• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tekst samenvoegen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Visus
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Visus

Gebruiker
Lid geworden
21 sep 2006
Hoe kan ik achternamen, voornamen en geboortejaar(dd-mm-jj) met één formule omzetten in een code van 4 letters achternaam (dubbele punt) 1e voorletter (dubbele punt) en geboortejaar in twee cijfers JJ. De uitdaging zit hem in personen met een achternaam van maar 2 of 3 letters. Dan moeten er 2 of 3 spaties worden toegevoegd.

Zie bijlage

Bijlagen

Je wilt die spaties om goed uit te lijnen? Die wordt lastig hoor, want niet alles is even breed qua letters en spaties.

Zoals jij de formule wilt, is het:

=A2&HERHALING(" ";4-LENGTE(A2))&":"&LINKS(B2)&":"&TEKST(C2;"jj")

Doorvoeren naar beneden.

Zoals gezegd, uitlijning komt niet goed.

Wigi

Bedankt voor de snelle reacties, vraag is beantwoord. Uitlijning was niet belangrijk

Ik dacht dat de oplossing gegeven was maar helaas gaat de formule niet op bij achternamen langer dan 4 karakters. Zie bijlage.

Bijlagen

als toevoegen

ik heb het getest met volgende formule en hete werkt:
Code:
=IF(LEN(A5)<4;A5&REPT(" ";4-LEN(A5))&":"&LEFT(B5)&":"&TEXT(C5;"jj");LEFT(A5;4)&":"&LEFT(B5)&":"&TEXT(C5;"jj"))
steven

Mijn voorstel

=LINKS(A2;MIN(LENGTE(A2);4))&HERHALING(" ";4-MIN(LENGTE(A2);4))&":"&LINKS(B2)&":"&TEKST(C2;"jj")

Wigi

De door Wigi opgegeven formule werkt niet goed bij 4 of meer letters in de achternaam. Er komst dan nl één spatie te veel tussen achternaam : en eerste voorletter.

Bijlagen

Beste Visus,

In de dubbele topic die ondertussen gesloten is opperde ik het idee om te werken met iets als:
Code:
=ALS(lengte(functie-wigi)=10;functie-wigi;functie-wigi2)
waarbij je in functie-wigi2 een spatie ergens weghaalt.

Groeten,
Richard

De door Wigi opgegeven formule werkt niet goed bij 4 of meer letters in de achternaam. Er komst dan nl één spatie te veel tussen achternaam : en eerste voorletter.

Hoe kan er nu 1 spatie teveel staan bij achternamen met 4 of meer letters? Er staan gewoon geen spaties tussen!

Wat zijn nu de gegevens waarvan je vertrekt, en het eindresultaat dat je wilt? Zolang dat niet ondubbelzinnig geweten is, zal het gissen blijven naar een oplossing.

Wigi

Ik dacht dat de laatste bijlage duidelijk was. Als de achternaam DDDDDDDDDD is komt in het resultaat DDDDSPATIE: Het zou moeten worden DDDD:F:50.

Ik dacht dat de laatste bijlage duidelijk was. Als de achternaam DDDDDDDDDD is komt in het resultaat DDDDSPATIE: Het zou moeten worden DDDD:F:50.

Deze spatie komt volgens mij van de +1 in de formule, maar zonder deze werkt de formule niet goed bij achternamen van 1,2 of 3 karakters. Het resultaat moet dus altijd zijn
4 karakters:1 karakter:2 cijfers, waarbij bij een achternaam van 1, 2 of 3 karakters spaties ingvoegd moeten worden.

=LINKS(A5;MIN(4;VIND.SPEC(" ";A5)-1))&HERHALING(" ";4-MIN(4;VIND.SPEC(" ";A5))+1)&":"&RECHTS(A5)&":"&TEKST(B5;"jj")

Dit in cel D9 van het laatst bijgevoegde bestand:

=LINKS(A2;MIN(4;VIND.SPEC(" ";A2)-1))&HERHALING(" ";4-MIN(4;VIND.SPEC(" ";A2)-1))&":"&RECHTS(A2)&":"&TEKST(B2;"jj")

Bedankt, werkt prima. Excuses voor de verwarring. Die is volgens mij ontstaan doordat mijn eerste vraag betrekking had op het samenvoegen van gegevens uit drie cellen. Mijn laatste vraag had betrekking op samenvoegen van gegevens uit twee cellen. Doordat de laatste vraag door de admin. is gesloten en wij hier verder gingen ontstond wellicht verwarring. Alles werkt nu

Bedankt,

Visus

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan