• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

tekst verwijderen in Excel

• Onderwerp starter Onderwerp starter tjis
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

tjis

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2002
Ik heb een e-mail adres bijv info@aabbccdd.nl en daar wil ik een website bij. Even ervan uitgegaan dat de mail via de site binnenkomt. Het zou dus een code moeten zijn die "zegt" alles dat voor @ staat (en @ ook natuurlijk) vervangen door www. Lijkt me wel te doen alleen kom ik er even niet uit.

Het is te doen, het vervelende is alleen dat het aantal characters voor het @ nogal eens kan variëren, dus de formule ook.

Je kunt een deel van een textstring vervangen door iets anders met de formule 'replace'. Ik neem aan dat het 'vervangen' in de NL versie is.

hier is de syntax:

=replace(old_text,start_num,num_chars,new_text)

Jouw voorbeeld:

info@aabbccdd.nl in cel A1

formule: =replace(A1;1;5;"www.")

geeft: www.aabbccdd.nl

A1 is de cel waarin de originele text staat
1=het nummer van de startpositie (aantal tekens)
5=het aantal tekens dat vanaf de startpositie vervangen moet worden
www.=de vervangende text

lastig wordt het natuurlijk als het aantal tekens voor het @ verandert, dan moet je ook je formule veranderen. Maar ik kijk nog wel ff verder of daar nog een oplossing voor is.

Gelukt, je moet er nog een stapje tussenzetten.

Zet in B1 de formule: =search("@";A1;1).

De uitkomst hiervan is "5".

Zet nu in C1 de formule van hierboven, met een kleine aanpassing:

=replace(A1;1;B1;"www.")

Hij zoekt dus het aantal tekens voor en inclusief de "@" (5 stuks) en gebruikt die vervolgens in de =replace formule.

Succes!

Lukt nIet

Ik heb het geprobeerd maar volgens mij haal ik allerlei dingen door elkaar. Als ik een e-mailadres heb krijg ik in het volgende hokje "NAAM?" te zien.
Kun je me helpen?

Heb je een NL of een ENG versie? Bij de NL versie moet je dus andere formules gebruiken dan die ik je gaf.

Ik weet niet precies welke het zijn, aangezien ik de engelse versee heb. Maar ik kan me voorstellen dat =search wordt =zoeken en =replace wordt =vervangen.

Om dit na te gaan, kun je het beste op de cel gaan staan, vervolgens naar het menu Invoegen gaan, en kiezen voor "Functie". Kies dan links bij de categorieën voor "tekst" en zoek rechts de juiste functie erbij. Klik erop en je ziet precies hoe de syntaxis (schrijfwijze) van de formule eruit moet zien. Die moet dus overeenkomen met de engelse formules die ik je gaf.

Lukt me niet

Het lukt me echt niet. Zou je in het kort aan willen geven wat ik moet doen...
E-mail adressen in kolom A
formule.... in B
formule.... in C etc.
Misschien dat het me dan iets duidelijker wordt. Alvast mijn dank.

Ik heb een bestandje bijgevoegd met de oplossing. Het handige hiervan is dat de formules die ik in het Engels invoer, automatisch geconverteerd worden naar het Nederlands als jij het bestand opent.

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.

Bijlagen

Ik zat net te denken, het kan nog makkelijker.

Bijgevoegd een bestandje waarin ik de tussenstap ook nog weg heb gehaald. Alles staat nu in 1 formule, die kun je zo overnemen.

Succes!

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan