• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tekst weg en cijfers behouden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Excelvraag

Gebruiker
Lid geworden
10 aug 2010
Ik zit met een probleempje, ik heb een hele lijst met tekst en daarachter een cijfer (bijv Boom 3- Huis 2)
Dit is onmogelijk om allemaal stuk voor stuk te gaan tellen, en daarom vraag ik me dus af hoe je de tekst verwijdert maar wel de cijfers behoudt, zodat je die cijfers dan automatisch kunt laten optellen.
Bijvoorbeeld: Boom 3- Huis 2- Weg 2 -Fiets 2.....etc = totaal van de cijfers.

Ik hoop dat iemand mijn vraag snapt en mij hieruit kan helpen.

Excelvraag

Is die tekst altijd hetzelfde samengesteld ?

Dus een woord dan een spatie en dan de getallen ?
Misschien handig om een klein voorbeeld bestandje te plaatsen.

Ja, het gaat om namen. Dit is een klein gedeelte ervan:

Seth 1 Seth 1 Seth 3 Seth 2 Seth 1 Seth 3 Seth 1 Seth 2 Seth 2 Seth 1 Seth 2 Seth 2 Seth 2 Seth 2 Seth 1 Seth 1 Seth 2 Seth 2 Seth 1 Seth 3 Seth 1 Seth 3 Seth 3 Seth 1 Seth 1 Seth 3 Seth 1 Seth 1 Seth 3 Seth 1 Seth 3 Seth 1

Dit staat dan allemaal achter elkaar. Ik wil dan zeg maar alle getallen die hier staan bij elkaar optellen. Natuurlijk kan ik dat wel gewoon doen, maar ik moet er heel veel tellen en dan ben ik in 2011 nog bezig. ;)
Dus hoe kan ik die namen allemaal tegelijk weghalen en alleen de getallen overhouden die ik dan automatisch kan laten optellen?

Excelvraag

Is het mogelijk om een bestandje te plaatsen ?
Ik kan nu niet zien of deze namen in 1 cel staan of dat elke naam in een aparte cel staat.

De vraag is inderdaad onduidelijk. Als het om een klein aantal namen gaat zoveel zoek en vervang als je namen hebt. En anders inderdaad maar eens een voorbeeld.

Beste Excelvraag ;)

Probeer eens met "tekst naar kolommen" en op het einde de som-functie te plaatsen.

Zie bestandje waar de uitkomst van jouw voorbeeld 57 is.

Groetjes Danny. :thumb:

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Code:
WAARDE(RECHTS(A1;1))

Als je namen verschillende lengtes hebben, kan het ook, maar wordt het wat ingewikkelder.

Joske

Excelvraag

Kijk eens naar mijn voorbeeldje. Kan je hier iets mee ?

Code:
=ABS(RECHTS(A1;LENGTE(A1)-VIND.SPEC(" ";A1;1)))

Bijlagen

Ja dat is wel wat ik bedoel! Maar zou je misschien kunnen uitleggen hoe je dit gedaan hebt, want ik ben hier niet zo'n expert in als ik al die namen/tekens zie :o

Excelvraag

Zo zie je maar weer dat een voorbeeldje wonderen kan doen.
Als voorbeeld staat in A1 : Seth 1

Even een korte uitleg over de formule :

Code:
=ABS(RECHTS(A1;LENGTE(A1)-VIND.SPEC(" ";A1;1)))

Het volgende stukje formule zoekt een spatie, get gedeelte tussen " ", in cel a1 en geeft de positie ervan aan. Oftewel het hoeveelste karakter het is.

Code:
VIND.SPEC(" ";A1;1)
Antwoord is 5

Het volgende stukje formule kijkt uit hoeveel karakters cel A1 bestaat.
Code:
LENGTE(A1
Antwoord is 6

Door deze 2 te combineren krijg je het aantal karakters na de spatie, dus het aantal karakters van het getal.

Code:
LENGTE(A1)-VIND.SPEC(" ";A1;1)
Antwoord is 1

Door dit te combineren met Rechts krijg je het getal. Eigenlijk staat hier Rechts(a1;1)

Code:
RECHTS(A1;LENGTE(A1)-VIND.SPEC(" ";A1;1))
Antwoord is 1

Omdat dit nog steeds tekst is heb ik er Abs voorgeplaatst om het een absoluut getal van te maken.
Hopelijk is dit een beetje duidelijk.

Heel erg bedankt voor de uitleg, ik snap de opbouw van de formule maar, ik durf het bijna niet te vragen :o.....maar zou je nog heel kort kunnen uitleggen hoe je dit nou gedaan hebt. Als je die rij met namen hebt, die selecteer je dan en hoe heb je het dan gedaan. (schaam...schaam..) Dus hoe kom je bij die formule?

Excelvraag,

Het antwoord op deze vraag is, voor mij, lastiger dan het bedenken van de formule.
Maar ik ga het toch proberen.

Ten eerste kijk ik of er een structuur in de opbouw van de cel is. In dit geval was dat vrij "simpel" te ontdekken. Eerst een naam dan een spatie en daarna het getal. Dit was ook een van mijn vragen aan jouw.

Na deze structuur gevonden te hebben wist ik dat het getal na een spatie geplaatst was.
Dus dan is het zaak om de positie, zoveelste karakter, van de spatie op te zoeken.
Als je die positie gevonden hebt weet je dat alles daarna bestaat uit het getal.
Dus dan zoek je het totaal aantal karakters op in die cel en trek daar de positie van de spatie van af.
Daarna neem je het aantal karakters, totaal karakters min positie van spatie, vanaf rechts en je hebt het getal.
Het klinkt simpel en het is ook simpel maar het belangrijkste is om veel te oefenen en ook de antwoorden op andere vragen op dit forum te bekijken.
Daar kan je veel van leren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan