• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tekst in een cel wijzigen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Japie4

Gebruiker
Lid geworden
17 jan 2007
Berichten
5
Hallo wie kan me helpen??

Ik wil graag middels een formule tekst in een cel wijzigen in een andere cel. Dus bijvoorbeeld in cel c1 staat de tekst "fietsenband", in cel d2 staat een lege cel en wil middels een formule laten zoeken naar cel c1 en de tekst "fietsenband" laten wijzigen in "fiets", staat er bijvoorbeeld het woordje "geld", dan moet daar de tekst "omzet" komen te staan. Zo wil ik voor een werkblad meer van dergelijke tekst gaan wijzigen.


C1 fietsenband D1 wordt fiets
C2 ventiel D2 wordt fiets
C3 geld D3 wordt omzet
C4 financieel D4 wordt omzet

Kan iemand mij hier mee helpen??

b.v.d.
Japie4
 
Japie4,
Om iets te zoeken gaat ge volgens mij wel eerst een tabel moeten maken want anders denk ik niet dat dit gaat lukken.
 
Japie4,
Om iets te zoeken gaat ge volgens mij wel eerst een tabel moeten maken want anders denk ik niet dat dit gaat lukken.

Niet noodzakelijk, maar dat is wel het gemakkelijkste. VERT.ZOEKEN functie doen daarna.

Japie4

Hoeveel verschillende mogelijkheden heb je?
 
Voor de volledigheid, ik heb een bestaand werkblad ingelezen van ca. 10000 rijen! Hierbij wil ik een (lege) kolom invoegen om vervolgens de tekst in de kolom daarnaast te kunnen groeperen zoals ik eerder heb uitgelegd. Excel moet dus zoeken of er een bepaald woord in een cel voorkomt en indien dit zo is vervangen in de nieuwe kolom door een nieuw opgegeven woord, kun je het nog volgen.....??

Groeten Japie4
 
Japie4,
Met deze formule kun je al aan de slag maar als ik bedenk hoeveel onderdelen een fiets heeft dan ga je hier niet veel aan hebben.
=ALS(OF(A1="fietsenband";A1="ventiel");"fiets";ALS(OF(A1="financieel";A1="geld");"omzet";""))
 
Bedankt Alberto10, ik heb baad gehad bij jouw formule!!!

Super!

Japie4
 
Alberto's formule is nog redelijk overzichtelijk. Als het aantal zoekmogelijkheden groter wordt kan je beter overschakelen op een klein tabelletje en dan een VERT.ZOEKEN functie.

Veel plezier ermee.

Wigi
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan