Tekst veranderen door dropdown

Status
Niet open voor verdere reacties.

jeroendenoot

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 mrt 2005
Hoi,
Is het mogelijk om in een form, als je een optie in een keuzelijst selecteerd, ergens anders op de pagina een stukje tekst veranderd in een ander stukje tekst? Ik dacht misschien een textarea die je niet kunt aanpassen of zo?

Dat is mogelijk met een eenvoudig javascript.
Het zal wel even tijd vragen om het te zoeken of schrijven.

Het lukt me niet onmiddelijk om iets deftigs te schrijven of aan te passen, maar met de volgende link kan je misschien iets aanvangen.

javascript

Voorlopig kan ik je niet verder helpen, maar ik blijf wel ff zoeken.

Die had ik ook allang gevonden, maar het lukte me niet om hem goed aan te passen. Misschien vind jij iets beters...

Gevonden, heb even moeten zoeken, maar heb uiteindelijk zelf een script geschreven.

PHP:
<html>
<head>
<title>Untitled Document</title>
<script language="javascript" type="text/javascript">
<!--
function msgChange(msg) {
var browser;
if (msg != "") {
if (msg == "ie") {
browser = "Internet Explorer";
} else if (msg == "nn") {
browser = "Netscape Navigator";
} else if (msg == "ff") {
browser = "Firefox";
} else if (msg == "mo") {
browser = "Mozilla";
} else if (msg == "ab") {
browser = "Andere";
}
document.msgChanger.message.value = "Je koos voor de browser : " + browser + "!";
} else {
document.msgChanger.message.value = "";
}
}
-->
</head>
PHP:
<body>
<center>
<form name="msgChanger">
<select name="chooser" onChange="msgChange(this.value)">
<option selected>Selecteer een browser</option>
<option value="ie">Internet Explorer</option>
<option value="nn">Netscape Navigator</option>
<option value="ff">Firefox</option>
<option value="mo">Mozilla</option>
<option value="ab">Andere Browser</option>
</select><br><br>
<textarea name="message" rows="10" cols="40"></textarea>
</form>
</center>
</body>
</html>

Dit is het uiteindelijk geworden. Veel succes met dit scriptje.
Greetz

Laatst bewerkt:
Bedankt! (je was alleen de eindtag van script vergeten) Maar kun je ook maken dat je niets in het texarea kan veranderen? Ik ga nu slapen.

Laatst bewerkt:
Verander

PHP:
<textarea name="message" rows="10" cols="40"></textarea>

in

PHP:
<textarea name="message" rows="10" cols="40" disabled></textarea>

er komt gewoon disabled bij in de tag

Laat de url eens weten, kan ik eens gaan kijken hé

;)

Klik hier rechtsonder ook eens op de link dat je vraag opgelost is ;):cool:

Laatst bewerkt:
De site waar die op staat is deze. Dat is een .tk site. De echte site is deze. De pagina waar dat scriptje nu opstaat is deze. Je ziet het bijna niet staan maar als je een optie in de keuzelijst selecteerd zie je het wel.

Ik had eerst het disabled attribuut gebruikt, maar dan werd te tekst grijs, dat vind ik niet zo mooi, want de textarea staat midden in een tekst. En is er een mogelijkheid om die scrollbars weg te halen? Ik heb ze nu zwart gemaakt, maar dan komt er zo'n groot gat. O ja, moet ik ook op 'Vraag is opgelost' klikken als het nog niet gelukt is?

Als je in de textarea slechts 1 woord zet, in dit geval een maand, verander van textarea naar input met dezelfde naam.
Dan heb je geen scrollbars.

O, ja SLIM!!! Maar ik weet (bijna) zeker dat je ook niets kan veranderen aan zo'n vak, terwijl de letterkleur niet veranderd. Ik had er een tijdje geleden een script voor gezien, maar ik kan hem nergens meer terugvinden. Misschien vind jij hem?

P.S. Heet jij ook Jeroen? (Net als ik.)

Idd, mijn naam is ook jeroen.:)

Je kan aan de input-tag altijd een "style" toevoegen hé, zo manipuleer je de kleur, grootte, achtergrond, .... toch.
Je kan bijvoorbeeld als achtergrond zetten : "inherit".
dan wordt de input doorzichtig en zie je de achtergrond van de pagina erdoorheen.
Doe dat wel als volgt : <input..... background="inherit"....>

Laatst bewerkt:
Ik snap wat je bedoelt. Ik heb nu dit:

<input type="text" value="[nog niet gekozen]," name="maandnaam" size="17" style=" text-decoration: none; border-width: 0px; background-color: transparent; color: #00ff00; font-family: elegance; font-size: 12pt; " disabled>

Dan werkt de style helemaal, behalve de color, die word grijs i.p.v. felgroen. Als ik het disabled attribuut weghaal, wordt de kleur wel felgroen, maar dan kun je dingen aanpassen. En trouwens, ik heb voor de background-color geen inherit gebruikt, maar transparent. Dat werkt volgens mij hetzelfde. En dat voor beeldtje van jouw:

<input..... background="inherit"....>

Dat moet dan wel met dubbele punt en zonder aanhallingstekens:

<input..... background: inherit....>

Of bedoelde je dat het echt zo moest?

Ik wil eigenlijk dat je niets aan het tekstvak kan veranderen, maar dat de letters toch de kleur #00ff00 (felgroen) krijgen. Dit is toch wel mogelijk?

Dat is mogelijk hoor, heel zeker.

<input type="text" value="[nog niet gekozen]" name="maandnaam" style="color:#00ff00" background="inherit" border="0" disabled>
of
<input type="text" value="[nog niet gekozen]" name="maandnaam" size="17" style="text-decoration:none;color:#00ff00;font-family:elegance;font-size:12pt;background:inherit" border="0" disabled>

Ik heb even wat printscreentjes gemaakt en bij elkaar gezet. Ze staan in de bijlage.

nr. 1 = De bovenste tag van jou
nr. 2 = De onderste tag van jou
nr. 3 = De tag uit mijn vorige bericht zonder het disbled attribuut
nr. 4 = De tag uit mijn vorige bericht met het disbled attribuut

De eninge waar je dingen in aan kunt passen is nr. 3. De anderen zijn 'onaanpasbaar'. Maar ik wil hebben dat het eruitziet als nr. 3, maar dat je er niets in aan kunt passen. Trouwens, nr. 4 ziet er in FireFox uit zoals nr. 3. En daar kun je niets in aanpassen. Zo wil ik het eigenlijk hebben.

Bijlagen

Jouw tags zijn inderdaad de juiste.
Ik had het mis omdat ik de style op mijn site in een css-file gestoken heb, daarmee dat ik de verkeerde tags gebruikte hier. oeps :8-0:
Gelukkig dat je mij even de vergelijking deed maken, thx :thumb:
Werkt de vierde tag, die van jou, bij jou ook in IE zoals in Firefox?
Hier lijkt het wel te lukken.

Deze tag:

<input type="text" value="[nog niet gekozen]," name="maandnaam" size="17" style=" text-decoration: none; border-width: 0px; background-color: transparent; color: #00ff00; font-family: elegance; font-size: 12pt; " disabled>

ziet er in IE uit als nr. 4 en in FF als nr. 3.

Ik snap niet precies wat je bedoeld maar ja.

Oeps, weer een foutje van mij. Dacht het net omgekeerd.
Van firefox weet ik eigenlijk niets. Heb da nog nooit gebruikt.
Ken zelfs het bestaan ervan sedert eergisteren.

Hé Jeroen,
Het is gelukt! Ik heb i.p.v. het disabled attribuut, het readonly attribuut gebruikt. Dat werkt perfect! De kleur veranderd niet, en je kunt niets aanpassen.

Laatst bewerkt:
Schitterend, we zijn er geraakt, allee, jij in hoofdzaak dan hé ;) .
Thx om het nog even te laten weten :thumb:
Tot de volgende keer :cool:
Greetz : Jeroen E.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan