• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tekst opzoeken in een kolom

Status
Niet open voor verdere reacties.

taktix

Gebruiker
Lid geworden
15 apr 2007
Berichten
61
Het lukt mij niet om tekst op te zoeken met VERT.ZOEKEN. Ik heb een kolom T en daarin staat in een enkele cel een datum in de vorm van december 2003. In de andere cellen staat niets. Hoe kan ik deze datum dan opzoeken en in cel U1 krijgen?

Bedankt alvast!!
 
Nogal vaag probleem:
heb een kolom T en daarin staat in een enkele cel een datum in de vorm van december 2003
Een enkele cel? wat staat er dan in die andere cellen
Hoe ziet december 2003 eruit, tekst, geformatteerde datum?

Plaats hier eens een voorbeeld, dan heb je snel een oplossing

Ron
 
In de andere cellen kan ook een datum komen, afhankelijk van een eerdere if functie. Ik wil nu dat de datum die in die kolom kan verschijnen (dat is altijd maar 1 datum) in een vaste cel komt (U1).
De datum is een samenvoegsel van bijvoorbeeld de tekst September en een jaartal.
Ik wil dus dat in een kolom waar in 1 cel een datum staat en in de andere cellen niets die ene cel wordt opgeroepen (welke het ook is) en in cel U1 terecht komt.
Ik dacht zelf aan =VERT.ZOEKEN(" ";T1:T30;1;WAAR) maar dit werkt niet helemaal.

Ik kan even geen voorbeeldje uploaden. Hoop dat het zo toch iets duidelijker is.
 
Laatst bewerkt:
toch anders maar even een voorbeeldbestandje maken; dan wordt je vast en zeker beter geholpen.

kijk eens in de helpfunctie voor de formule vert.zoeken.

het bereik waarin gezocht wordt is in ieder geval onvoldoende.
tevens is het maar de vraag of de waarde leeg maar 1 keer voorkomt in de tabel.
zo niet, dan ontstaan daar ook problemen door.

doe jezelf een plezier en maak een voorbeedbestandje, ontdaan van gevoelige info.
 
Ok, hierbij een voorbeeld.
In kolom D kan in verschillende cellen, afhankelijk van eerdere voorwaarden (hier niet weergegeven), een verschillend samenvoegsel staan, bijvoorbeeld December 2010. Ik wil dat cel F2 opzoekt in kolom D welke cel deze informatie bevat en deze informatie vervolgens overneemt.

Bedankt voor de hulp!
 

Bijlagen

  • voorbeeld.xls
    14 KB · Weergaven: 19
Is dit het antwoord op jouw vraag?
 

Bijlagen

  • Kopie van voorbeeld.xls
    14 KB · Weergaven: 22
Nog wat verder spelend met het voorbeeld kom ik tot de conclusie dat er een fout in de formule zit: Als je namelijk in de D-kolom formules zet gaat het fout, omdat die ook als tekst worden gezien.
De vraag verder beziend rijst de vraag: Is de tekst December 2010 bekend als er gezocht moet worden in kolom D?

Als de tekst bekend is dan kan worden volstaan met de formule:
=ALS(VERGELIJKEN("December 2010";D1:D34;0)>0;"December 2010";"")
 
Laatst bewerkt:
Klopt, er staat een formule. Het werkt dus niet. Ook als ik er een kolom naast maak verwijzend naar de cellen ervoor lukt het niet. Kan ik van die cellen gewoon tekst maken?
Het antwoord kan ook September 1998 of alle andere maanden zijn. Dat lukt dan niet toch?
 
Laatst bewerkt:
Nieuwe poging
 

Bijlagen

  • Kopie van voorbeeld.xls
    15,5 KB · Weergaven: 30
Super! :thumb:

Ik heb nog 1 vraag. Stel dat in kolom D of een datum komt (net als hiervoor) of een 'x'. Is het dan ook mogelijk om die datum eruit te pikken en in een andere cel te zetten? De x kan ook een getal zijn. Ik heb zegmaar met een IF functie dat of de datum in beeld komt of een x.

Bedankt weer!!
 
Zie F11 in de bijlage
 

Bijlagen

  • Kopie van voorbeeld.xls
    16 KB · Weergaven: 27
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan