• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

=Tekst(veld;0) werkt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Colombe

Gebruiker
Lid geworden
28 jan 2001
Ik gebruik nogal eens de formule =TEKST(jaar;0), waarin jaar een veld is waar het lopende jaar is ingevuld. In één werkblad werkt deze niet en krijg ik #WAARDE !.
Iemand een idee hoe dat komt en hoe het te verhelpen?

Ik zie zelfs dat het in de ene tab van het werkblad niet gaat, maar in een ander wél!

Laatst bewerkt:
Een voorbeeld doet soms wonderen..

In dit geval is de meest voor de hand liggende oorzaak dat de broncel op tekst staat.
Dat kun je bij de celeigenschappen zien.

Mvg Leo

Bedankt leofact, maar dat is niet het geval. Ik leid andere data af van het veld jaar en dat gaat goed.

waarin jaar een veld is waar het lopende jaar is ingevuld.
Ik neem aan dat je deze cel de naam "jaar" hebt gegeven, waarom niet gewoon: =jaar in een andere cel op een ander werkblad?
Of er staat een type foutje/spatie in je formule.

=jaar geeft 2013. Als ik in dezelfde cel er weer =tekst(jaar;0) van maak krijg ik weer #WAARDE. Geen typo of spaties. Vreemd!

Een fout met de datumopmaak kan deze fout ook veroorzaken
1-13-2013 geeft ook de fout.
Is de datum het resultaat van een formule of geïmporteerd?
Mogelijk is datumherkenning van de cel corrupt en kun je het probleem oplossen door te spelen met de celeigenschappen.

Deze formule werkt bijvoorbeeld correct : =DATUM(jaar;2;1) en geeft 01/02/2013.
Ik heb al allerlei fceleigenschappen geprobeerd, maar geen resultaat.

Is het mogelijk het werkblad hier (gedepersonaliseerd) te plaatsen?

Nog een schot in 't duister.
Wat gebeurt als je het zo probeert =TEKST(JAAR(A1);"####")

Ik zie nu pas dat er onder dat uitroeptekentje links van het veld een foutmelding staat:
Een waarde in de formule heeft een onjuist gegevenstype
Dat kan dus alleen het veld jaar betreffen en dit veld is gedefinieerd als getal, zonder decimalen.

=TEKST(JAAR(A1);"####") geeft wél het juiste resultaat, dus dat zal ik dan maar gebruiken. Blijft dat het probleem daarmee nog niet verklaard is.

Opgelost, maar inderdaad raar.
Iets corrupt geraakt? conversie 2003/2010 fout?, minibug? Ik heb ook geen idee.

Mvg Leo

Laatst bewerkt:
Misschien dat er in het verleden, toen ik overging naar Excel 2003, dat ik nu gebruik, iets is misgegaan. Ik heb de tab even naar een leeg werkblad gekopieerd en dan werkt =TEKST(jaar;0) goed. De andere tabs heb ik later toegevoegd.
Nogmaals dank.

Nu ik weet dat er iets corrupt is (wijzigingen duren ook nogal lang voor ze zijn verwerkt) wil ik het bestand wel vernieuwen door het te kopiëren naar een leeg werkblad. Maar de namen (op een paar na!) en geen van de makro's worden meegekopëerd. Dat lijkt dus niet de oplossing.

Je kunt voor herstel het volgende proberen.
Open eerst Excel en ga naar bestand openen. selecteer het betreffende bestand. Klik nu niet op openen,
maar op het pijltje ernaast. Kies vervolgens voor openen en herstellen.
Doe dit voor de veiligheid wel met een kopie.
Andere optie is misschien alleen het "corrupte' werkblad kopiëren naar een nieuw en dan het originele blad verwijderen.
Dan hoef je alleen daarvoor de benoemde bereiken en macro's aan te passen.

Da's niet zo simpel er zijn ca 25 bereiken en 15 makro's gedefinieerd. Is er geen andere mogelijkheid om alles naar een nieuw bestand op te slaan?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan