Tekst is veranderd in duizenden vierkantjes

• Onderwerp starter Onderwerp starter htw
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

htw

Gebruiker
Lid geworden
30 okt 2000
Hallo all,

Ik heb van mijn correspodentie over de afgelopen jaren 'n back-up gemaakt, voor de eerste keer op 'n rewritable DVD. Nu blijkt dat alle .doc documenten van 2001 tot en met 2004 bij openen alleen maar vierkantjes laten zien. De Exel files uit dezelfde jaren zijn ook niet meer te zien.
Dezelfde files op rewritable Cd zijn echter wel te lezen.
Wie oh wie?

Groet:

Hans

Is dat met eenzelfde tekst verwerker gemaakt? Of met een super afwijkend lettertype?
Met welke editor zijn de documenten gemaakt, en met welke editor wil je ze nu openen?
Eventueel 1 docje als bijlage zetten. Kan ik voor je kijken.

Hallo Paul-RT,

De documenten of zich zijn precies dezelfde. De ene op rewritable CD en de andere op Rewritable DVD. Met welke versie van word of exel ze zijn gemaakt makt dus niet uit.
Groet:

Hans

Zet ze eens in een ander letter type...als dat wel lukt vermoed ik dat je gebruikte font misschien beschadigd is.

greetz
H

Het kan zelfs een schrijffout op dvd zijn.
Maar als het al een paar jaar geleden is dat je de backup hebt gemaakt, kan het ook zijn dat de dvd onleesbaar wordt.
zelf gebrande Cd-roms en dvd's slijten namelijk ook als je ze niet gebruikt.
Na een jaar of 5 tot 10 staat er nagenoeg geen leesbare data meer op.

Ik heb getracht het font te veranderen maar het enige resulatt is dat de vierkantjes veranderen Het blijven echter vierkantjes.

Groet:

Hans

Het is andersom nl: de back-ups op CD-RW zijn tussen de 2 en 4 jaren geleden gemaakt en werken perfect. De back-up op DVD-RW is pas 2 maanden geleden gemaakt en werkt niet.
Groet:

Hans

Je hebt ook niet per ongeluk aangegeven een multimedia (film) dvd te branden ipv een data dvd?

DUrf ik niet met zekerheid te zeggen. Maar wel vreemd is dat vele ( niet alle) doc's uit voorgaande jaren en 2005 wel te lezen zijn.

Is voor het maken van een backup een bepaald programma gebruikt bij het plaatsen op DVD?
Zo ja, dan heeft bij het backuppen mogelijk een conversieslag plaats gevonden waardoor de bestanden niet direct in te lezen zijn.
Met hetzelfde programma doe je een restore, zodat ze eerst woren teruggeplaatst naar de oorspronkelijke lokatie (meestal de harde schijf), waarna ze wellicht wél normaal te openen zijn.

Het is 'n goed ideetje.
Ik heb Nero 6.6 gebruikt maar kan met de beste wil van de wereld niet zien waar de data gerestored kan worden.
Heb je hier misschien nig wat feed back over?

Je kunt het controleren:
Staat voor de bestanden op de DVD het Word-symbooltje, of een ander?

Kan het zijn dat die backups op een andere computer gemaakt zijn met een andere locale (landinstelling)? Het kan een probleem van unicode instellingen zijn.

De back-ups zijn op dezelfde computer gemaakt maar het kan natuurlijk wel zijn dat de landcode in de tijd veranderd is. Wat is hier dan de oplossing voor, zo die al zou bestaan?

Nogmaals: staan er Word-, of Excel-icoontjes vóór de namen van de bestanden of een ander???
Het is wat vervelend om tegelijkertijd met twee mogelijke oplossingen bezig te zijn. Wanneer je niet reageert ga ik ervan uit dat je met Dropl verder gaat .....

Valijn zei:
Je kunt het controleren:
Staat voor de bestanden op de DVD het Word-symbooltje, of een ander?

Ja het word symbooltje staat ervoor

Ok, helaas is dit de oorzaak dan ook niet. Er is geen backupprogramma gebruikt om een backup te maken en ze zouden dus rechtstreeks geopend moeten kunnen worden vanaf de DVD. Mogelijk kan Dropl je verder helpen

Open die bestanden eens met OpenOffice.org. Als die ze wel goed weergeven is het in elk geval iets met ms office en niet ontbrekende fonts of weet ik wat van windows.

http://www.openoffice.org

Is meteen eens goede kans om over te stappen op openoffice :P

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan