• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tekst samenvoegen op basis van waarde in andere kolom

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ludanto

Gebruiker
Lid geworden
15 apr 2010
Hallo,

Ik heb een beetje hulp nodig.

Ik heb een lijst met in een kolom het dossiernummer en in een andere kolom de categorie.
Bij het maken van lijsten wordt er telkens een nieuwe rij gemaakt voor elke afzonderlijke categorie. Hier kan niets aan gedaan worden..

Dit levert als resultaat soms dat er 200 rijen zijn, terwijl er slechts 70 dossiernummers zijn.

Graag had ik gehad dat als het dossiernummer hetzelfde is, de tekst samengevoegd wordt.

Dit lijkt me te moeten op basis van de functie TEKST.SAMENVOEGEN.
Alleen weet ik niet hoe ik de tekst moet samenvoegen op basis van de inhoud in kolom A

In bijlage een voorbeeldbestand. Kolom A en B zijn de rijen die ik krijg bij het maken van de lijst.
In kolom C zit het resultaat dat ik wil.
Nadien zou ik de dubbele waarden er dan uit filteren, zodat het resultaat er als kolommen K en L uitziet.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Bekijk bijlage voorbeeldbestand.xlsx

Twee opties in het bestand.
Bekijk bijlage voorbeeldbestand (KL).xlsx

Denk wel even goed na of het samenvoegen van tekst de juiste oplossing is. Als dit het eindresultaat is, dan zou het geen problemen moeten geven. Wil je hier uiteindelijk nog mee verder werken (vooral qua formules), dan moet je er wel even goed over nadenken.

Bedankt voor je snelle reactie.

De kolom C die je hebt toegevoegd is het resultaat dat ik wens te bekomen.

Alleen wens ik dan de dubbele nummers nog te verwijderen zodat er 1 nummer overblijft met alle categorieën in.
Ik zou dus altijd het onderste resultaat willen, omdat daar alle categorieën inzitten.
In jouw bestand zijn dit dus de cellen C4, C5, C7, C8, C13, C15 en C19

Als ik de duplicaten verwijder, wordt altijd het eerste resultaat behouden. Enig idee hoe ik dit nog zou kunnen oplossen?

Met VBA:
Code:
Sub Gijs()
Dim i As Long
i = 2
    Do Until i > Cells(Cells.Rows.Count, "A").End(xlUp).Row
        If Cells(i, 1).Value = Cells(i - 1, 1).Value Then
            Cells(i - 1, 2).Value = Cells(i - 1, 2).Value & ", " & Cells(i, 2)
            Rows(i).Delete
        Else
            i = i + 1
        End If
    Loop
End Sub

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan