tekst lezen uit een file

Status
Niet open voor verdere reacties.

cdekleine

Gebruiker
Lid geworden
18 nov 2011
Berichten
21
Hallo,

Ik heb momenteel via hier een script gecreerd die met een vaste naam een getal (als aantal) wegschrijft naar een textfile.

nu heb ik alleen een vraag:

hoe kan ik in een ander programma (weer geschreven in visual basic 2010) deze variabele weer opvragen.

het wordt op de volgende weggeschreven in het text bestand:

Cola (blikje): 24
Sinas (blikje): 24

en ga zo maar door. Het betreft een voorraad systeem wat bijgehouden wordt door ons in een groot gebouw.

In het andere programma mag het worden weggeschreven naar een label. oftewel, het mag niet meer aangepast kunnen worden...

Kan iemand mij helpen met de code hiervoor. Heb al zitten googlen, en kwam terecht op read text line by line en readalltext, maar kwam daarmee niet verder. hij liet nog steeds alles zien...
 
oke dank je wel,

even kijken of ik het snap:

die class die bij stap 1 staat moet boven de public class worden neergezet?

vervolgens maak je .ini aan (hoe???)
moet ik daarin gewoon dit neerzetten:
[Voorraad]
Cola=24
Sinas=24

en dan label1.text = Dim uitgever As String = ini.GetString("Voorraad", "Cola", "")

???
 
jozi:

bedankt het werkt nu hartstikke goed en na behoren.
Heb echter nog 1 vraaghe:

in jouw configuratievoorbeeld link staat er op een gegeven moment een plaatje (met daarin een menu)
hoe kan ik dat zelfde idee maken... heb 2 menu stukken dan ( general, voorraad)
 
ja die, had ik al gevonden maar bedankt.

en nu nog 1 enkel probleem:

ik heb de volgende code:

Code:
Dim decSubtotaal As Double
        decSubtotaal = Val(Format(Label25.Text, "Standard") + Val(Format(Label26.Text, "Standard")) + Val(Format(Label27.Text, "Standard")) + Val(Label29.Text))
        Label39.Text = Str(decSubtotaal)

het totaal wat weergeven wordt = 50,80
label25 = 4,8
label26 = 4,8
label27 = 0
label29 = 42

oftewel het eindbedrag klopt niet, hoe kan dit wel uiteindelijk goed komen??
 
hopelijk helpt dit
[CPP]
Dim decSubtotaal As Double
decSubtotaal = Double.Parse(Label25.Text) + Double.Parse(Label26.Text) + _
Double.Parse(Label27.Text) + Double.Parse(Label29.Text))
Label39.Text = decSubtotaal.ToString()
[/CPP]

waarom hernoem je niet al je labels naar iets wat makkelijker is ipv label + nummer.
Voorbeeld een label die de hele tijd cola zegt zou je makkelijke LabelCola kunnen noemen ipv label12 ofzo :D
 
dan zou ik eerst weer al mijn labels van text moten voorzien... he namelijk de tekst verwijderd van het label. om daarna weer 41 labels te voorzien van een naam...

weet niet of daar een makkelijkheid voor is. maar ik heb 5 kolommen:

drinks
start
end
sold
profits

met ieder 8 labels erin...

niet echt even een paar labels maar direct 50 stuks...
 
Oke maar je kan de naam ook veranderen in de eigenschappen van de labels onder 'Name'
ow en werkte het nu? met de Double.Parse(String)
 
50 labels??? Is dat niet wat overdreven? Kun je niet beter een ListView gebruiken?
Wat is precies het concept van je programma?

Het is overigens raadzaam om Mathiwares tip op te volgen over de namen van je controls (Dus de property: Name).
 
Laatst bewerkt:
heb een voorraad admin panel.

met daarin per label wordt er een prijs in weggeschreven of een aantal.
Deze aantallen worden gelezen uit een ini file, waarna ze via berekening het eind totaal van de dag kunnen zien.

zoals ik al zei, heb ik 5 tabel stukken, met daaronder 8 labels (8 verschillende verkoop soorten) dit is voor mij de mooiste oplossing. ik heb hier op de computer en op een papiertje staan welk labelnummer welke drank soort vertegenwoordigt in welke tabel...

zo is namelijk label1, label9, label17, label25, en label43 COLA maar respectiefelijk start_stock, end_stock, sold, profits, en de drink name

is er een tabel in het programma, waar ik dit dan kan aanpassen of niet. en past visual basic dan automatisch de namen aan in mijn code.
want in mijn design heb ik de label standaard text verwijderd. wil gewoon niks zien voordat ik iets anvraag. dus kan ze ook niet gaan opzoeken. allemaal verschillende posities...

en is het mogelijk om via een input aan te geven welk ini file ik moet uitlezen. heb het namelijk nu zo dat hij via een dim ini het path krijgt opgegeven in de code, maar zou het graag via een open file box willen hebben... maar zou even niet weten hoe ik dat moet programmeeren, zodat hij die code gebruikt
 
Laatst bewerkt:
cdekleine zei:
is er een tabel in het programma, waar ik dit dan kan aanpassen of niet. en past visual basic dan automatisch de namen aan in mijn code.

Kijk eens naar de ListView.

cdekleine zei:
en is het mogelijk om via een input aan te geven welk ini file ik moet uitlezen

Zoiets?
[cpp]Dim Ini As New IniFile(TextBox1.Text)[/cpp]
 
bedoelde meer vanuit een openfiledialog, maar met deze code kom ik al heel ver.

bedankt.

en listview???
 
Die code kun je natuurlijk aanpassen zodat het uit een OpenFileDialog komt ;)

Wat is je vraag over die ListView?
 
hoe en wat.

hoe moet ik die programmeren, en hoe is die bruikbaarder als mijn huidige labels...
 
Heb je al gekeken wat het is? Hij staat in je Toolbar. (Waar al die controls als TextBox, Button, Label etc. staan)

Ziet er zo uit:

Listview%20Drag%20n%20Drop.png

Herkomst plaatje: http://www.fryan0911.com/2009/10/listview-drag-and-drop-in-vbnet.html

Jij had het toch over een tabel? Dan denk ik dat dit handiger is als een bijeengeraapt zooitje labels ;)
 
Laatst bewerkt:
JoZ, als je een ListView uit de toolbox op je form plaatst, ziet tie er in de eerste instantie uit als een ListBox. Pas wanneer je de View property op Details zet en minstens één kolom hebt toegevoegd, dan pas ziet een ListView er uit als op jouw afbeelding.
 
@The Mighty Atom: Inderdaad, was ik vergeten te vertellen. ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan