• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

tekst in een cel delen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Willem Blaas

Gebruiker
Lid geworden
30 aug 2006
geacht forum,

ik heb in cellen gegevens staan welke gedeeld worden door een - bv de winter was lang - willeke alberti .
maar dit deelstreepje staat in de volgende cel bv al op de 5e positie.
nu is het mogelijk om de tekst te delen middels een formule, maar die gaat ervanuit dat het streepje in alle cellen op dezelfde plaats staat.
is het mogelijk om m te laten zoeken binnen de tekst en dan de tekst te delen over cel a1 de winter was lang a2 willeke alberti ?
het delen opzich is me gelukt , alleen wanneer het streepje op andere plaats komt te staan heb ik dus dit probleem.

bij voorbaat dank

Beste Willem,

Het is mij niet helemaal duidelijk hoe jou sheet is opgedeeld. een voorbeeld bestandje zou enorm helpen.

als jij het nummer en de artiest allebei in een andere cel/kolom hebt, bijv. nummer in A1 en artiest in a2, kun je gebruik maken van =tekst.samenvoegen(a1;" - ";a2) of een "&" teken, =a1&" - "&a2.

als je wilt zoeken in een tekst kun je gebruikmaken van vind.spec of vind.alles.
Ook de lengte van een tekst kun je laten "tellen" m.b.v. =lengte(a1)

misschien dat je hier iets aan hebt.

anders graag even een voorbeeld bestandje zodat ik je probleem ook kan zien.

mvg,

Hallo Willem Blaas.

met de functies links, deel en vind.spec kun je dit vrijwel zeker bereiken

om het deel voor het streepje te krijgen gebruik je

Code:
LINKS(A1;VIND.SPEC("-";A1)-1)

voor het deel na het streepje gebruik je.
Code:
DEEL(A1;VIND.SPEC("-"+1;A1);LENGTE(A1))
A1 moet je vervangen door de juiste cel waar jou gecombineerde informatie in staat.

de min 1 en de plus 1 in de formules zijn bedoelt om het streepje niet te tonen, als er ook nog een spatie voor en na het streepje staat moet je er min 2 en plus 2 van maken. op die manier wordt alleen de tekst getoond zonder streepje of onnodige spatie.

Hallo Willem Blaas.

Code:

Code:
A1 moet je vervangen door de juiste cel waar jou gecombineerde informatie in staat.

de min 1 en de plus 1 in de formules zijn bedoelt om het streepje niet te tonen, als er ook nog een spatie voor en na het streepje staat moet je er min 2 en plus 2 van maken. op die manier wordt alleen de tekst getoond zonder streepje of onnodige spatie.

dit werkt , perfect , bedank toppie

Hallo Willem Blaas.

Code:

Code:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan