tekst verticaal positioneren

Status
Niet open voor verdere reacties.

sabor

Gebruiker
Lid geworden
17 feb 2004
Hallo,

Wie weet hoe je de tekst in een kolom verticaal kan positioneren ?
Dus verticaal van links naar rechts

Gr
Sabor

tekst verciaal positioneren

Hallo michelscot,

Ik heb het niet kunnen vinden in de door jou aangegeven lessen.

De tekst moet verticaal gepostitioneerd worden dus zoiets:

o
l
l
a
h

of wel hallo maar dan 90 gr. gedraaid naar links of rechts.

bedankt in ieder geval voor je hulp.

mvrgr
sabor

Hoi sabor,
Dus jij bedoelt zoiets als dit (plaatje)?

txt-verticaal.gif

Met gewone css kan dat jammer genoeg niet. :confused:

Een aantal browsers hebben eigen codes die het mogelijk zouden moeten maken (Internet Explorer, Firefox, Safari), maar de twee eerste voorbeeldpagina's die ik tevoorschijn Google'de geven slechte resultaten: FF3 doet het gewoon niet, IE7 zet text niet goed op z'n plaats, en Safari doet het 't mooist. Kijk:
Andere browsers doen het waarschijnlijk helemaal niet. Kortom: met css is er geen algemeen geldige oplossing: het lukt gewoon niet met css. In de huidige css-specificaties wordt er niet over gesproken, en voor zover ik weet staat het ook niet voor de toekomstige css3 op het programma.
Wat dan wel?
  • Het kan met flash (met ingebedde lettertypes), zegt Adobe. Nadeel: waarschijnlijk volstrekt ontoegankelijk voor mensen die slechtziend of blind zijn (kan een voorleesapparaat in flash gekantelde lettertekens lezen?). Of zulke pagina's printbaar zijn, weet ik ook niet. Vermoedelijk voor de bezoeker niet zo gebruikersvriendelijk!
  • Je tekst in een tekenprogramma zetten, kantelen, en als plaatje monteren in je site (zoals hierboven). Nadeel: bij elke verandering in je tekst moet je een nieuw img maken. Zeker weten: voor de webmaster niet zo onderhoudsvriendelijk!
  • Er van af zien, en een andere methode van presentatie uitvinden. ;)
Zover reikt mijn kennis, iets anders weet ik niet te verzinnen.
txt-verticaal2.gif
Met vriendelijke groet,
CSShunter

tekst verciaal positioneren

Hallo csshunter,

bedankt voor je reactie. Ik zal een andere oplossing moeten vinden.

gr
sabor

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan