tekst over achtergrond image

Status
Niet open voor verdere reacties.

jeel2008

Gebruiker
Lid geworden
30 okt 2008
hallo, ik ben op zoek naar een script waarmee ik een tekst over een achtergrondimage kan laten lopen, automatisch.
weet niet of ik op dit forum 'javascript' goed zit, maar omdat ik niet zo'n flashliefhebber ben dacht ik dat het misschien met javascript ook wel kon.
weet iemand waar je zo'n script kunt vinden?
heb al op www.leejoo.nl gekeken, maar de applets en javascripts daar laten wel tekst lopen, maar ik zie niet zo snel hoe ik er een image achter krijg.

Laatst bewerkt:
Wat bedoel je precies met 'text laten lopen'? Als een marquee?

In dat geval, kan je met wat CSS dit mooi opmaken. Zoiets:
Code:
/* css */

marquee
{
   background-image: url(....);
}
:thumb:

tekst

maar een marquee gaat toch alleen van links naar rechts of/en andersom?
(als je de bijlage ziet; hierover heen zou van boven naar benden een tekst moeten lopen, over dat grote blad).

Bijlagen

• ginkgo_utrecht_botanische_tuin_5.jpg
    ginkgo_utrecht_botanische_tuin_5.jpg
    94,7 KB · Weergaven: 18
Aha, dus zoiets?
(kan natuurlijk ook met een vast background-image i.p.v. een af-en-toe background-image)

maar een marquee gaat toch alleen van links naar rechts of/en andersom?
Als je de link die ik gaf even had doorgelezen, had je bij het 7e kopje gezien dat je als direction de waarde 'up' kan meegeven. Hetzelfde geld voor 'down'.

scroll

http://www.vlinderkas.com/blad/blad.php :
het is me gelukt, via het downloaden van een dhtml newsscroller
werkt met javascript
http://www.news-scroller.com/

had inderdaad even je link moeten aanklikken, that guy.
ik ging er vanuit dat zoiets alleen horizontaal bewoog.

en csshunter, is dit het script wat het bij jouw pagina regelt:
http://www.overslaandevonken.nl/technics/vonken_scripts.js?
ik dacht heel even dat je het met alleen css voor elkaar had, maar ik neem aan dat dat niet kan.

beiden bedankt in ieder geval

het is me gelukt, via het downloaden van een dhtml newsscroller
Mmmmw, 't ziet er uit als een wat hoelawoela-script (met o.a. een browser-sniffer; die dingen zijn niet aan te bevelen). In Firefox komt er een rare extra scrollbar rechts naast de scrollende tekst, had je dat al gezien? O, in Chrome en Safari ook. En het ding zit ook in een <iframe>, wat helemaal niet hoeft.
En zodra je iets aan de html-structuur of de css-opmaak van de scroll-tekst wilt doen, moet je waarschijnlijk het hele script opnieuw gaan opbouwen.

Dan kan je denk ik beter het marquee-recept van That Guy opvolgen, met wat aangepaste css om het starten van het scrollen niet helemaal onderaan te laten beginnen, maar meer aan de bovenkant.
Met alleen css kan het inderdaad niet. Het OverslaandeVonken-scrollraam zit in een iframe-pagina (waarom dat gedaan is, weet ik ook niet), en daar hoort niet het algemene script van de gewone pagina's bij, maar dit inline scriptje:
[JS]var scrollSpeed = 30 // millisec. between next
var y = 150 // vertical start
var h = -1300 // height of scrollTxt

function scrollUp() {
if ( document.getElementById ) {
document.getElementById('scrollTxt').style.marginTop=''+y+'px';
if ( y > h ) { y = y-1 } ; // 1px upwards
if ( y == h ) { document.getElementById('aftiteling').style.background="#404560 url(http://www.overslaandevonken.nl/images/knipoog-ani183x157colofon.gif) no-repeat 50% 50%"};
}
}
// setInterval('scrollUp()', scrollSpeed ) via <body> onload[/JS]
Met de laatste if wordt daar van achtergrond-figuur gewisseld, als het scrollen voorbij is.

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Laatst bewerkt:
hoelawoela

hallo csshunter,
oei, een hoelawoelascript, dat klinkt mij niet modern in de oren.
maar omdat ik absoluut geen verstand van javascript heb,heb ik m er maar op geknald, hoewel jouw code er elegant en licht uitziet.
met 1 klein nadeeltje: de boel kan niet worden stopgezet, zodat de langzame lezer even op gelijke hoogte kan komen.
maar in ieder geval hartelijk dan, misschien ga ik er toch gebruik van maken.
groeten jeel2008
ps die extra scrollbar onstaat soms doordat het hoofdframe verplaatst wordt als ik in dreamweaver zit te knoeien. als je niet direct in de code werkt, maar zeg maar op de pagina zelf, moet je eerst door te dubbelklikken de 'voorlaag' doorboren die over de tekst ligt zal ik maar zeggen. moeilijk verhaal. maar dan heb je kans dat je per ongeluk die div wat verschuift.
het is al vaker gebeurd, maar ik heb het gisteren wederom hersteld.

met 1 klein nadeeltje: de boel kan niet worden stopgezet, zodat de langzame lezer even op gelijke hoogte kan komen.
Ja, dat is inderdaad een nadeel van een marquee, en een grote zonde tegen de toegankelijkheid (accessibility). De WCAG-regels schijven voor dat wat beweegt, moet kunnen worden stopgezet. In Nederland wordt deze regel ook gehanteerd door het Kwaliteitsmodel Webrichtlijnen, die formeel nog de oude WCAG1.0 gebruiken (vertaling alhier, wat betreft richtlijnen bij het verschijnsel "beweging" hetzelfde).

Dat is dus een reden om <marquee> niet te gebruiken, die kan niet van buitenaf stopgezet worden. Met een javascript-scroller kan dat wel, dan kan je er een "stop / ga verder" knopje inbouwen. Je zal dan wel een voorziening moeten maken dat de scoll-tekst toch goed te zien is als javascript uit staat: een gewone scrollbar (onzichtbaar als js uit staat).

Nog even over die extra scrollbar: ik bedoelde niet de pagina-grote extra scrollbars (in een #wrapper of zoiets), maar de kleine, meebewegende (!) extra scrollbar die je in Firefox e.a. browsers ziet in het scrolling feestje:

scrolling-scrollbar.png

Met vriendelijke groet,
CSShunter

scrollbalk

oh die scrollbalk, tja, die kreeg ik er gratis bij, bij dat script.
maar daarmee kun je de boel stopzetten.
lelijk is het wel, maar ja

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan