• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tekst in een cel omzetten naar een andere tekst

Status
Niet open voor verdere reacties.

hitvision

Gebruiker
Lid geworden
24 jan 2010
Berichten
44
Voor een project gaan er straks heel veel mensen (enkele honderden) stemmen op 3 liedjes uit een keuzelijst van 40 liedjes. Deze liedjes zijn verdeeld over 2 CD's. Wat ik wil is dat excel automatisch aangeeft op welke cd en welk nummer van de CD het gekozen nummer staat. De applicatie is webbased en vult steeds een bestaand excelbestand aan. Dit gedeelte werkt allemaal prima maar nu komt het probleem. Het excel bestand ziet er als volgt uit (voorbeeld)

A1=Pietje
B1=Van
C1=Dam
D1=Nothing else matters
E1=Summertime
F1=Heaven

Wat ik nu wil is dat excel bij de gekozen liedjes in de cellen G1(gerelateerd aan D1), H1(gerelateerd aan E1) en I1(gerelateerd aan F1) de juiste CD en het bijbehorende nummer noemt. Bijvoorbeeld:

G1=CD1-12
H1=CD2-6
I1=CD2-11

Kans op schrijffouten bestaat niet omdat er uit een vaste lijst wordt gekozen en niet kan worden getyped. Dit zou betekenen dat een IF/THEN opdracht zou werken. Helaas heb je dan maar een beperkte keus tussen waar en onwaar dus is dat niet bruikbaar maar dat is wel ongeveer wat ik bedoel. Daarnaast bestaat de totale keuzelijst maar uit 40 liedjes dus geen dubbele titels of dubbele CD's.

Weet iemand hoe je dit moet maken? Visual basic / macro's? Ik hoor ontvang graag een reactie zodat ik niet voor honderden gekozen liedjes ik dit helemaal handmatig moet doen. Het format moet ongeveer zoiets zijn als "CD1-12" (CD1 nummer 12) omdat hier weer een andere applicatie aanhangt die deze keuzes gaat afspelen.

Ik hoop echt dat iemand hier iets op weet.

Groetjes Christian.

Groetjes Christian
 
Hallo Chrisatian,

Dit ziet er uit als een klassiek voorbeeld voor de functie VERT.ZOEKEN.
Kijk eens even in de HELP voor een nadere toelichting. Mocht je er dan als nog niet uitkomen dan weet je inmiddels waar je terecht kunt.
 
Hallo Christian,

Nu ik heb je vraag gelezen en heb de indruk dat je "verticaal zoeken" kunt gebruiken. Nu weet ik niet of je dit al geprobeerd hebt, toch alvast een uitleg.

Vul in G1 het volgende in: =vert.zoeken(d1;bereikvanlijstwaaringezochtwordt;kolominhetbereikdatteruggegevenwordt;onwaar)
Het is wel nodig dat er een lijst van de cd in het excel doc is. Met de velden Titel, cdnrEnTitelNr. In dit geval wordt er gezocht naar de waarde in de tweede kolom.

Groet,
Hunac

Zie ook reactie hierboven.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga het proberen! Heb verticaal zoeken nog nooit gebruikt dus we zullen zien of het lukt. Ik plaats straks nog een berichtje of het gelukt is ja of nee.

Alvast bedankt voor ieders hulp!
 
Het is me (deels) gelukt. De uitvoering is nog niet helemaal je van het want als de waarde #NB is dan worden deze door de volgende applicatie wel ingelezen dan dat moet ik nog zien te verwijderen.

De functie moet in alle rijen voorkomen alleen moet de cel leegblijven als de uitkomst #NB is. Dit laatste ben ik nog niet helemaal uit.
 
Het is me (deels) gelukt. De uitvoering is nog niet helemaal je van het want als de waarde #NB is dan worden deze door de volgende applicatie wel ingelezen dan dat moet ik nog zien te verwijderen.

De functie moet in alle rijen voorkomen alleen moet de cel leegblijven als de uitkomst #NB is. Dit laatste ben ik nog niet helemaal uit.

Je zou met de ALS functie kunnen werken.
Code:
=ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN(...
Zou je anders een voorbeeldbestand kunnen plaatsen om te zien hoe ver je al bent?

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Misschien iets korter op de bal :)
Code:
=ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN(...
 
Wat mij betreft een slotje! Is mij dankzij jullie en wat gepriegel prima gelukt.

Uiteindelijk is dit de code geworden:

=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(AV2;Liedlijst!B2:C41;2;ONWAAR);"")

Op deze manier laat hij ook netjes de cellen leeg wanneer AV2 geen informatie bevat. Dit was ook precies de bedoeling. De functie moest blijven staan maar zodra AV2 wordt gevuld door de webapplicatie dan wordt direct het juiste resultaat weergegeven waardoor een 2e applicatie aan de slag kan.

Bedankt voor jullie hulp. @ Roncancio: Een voorbeeldbestandje is dus niet meer nodig maar je snapt nu hoe ik het gedaan heb ben erg blij geweest met jullie hulp.

Systeempje draait nu stabiel en kan over 2 weken 'Live' na nog wat testen hier en daar.

Groetjes Christian
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan