• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tekst naar getal

Status
Niet open voor verdere reacties.

Joost.van.Steeg

Gebruiker
Lid geworden
9 okt 2006
huidige situatie:
Een extern programma (web ADI) maakt een excelsheet aan en zet hier gegevens in. In deze gegevens zitten onder andere getallen (bedragen). Echter behandeld excel deze getallen als tekst.

Gewenste situatie:
Is het mogelijk excel zo in te stellen dat hij een controle uitvoert als er data in wordt gezet wat er voor zorgt dat getallen als getallen worden neergezet en niet als tekst ?

Huidige oplossing:
Wat ik in gedachte heb is een macro aan te maken die geactiveerd moet worden om de rijen te selecteren en om te zetten. Echter is dit niet de meest wenselijke oplossing, graag zou ik het geautomatiseerd willen hebben. Misschien is het wel een standaard functionaliteit in Excel.

Ik heb al geprobeerd de getalnotatie te wijzigen, om zo de getal herkenning te triggeren. In de engelse versie heeft dit succes, in de Nederlandse niet.

Alvast bedankt !

Hallo Joost,

Kijk eens naar het bijgevoegde voorbeeldje.

Kom je daar verder mee?

MVG - Marrosi

Bijlagen

Dank je wel.

Dit komt ongeveer overeen met wat ik ook had gevonden. Maar op een of andere manier werkt deze niet bij mij. Als ik via het menu plakken speciaal doe en vermenigvuldigen, dan wijzigt hij de tekst wel in getallen. Zodra ik hetzelfde doe middels een macro doet hij dat niet.

Is er geen vba beschikbaar wat het CONVERTEREN NAAR GETAL voor je kan uitvoeren ?

Wel vage boel dit. De sheet lijkt zich anders te gedragen dan andere sheets.

Om een of andere reden is het niet mogelijk een cell te activeren door er in dubbel te klikken.

Als je de cel pakt met een getal die als tekst is weer gegeven, en je gaat in de tekstbalk staan bovenin het scherm, en verlaat deze vervolgens weer, zet hij de tekst automatisch om in een getal.

Misschien dat iemand hier een verklaring voor heeft. Het bestand is te groot om toe te voegen 200 kb. Als iemand zin heeft om er naar te kijken, wil ik hem wel per mail toesturen.

Als je de cel pakt met een getal die als tekst is weer gegeven, en je gaat in de tekstbalk staan bovenin het scherm, en verlaat deze vervolgens weer, zet hij de tekst automatisch om in een getal.

Je hebt de celnotatie verandert van tekst naar numeriek. Dit wordt echter pas van kracht als je bv. eerst op F2 drukt, en daarna op ENTER. Of als je in de formulebalk gaat staan zoals jij deed.

Voor je probleem, is de WAARDE-formule (zet tekst om naat getal) hier iets voor?

Groeten,

M.

De waarde functie zet inderdaad de tekst goed om in een getal.
Ik zoek echter naar een oplossing die ik in een macro kan zetten.

Ik heb een range (bijvoorbeeld A1 tot B1000). In elk van deze velden staat een getal, weergegeven als tekst of getal. Wat ik wil is middels een knop de gehele reeks omzetten in een getal. Weet iemand welke functie ik hiervoor zou kunnen gebruiken?

Wat ik tot nu toe heb gedaan is wat ik in een ander forum tegen kwam.
Als ik het goed begrijp gaat de eer naar Wiki:

Code:
With range(reeks)
   .Raplace ",", "." 
end with

Hij gaat redelijk snel alle cellen bij langs en vervangt de komma door een punt.
Vervolgens zet hij de tijkst "110,50" netjes terug als getal "110,50".
De punt die je invoegt wordt nu wel netjes door excel omgezet in een komma.

Het lijkt niet de meest logische oplossing, maar werkt best goed.

Iedereen bedankt tot dusver.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan