• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tekst samenvoegen van variabel aantal cellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

PierreK

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
23 apr 2010
Hi,

Ik heb in excel een boomstructuur, waarin de opbouw van een product (uit artikelen) wordt getoond. Om hier verder mee te kunnen rekenen wil ik van elke regel voorzien van een unieke ID, bestaand uit een combinatie van 'level' (=kolom van het artikel) en volgnummer.

Omdat in elke regel maar 1 artikelnaam voorkomt en de rest van de cellen in de structuur leeg is, heb ik de level nu bepaald door alle cellen met artikelnamen achter elkaar te zetten (=C3&D3&E3&.....). Dit leidt tot de naam van het artikel, waarvan ik vervolgens het kolomnummer (=level) kan bepalen.

Dit werkt prima, maar nu wil ik eea wat automatiseren. Ik moet namelijk heel veel producten doorrekenen. Het probleem waar ik dan tegenaan loop, is dat het aantal kolommen dat gebruikt wordt voor de boomstructuur variabel is. Hierdoor moet ik steeds de formule (=C3&D3&E3&.....) aanpassen naar het nieuwe bereik. Ik ben nu op zoek naar een manier om dit in een macro te vatten, of een betere formule die generiek is.

Met andere woorden: van een reeks cellen (varierend in omvang) is er 1 gevuld met tekst. Ik wil in een andere cel het kolomnummer van de cel waar de tekst in staat hebben.

Heeft iemand een idee?

Alvast dank,
Pierre

NB. Misschien niet de beste probleemomschrijving, maar de bijlage maakt veel duidelijk hoop ik. Hierin wordt de export getoond en ook waarnaar ik op zoek ben.

Bijlagen

Ik denk dat ik het probleem niet zo goed begrijp. Je hebt in kolom R toch al de berekening staan? Wat is de invloed van meer kolommen hierop? Als je het bereik ruim genoeg neemt gaat dit volgens mij steeds werken.

Ik vond het ook al moeilijk om te omschrijven.
Het resultaat in kolom R is goed, maar dit is gebaseerd op een zoekfunctie op kolom Q. Dit is mijn probleem. Ik voeg nu alle cellen in het bereik C:H samen om tot de naam te komen. Het bereik is echter niet altijd C:H. Het kan net zo goed C:E zijn, dan neemt de huidige formule dus ook het resourcenummer etc mee, waardoor de zoekfunctie niet meer werkt. Maar het kan ook C:AA zijn, dan mis ik een hoop regels.

De formule in Q moet dus eigenlijk alle cellen samenvoegen tot de kolom voor Resource.
Dat is wat me niet lukt. Nu pas ik voor elke berekening het bereik aan (wat op zich wel werkt, maar nu ik een halve oplossing heb wel ik meteen een hele :D.

Pierre

Dat moet je dan toch maar in 1 cel aanpassen en kopiëren, kan niet zoveel werk zijn volgens mij?

Het voorbeeldresultaat is een tussenresultaat.
Wellicht is het handig om een eindresultaat bij te voegen.

Waarom zijn er zoveel levels?
Wat moet u van een product doorrekenen?

Helaas kan ik het eindresultaat niet laten zien. Dit wordt namelijk niet in Excel gemaakt. In Excel wordt slechts een tussenbewerking gedaan om de SAP-export om te zetten in het juiste formaat om het in een Access database te laden. Daar wordt het uiteindelijk resultaat bereikt, waarbij het aantal rijen snel toeneemt. Ik had dit graag in Excel gedaan (omdat ik het dan beter begrijp), maar de uiteindelijke omvang wordt meer dan 200.000 regels, daar is Excel niet echt voor bedoeld.

Mijn idee was om elke keer de export in een leeg tabblad te plakken (het gaat om totaal om 30-50 exports) en die door het uitvoeren van een macro eerst te kopieren naar een calculatie-blad (ik wil de oorspronkelijke exports in de file bewaren om in geval van fouten terug te kunnen kijken), daar om te zetten in het juiste format en dat vervolgens te kopieren naar een tabblad export, waar de resultaten van alle exports dan dus onder elkaar komen.

Ben het met Wigi eens, dat de formules erachter plakken, aanpassen en doorkopieren en vervolgens het resultaat naar een export tab plakken niet heel veel werk is, maar aangezien de rest van de macro gereed is en werkt kan ik het niet uitstaan dat dit me niet lukt.

Heb net een brainwave. Een niet chique, maar volgens mij wel werkende oplossing:
=VERGELIJKEN("aaaaa";A7:O7;-1)
Zoekt in het bereik de eerste cel die groter is dan 'aaaaa'. Dat is dus de artikelomschrijving. Zover ik kan zien werkt dit in alle gevallen waarin de artikelomschrijving met een letter begint. Ik kan helaas even niet bij de data om te checken of dat altijd het geval is. In deze formule kan ik een heel groot bereik opnemen, waardoor het altijd past, ongeacht het aantal levels in de export.
Heb ik je hiermee misschien getriggerd naar een oplossing die voor letters EN cijfers werkt?

Pierre

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan