• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

tekst toevoegen aan beperkt aantal punten in een grafiek

Status
Niet open voor verdere reacties.

fsasfsas

Gebruiker
Lid geworden
11 sep 2006
Berichten
429
beste lezer

hoe kan ik (eigen) tekst toevoegen aan een of meer punten in een grafiek (xy scatterplots en of lijnen)? Ik wil graag sommige punten benadrukken, bv met pijlen en wat tekst daarbij, om ze beter op te laten vallen. In een "vaste" grafiek kan dit door bv gewoon tekstvakken in een grafiek plaatsen en ze naar de goede plaats te slepen, maar als de grafiek verandert na verloop van tijd gaat dit niet meer. Ik heb bv een financiele post op de y-as als functie van de maanden op de x-as en elke maand wordt deze grafiek aangevuld met een nieuw punt.
Als ik een stukje tekst bij bv de maand feb07 plaats omdat dit een opvallende waarde is gaat dit in het begin prima. Na verloop van tijd staat dit stukje tekst echter niet meer op de goede plaats omdat de maanden immers toenemen en/of omdat ik met de hand de grafiek wat breder heb gemaakt.

Is er een mogelijkheid om tekst "vast" te koppelen aan 1 specifiek punt in je grafiek, zodat de tekst mee veschuift als dit punt verschuift?
In de bijgevoeged grafiek staat een voorbeeld. Na wijziging van de grafiek door toevoeging van diverse maanden staat dit stukje tekst en de pijl echter niet meer goed

alvast met dank, Anne
 

Bijlagen

  • excel voorbeeld grafiek.jpg
    excel voorbeeld grafiek.jpg
    22,6 KB · Weergaven: 122
Hoi Anne

Op basis van deze vraag kan ik je alvast doorverwijzen naar mijn site die in handtekening staat. Ga dan naar Excel, dan Voorbeelbestanden, dan Grafieken. Daar ga je meer vinden dan je zoekt! Aan de vraagstelling te lezen acht ik jou in staat één en ander van het materiaal daar te kunnen aanpassen aan jouw bestandje.

Wigi
 
Dag Wigi

dank je wel! Ik ga hier vast en zeker de oplossing voor mijn probleem vinden (en nog meer),

groetjes, Anne
 
In orde, mocht je helemaal vastzitten horen we het wel weer ;)
 
Dag Wigi

inmiddels het tooltje xychartlabeler gedownload (met dank!) en de labels er in gezet en dat werkt prima, zolang de grafiek niet aangevuld wordt.

Er is echter een nieuw probleem: de grafiekjes worden elke maand aan de voorkant aangevuld: de x-as loopt dus van recent (links) naar verleden (rechts). En de labels die met het tooltje gegenereerd worden zitten, zoals ik het nu kan zien, "vast" aan de positie van het punt, geteld vanaf de linkerkant. Dus als er aan de linkerkant een meer recente maand toegevoegd wordt, verschuiven alle labels 1 maand en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Vvoorbeeld: als de meest recente maart feb07 is, heeft die nr 1 en het bijbehorende label zit vast aan dat punt. Toevoegen van mrt07 aan de linkerkant betekent dat die nieuwe maand nu nr 1 is en feb nr 2 wordt. Het label van feb zit echter nog steeds aan nr 1, nu dus mrt.
Is hier misschien een eenvoudige oplossing voor? Omdraaien van de tabel werkt niet omdat de meest recente informatie in beeld moet blijven (dus links) terwijl het verleden aan de rechterkant van het scherm "af mag vallen".

groetjes, Anne
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan