• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tekst samenvoegen van 1 tot 5 items en scheiden met komma's en als laatste 'en'

Status
Niet open voor verdere reacties.

Harryie

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
6 mrt 2016
Ik wil graag (zonder macro) een tekst samenvoegen die bestaat uit minimaal 1 en maximaal 5 woorden (als een cel leeg is wordt het woord niet toegevoegd aan de zin). Als er 1 of 5 items is het geen probleem, maar hoe doe ik dat als er 2, 3 of 4 items geselecteerd zijn? Het probleem voor mij is hoe ik die verschillende woorden scheid met een komma en als laatste met het woord 'en'. Dus bijvoorbeeld: "1, 3 en 5" of: "2, 3, 4 en 5" of: "2 en 4".

Met voorbeeld word je meestal beter geholpen.
Ik schat in dat het zonder VBA echt een hele lange formule wordt.

Laatst bewerkt:
Waarvoor is de functie LENGTE eigenlijk nodig?

Hoe sluit is deze vraag trouwens af?

Code:
=KLEINE.LETTERS(ALS.FOUT(SUBSTITUEREN(E2;",";" en";[COLOR="#FF0000"]LENGTE(E2)-LENGTE(SUBSTITUEREN(E2;",";""))[/COLOR]);E2))

Het rode fragment bepaalt hoeveel komma's er in het tekstdeel zitten: lengte(tekstdeel) - lengte(tekstdeel zonder de komma's)
Je schijnt in je openingspost de vraag op opgelost te kunnen zetten. Succes :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan