• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

tekst laten zien

Status
Niet open voor verdere reacties.

wullemke10001

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
13 mrt 2013
Hallo,

ik ben bezig met een excelfile te maken. Nu heb ik in Cel H8 tot H16 een dropdown menu staan met produkten. Nu wil ik als ik 1 van die produkten selecteer dat in cel G8 tot G16 de artikelnummers automatisch komen te staan. ik heb al een klein formuletje =ALS(H8=C8;A8;"") (de cellen C8:C16 en A8:A16 zijn gegevens) maar ik kan hier niet meer achter zetten dat als in cel H8 een ander gegeven staat dat hij een ander artikelnummer laat zien in cel. Wie weet hier een oplossing voor?

Gr Wullemke

Post eens een bestandje met wat je al hebt en wat je wil bereiken.

Of:
Code:
=INDEX($A$8:$A$16;VERGELIJKEN(H8;$C$8:$C$16;0);1)

In de bijlage een voorbeeld van het bestand.
In kolom E is het keuzemenu. Als ik daar een keuze aanklik gaat het wel, maar als ik bv in rij 4 in het keuzemenu meloen aanklik dan krijg ik niet automatisch het artikelnummer erbij staan.
Verder zou ik ook graag willen dat als er eenmaal een keuze is gemaakt in b.v. rij 4 voor meloen, dat ik die niet meer in de volgende rijen krijg te zien in het keuzemenu. Is zoiets mogelijk?Bekijk bijlage voorbeeld keuzemenu.xls

In D4 en doorvoeren naar onderen.
Code:
=INDEX($A$4:$A$12;VERGELIJKEN(E4;$B$4:$B$12;0);1)

In de bijlage een mooie oefening voor je tweede vraag.
Kijk bij "Datavalidatie → formules" en "Namen beheren".

Bijlagen

Oke, dank je! De eerste formule werk in ieder geval al.
Ik heb eens gekeken naar het antwoord op mn tweede vraag! Hahahaha een hele leuke oefening ja.....Ik zie bij gegevensvalidatie nergens "formules"staan en ik zie ook niet "namen beheren" staan

In de datavalidatie staat '=gele'.
Bij namen beheren staat de naam 'gele'.
Klik de naam 'gele' even aan, en je ziet bij 'verwijst naar:' een formule staan.
In de gele kolom staan matrixformules die worden afgesloten met Ctrl+Shift+Enter, en geen Enter alleen.

Het overbodige uit het bestand verwijderd in nieuwe bijlage.

Bijlagen

Bedankt, ik ben al een heel stuk verder gekomen. ik moet hem nog een beetje uitbreiden, daar moet ik nog eventjes aan puzzelen. Is toch niet zo makkelijk om hem aan te passen. Ik moet namelijk nog andere stukken erbij zetten. Maar komt in orde, thanks

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan