• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

tekst splitsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

kibus

Gebruiker
Lid geworden
17 nov 2006
Berichten
271
Hallo,

Heeft iemand een oplossing voor het splitsen van de tekst(waarschijnlijk tekst naar kolommen ) en dan terug zetten met spatie er tussen of iets anders zodat ik binnen mijn max tekens blijf ?, (maar wel met spatie ertussen)

edwin
 

Bijlagen

  • tekst splitsen.rar
    1,7 KB · Weergaven: 124
Met vba
Verdeelt tekst die langer is als 50 karakters over meerdere cellen onder elkaar. (Splitsing op eerste spatie na karakter 40)

Code:
Sub TekstVerdelen()
'
' TekstVerdelen Macro
'
Dim txtdeel1 As String
Dim txtdeel2 As String
Dim spatiepos As Integer
'
Range("b1").Select 'startcel zelf aanpassen
While Len(ActiveCell) > 50
    spatiepos = InStr(40, ActiveCell, " ", 1)
    txtdeel1 = Left(ActiveCell.FormulaR1C1, spatiepos)
    txtdeel2 = Mid(ActiveCell.FormulaR1C1, spatiepos, Len(ActiveCell) - Len(txtdeel1))
    ActiveCell.FormulaR1C1 = txtdeel1
    ActiveCell.Offset(1, 0).Select
  'lege regel invoegen indien cel niet leeg is.
    If ActiveCell.Formula <> "" Then
        Rows(ActiveCell.Row).Insert 'regel invoegen
'       Selection.Insert Shift:=xlDown 'cel invoegen
    End If
    ActiveCell.FormulaR1C1 = txtdeel2
Wend
ActiveCell.Offset(1, 0).Select
End Sub
 
Dank je wel voor je snelle reactie


Maar, hoe krijg ik deze code zo dat hij het horizontaal splits en als ie klaar is overspringt naar de volgende regel etc etc (de regels dat ik moet wijzigen staan onder elkaar zo'n 15000 stuks )

En wat te doen als de eerste volgende vrije spatie positie (na de 40) ligt op bijv 52 ligt ? dan voldoe ik weer niet aan mijn criteria van max 50 tekens enig idee hoe hier mee om te gaan ?
 
Laatst bewerkt:
Hoi

zie bijlage voor een oplossing met Excel functies, geen macro's.

Wigi
 

Bijlagen

  • tekst splitsen.zip
    4,8 KB · Weergaven: 239
Hiermee kan ik uit de voeten (de forumle is voor mij wat te ingewikkeld zal het later gaan bestuderen )

Maar nog een vraagje de laatste tekst moet nu eindigen met een spatie anders werkt het niet enig idee hoe moet ik dhiermee moet omgaan?

dank jullie wel :p
 
Laatst bewerkt:
Kijk naar de functie SPATIES.WISSEN in de (deel)formules en pas het daar aan. Experimenteer er maar wat mee tijdens het studeren.

Wigi
 
Er is een pagina over dit gemaakt op mijn site.

Voor de geïnteresseerden: ga naar Excel, dan Voorbeeldbestanden, dan Tekst splitsen.

Later vandaag vermoedelijk nog een oplossing met een nieuwe functie in VBA, dat gaat veel handiger zijn.

Wigi
 
Wigi

Ik ben zeer benieuwd,

om het te laten eidigen op een spatie heb ik een uniek woord toegevoegd + spatie met behulp van tekst samenvoegen en dit later weer met de vervang functie eruit gehaald zodat ik keurig binnen mijn max bleef
volgens mij heb jij hiervoor een betere oplossing

Het zou wel mooier zijn als dit vba kan druk op de knop en voila

ik hou jouw site in de gaten.;)


edwin
 
Laatst bewerkt:
Later vandaag vermoedelijk nog een oplossing met een nieuwe functie in VBA, dat gaat veel handiger zijn.

Het zou wel mooier zijn als dit vba kan druk op de knop en voila

ik hou jouw site in de gaten.;)

Code is toch nog geschreven geraakt vandaag (gisteren eigenlijk), ze staat dra op mijn site.

Download het bestandje maar.

Dat met die spaties kan je zelf wat mee proberen.

Wigi
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan