tekst verschuift bij opmaakweergave

Status
Niet open voor verdere reacties.

Watchman

Gebruiker
Lid geworden
17 nov 2008
Wanneer ik in word 2007 de verborgen opmaaksymbolen weergeef met 'alles weergeven', verschuift de tekst zodat het niet meer is zoals voorheen. Ook Adobe pdf-maker verschuift de tekst. Zo kan in de normale weergave een tabel netjes onderaan de pagina staan, maar bij de opmaakweergave en in pdf kan de tabel half onderaan en half bovenaan de volgende pagina staan. Ook worden dan tussenregels tussen zinnen soms verwijderd zodat er geen tussenregel meer tussen een alinea staat.

Hoe los ik dit op?

Laatst bewerkt:
Dat kan je niet oplossen.
Je husselt twee zaken door elkaar.
1. Wat je op het scherm te zien krijgt, is niet hetzelfde als wat er evt. afgedrukt wordt.
2. Als je de knop 'alles weergeven' gebruikt krijg je inderdaad allerlei door jouzelf aangebrachte opmaakmeuk te zien. Hoe wou je dat Word het ánders op het scherm weergeeft?

Stap over op WordPerfect ......:p

Dat kan je niet oplossen.
Je husselt twee zaken door elkaar.
1. Wat je op het scherm te zien krijgt, is niet hetzelfde als wat er evt. afgedrukt wordt.
2. Als je de knop 'alles weergeven' gebruikt krijg je inderdaad allerlei door jouzelf aangebrachte opmaakmeuk te zien. Hoe wou je dat Word het ánders op het scherm weergeeft?

Stap over op WordPerfect ......:p

Dat laatste is natuurlijk geen optie. Het is overigens al opgelost, in tegenstelling tot wat jij aangeeft kan het dus weldegelijk. Gewoon in de opties 'markeringen weergeven' uitschakelen. Dit gebeurt dan zowel in de weergave als bij afdrukken. Ook de pdf weergave is nu goed.

Laatst bewerkt:
Ik was iets te voorbarig, het leek de oplossing, even later was het weer mis.

Wordt een afdrukvoorbeeld wel goed weergegeven?

Waarschijnlijk is er nauwelijks genoeg ruimte om alle informatie op dat blad weer te geven.
Je zou kunnen proberen wat ruimte te winnen door de opmaak alinea van enkele regels iets te verkleinen.
Of de marges iets kleiner te maken, (Let wel op. dat gebeurt dan wel voor het hele document)

Wordt een afdrukvoorbeeld wel goed weergegeven?

Waarschijnlijk is er nauwelijks genoeg ruimte om alle informatie op dat blad weer te geven.
Je zou kunnen proberen wat ruimte te winnen door de opmaak alinea van enkele regels iets te verkleinen.
Of de marges iets kleiner te maken, (Let wel op. dat gebeurt dan wel voor het hele document)
Is het een optie de alinea instellingen van Word 2003 in te stellen in Word 2007? Hoe doe ik dat ook al weer?

En teugem, als ik er niet uitkom stuur ik wel een voorbeel document.

Handige informatie over regelafstanden. Shift-enter is goed om te weten. En handig om je Normal aan te passen.

Wat ik bedoelde met alinea-opmaak op dat blad is:
Je kunt een stuk tekst op dat blad selecteren, of alle regels op dat blad.

De opmaak van die regels stel je in Word 2007 in met:
Alinea (op Start werkbalk) > dialoogvenster Alinea weergeven (pijltje rechtsonder Alinea)
> Tabblad inspringingen en afstand.

Je ziet daar afstand voor (de alinea )
en afstand na (de alinea)
en Regelafstand > kies voor exact, dan kun je zelf kiezen hoeveel punten.

Een alinea in Word is het stuk tekst tussen 2 enters.

Ik probeer dit maar het helpt weinig. Ik heb ook geprobeerd in het bestanade document de stijl aan te passen. Maar stel ik open het document daarna, en kijk naar een lange voetnoot-tekst die een hele pagina beslaat met net nog 1 regel gewone tekst op die pagina, dan is die ene regel weer verschoven naar de vorige pagina als ik het document de volgende keer open.

Alsof hij bij het openen de boel weer bijwerkt. Heeft dat iets te maken met gekoppelde stijlen of automatisch bijwerken?

Laatst bewerkt:
Simpele vervolgvraag: als ik het bestand open, zie ik boven een voetnoot 6 regels op de gewone pagina. Sluit ik dat document en open ik het weer, zie ik maar 2 regels boven de voetnoot.

Dit terwijl ik niets aan het document veranderd heb.

Hoe kan dat?

Je wilt zeker niet het document posten? Misschien even mailen? (mailadres weer verwijderd)

Laatst bewerkt:
Je wilt zeker niet het document posten? Misschien even mailen? mailnaarmc@gmail.com

.... gezien de zogenaamde problemen waar Watchman tegenaan loopt, denk ik dat hij beter een gedegen cursus Word zou kunnen doen .....

Alleen die eerste vraag al.
Vroeger had je 'WordPerfect', waarbij je alle opmaakkenmerken in een z.g. 'onderwaterscherm' zictbaar kon maken. De oorspronkelijke tekst bleef op dezelfde manier zichtbaar (notabene in een 'niet wysiwyg' tijdperk).
Bij het zichtbaar maken van alineamarkering en andere opmaaksymbolen met de knop 'Alles weegeven' wordt een deel hiervan weergegeven. En tja .... dat moet toch érgens op het scherm zichtbaar zijn ...... maar heeft geen invloed op de manier waarop een eventuele afdruk wordt gemaakt.
En kennelijk begrijpt Watchman dit niet .....
Hetzelfde geldt waarschijnlijk voor zijn opmerkingen over de witruimte tussen voetnoten en de eigenlijke tekst ....

.... gezien de zogenaamde problemen waar Watchman tegenaan loopt, denk ik dat hij beter een gedegen cursus Word zou kunnen doen .....

Alleen die eerste vraag al.
Vroeger had je 'WordPerfect', waarbij je alle opmaakkenmerken in een z.g. 'onderwaterscherm' zictbaar kon maken. De oorspronkelijke tekst bleef op dezelfde manier zichtbaar (notabene in een 'niet wysiwyg' tijdperk).
Bij het zichtbaar maken van alineamarkering en andere opmaaksymbolen met de knop 'Alles weegeven' wordt een deel hiervan weergegeven. En tja .... dat moet toch érgens op het scherm zichtbaar zijn ...... maar heeft geen invloed op de manier waarop een eventuele afdruk wordt gemaakt.
En kennelijk begrijpt Watchman dit niet .....
Hetzelfde geldt waarschijnlijk voor zijn opmerkingen over de witruimte tussen voetnoten en de eigenlijke tekst ....
In mijn geval verandert dus de afdruk weldegelijk (in Adobe pdf). Ik had al LANG begrepen dat de opmaak logischerwijs de boel verschuift. Ik werk al jaren met Word, maar dit probleem met document-verwerking in Adobe pdf kom ik nu pas VOOR HET EERST tegen, sinds ik Word 2007 gebruik.

Laatst bewerkt:
TeuGem, lees jij de gedragsregels nog even door?
Het nogal makkelijk om iemand te 'beschuldigen"van te weinig kennis.
De kunst is juist om te ontdekken waar iets fout gaat.
Ik vind de toon van je bericht onaangenaam.

Sorry "Marie",

Nu probeer je mij in de schoenen te schuiven dat ik iemand 'beschuldig' ......
Ik heb een aantal malen gepoogd iets aan de oplossing bij te dragen.
TS heeft op mijn verzoek aangegeven - en ook op het jouwe trouwens - het document als bijlage mee te zenden .... maar doet dit niet.
Ik ben er van overtuigd, dat het aanvankelijke probleem niet een 'fout' in Word is, maar te maken heeft met de manier waarop in het document e.e.a. gepoogd is 'op te maken' en dús een gebruikersfout.
Maar ja hoe kom je dáár nou achter ....
Het feit dat TS daarnaast aangeeft dat het óók in PDF-maker niet goed zou gaan, wekt alleen maar verwarring. Bovendien suggereert dit eerder een gebruikersfout dan dat er én in Word, én in PDF-maker (whatever ik may be) beide iets fout zou zijn.

Kortom: géén beschuldiging en ik denk dat TS er nu eens slim aan doet om dat document als bijlage mee te sturen. Dat zou een hoop oplossen.

Is het een optie de alinea instellingen van Word 2003 in te stellen in Word 2007? Hoe doe ik dat ook al weer?

En teugem, als ik er niet uitkom stuur ik wel een voorbeel document.

@Watchman,

De manier waarop je de standaard-alineainstellingen wijzigt zoals in 2003 had ik al gegeven.
Wellicht toch handig om dat document (eventueel slechts een deel daarvan) nu als bijlage mee te sturen .... ??

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan