• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

tekst laten verschijnen

Status
Niet open voor verdere reacties.

mr0007

Gebruiker
Lid geworden
19 jan 2013
ik zoek een formule die op iedere laatste vrijdag van de maand een tekst kan laten verschijnen op internet gezocht kan het niet vinden

wie kan helpen

MVG mr0007

Voor de laatste vrijdag van de maand...
Code:
ENG: =DATE(YEAR(TODAY());MONTH(TODAY())+1;0)+MOD(-WEEKDAY(DATE(YEAR(TODAY());MONTH(TODAY())+1;0);2)-2;-7)

NL: =DATUM(JAAR(VANDAAG());MAAND(VANDAAG())+1;0)+REST(-WEEKDAG(DATUM(JAAR(VANDAAG());MAAND(VANDAAG())+1;0);2)-2;-7))

Bron: https://www.extendoffice.com/documents/excel/2637-excel-find-first-last-friday.html

Dus om compleet te zijn... =IF(TODAY()=[lange formule hierboven];"je tekst die moet verschijnen";"")

Laatst bewerkt:
deze formule heb ik, de datum verschijnt dan als 29 april, ik zou dan graag willen dat alleen op die datum dan de tekst verschijnt "8 uur" en niet de datum, alleen de tekst "8 uur" op die datum iedere laatste vijdag van de maand, kan dat

MVG mr0007

Ehhh.... Ja, dat kan... Die oplossing staat er toch in het blauw bij?

[EDIT] En hoezo "deze formule heb ik"??? Had je die zélf óók al gevonden? Waarom heb je die dan niet geplaatst?

Laatst bewerkt:
ik had de formule wel, maar tekst tussen plaatsen lukte mij niet,

=als(vandaag()=DATUM(JAAR(VANDAAG());MAAND(VANDAAG())+1;0)+REST(-WEEKDAG(DATUM(JAAR(VANDAAG());MAAND(VANDAAG())+1;0);2)-2;-7));"8 uur";"")
=als(vandaag()DATUM(JAAR(VANDAAG());MAAND(VANDAAG())+1;0)+REST(-WEEKDAG(DATUM(JAAR(VANDAAG());MAAND(VANDAAG())+1;0);2)-2;-7));"8 uur";"")
=als(vandaag()=[=DATUM(JAAR(VANDAAG());MAAND(VANDAAG())+1;0)+REST(-WEEKDAG(DATUM(JAAR(VANDAAG());MAAND(VANDAAG())+1;0);2)-2;-7))];"8 uur";"")

fout steeds ik probeer morgen weer

dank je wel voor de hulp
MVG mr0007

Laatst bewerkt:
Fout? WAT is dan precies de fout?

Als ik deze gebruik...
Code:
=ALS(VANDAAG()=DATUM(JAAR(VANDAAG());MAAND(VANDAAG())+1;0)+REST(-WEEKDAG(DATUM(JAAR(VANDAAG());MAAND(VANDAAG())+1;0);2)-2;-7);"8 uur";"")
...zie ik geen fout. Alleen een lege cel. En dát is goed natuurlijk omdat het vandaag niet de laatste vrijdag van de maand is...

[EDIT] Ik heb het zelfs nog ff voor je getest door m'n systeemdatum van "automatisch" af te halen en op de 29ste te zetten. Op dat moment geeft de formule keurig je gewenste "8 uur". Dus ik snap niet wat er fout zou zijn...:eek:

Laatst bewerkt:
de formule doet het nu, ik heb het vergeleken met de formules, maar kan de fout niet direct vinden, excel gaf fout melding, maar nu is de fout melding weg, dank je wel :d

MVG mr0007

En dan zou je het ook nog met de volgende formule kunnen proberen.
Code:
=ALS(EN(WEEKDAG(VANDAAG())=6;LAATSTE.DAG(VANDAAG();0)-VANDAAG()<7);"8 uur";"")

Ginger ik zie dat ik een fout heb gemaakt, haakje verkeerd, mijn excuses dat ik het wat verkeerd heb neer gezet

en ik zie dat ik de formule toch niet had, wijkt af, deze is wel voor laatste vrijdag van de maand
=LAATSTE.DAG($B$10;0)+1+REST((-WEEKDAG(LAATSTE.DAG($B$10;0)+1)+7+6);7)-7

ik heb dit geprobeerd, maar werkte niet, dan denk ik, ik heb hulp nodig, bedankt voor de hulp, de formule die ik van u gekregen heb werkt
=LAATSTE.DAG($B$10;0)+1+REST((-WEEKDAG(LAATSTE.DAG($B$10;0)+1)+7+2);7)-7 & " 8 uur"

MVG mr0007

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan