.

2. Als ik een nieuw Word-document heb geopend ctrl+a en plak het daar in met ctrl+v dan wordt alle tekst achter elkaar gezet in Word. Scheiding daar wist ik niet en daar heb ik wel de macro om mappen te maken.

3. Plakken in Excel komt in één kolom en daar lukt scheiden ook niet. Was wel een vraag van mij. Cow gaf daarvoor een formule volgens mij. Dus dat was opgelost. Echter ik moet mappen aanmaken in Word (macro daar aanwezig). Dus al met al bewerkelijk.

Ga kijken naar jouw bestand.

@VenA
1. Wat bedoel je met pdf openen in Word? Als ik dat doe met Word 2007 dan krijg ik niets te zien. Ik moet een codering kiezen en welke ik ook kies, een hoop tekens maar geen tekst.

2. Als ik een nieuw Word-document heb geopend ctrl+a en plak het daar in met ctrl+v dan wordt alle tekst achter elkaar gezet in Word. Scheiding daar wist ik niet en daar heb ik wel de macro om mappen te maken.
Als je bedoelt om alleen het pdfje te openen en op te slaan met Word... met Word 2106 lukt dat probleemloos. zie bijlage.
Als je het eenmaal in Word hebt staan en wat je er vervolgens mee wilt is me niet erg duidelijk. Kan ook aan mij liggen.

Dat de # nrs niet meer kloppen zou kunnen agv het verwijderen van de berichten van cow?

Bijlagen

De berichtnummering klopt wel.
Ik verzocht in #4 om een voorbeeld bestandje.
Senso heeft deze in #3 toegevoegd in plaats van in een nieuw bericht.
Ik reageerde daar in #5 weer op.

Rechtgezet en de belangrijkste vragen/problemen zijn opgelost (zie ook andere topic) en verzoek deze topic te sluiten. Bedankt voor de hulp.

Toch wel handig om geen zoekplaatje te hebben wat nu DE oplossing was?
Is ook wel aardige richting de oplosser om dat niet te laten zweven via een opmerking dat het wel ergens in de topics staat...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan