tekst zo scherp mogelijk opslaan als .jpg

Status
Niet open voor verdere reacties.

han2

Gebruiker
Lid geworden
21 dec 2004
Berichten
304
Ik ben er al een hele tijd mee bezig maar het lukt me niet (ben hier totaal onervaren in...)
Ik "moet" tekst als jpg opslaan (het programma waarvoor dit bestand nodig is werkt alleen
met jpg bestanden) . Echter moet die tekst zo scherp mogelijk worden/blijven.
Ik heb het al geprobeerd door de tekst in Word te zetten, screenshot maken en opslaan als jpg,
maar het resultaat is dat die tekst vrij wazig wordt.
Ik heb begrepen dat dit komt omdat de resolutie te laag is waardoor er kwaliteitsverlies is.
Wie kan me zeggen of wat ik wil überhaupt mogelijk is en als dat zo is, op een duidelijke manier
uitleggen hoe ik dit voor elkaar kan krijgen? Hopelijk heeft iemand tips...??
 
Je bedoelt zo?
Tekst.JPG
 
Ja precies zo bedoel ik het. (Had via knipprogramma van Windows al opgeslagen maar dan blijkt de tekst niet scherp genoeg opgeslagen te worden ..)
 
Het in #2 getoonde plaatje heb ik ook met het knip programma van Microsoft gemaakt.
De kwaliteit is uiteraard afhankelijk van de bron.
 
Bedankt voor je reactie...Enig idee hoe of met welk programma ik op een andere manier tekst kan typen en in een hoge(re) resolutie kan opslaan?
 
De tekst die ik liet zien heb ik uit je bericht in een Word document geplakt en daar de opname van gemaakt en opgeslagen als jpg bestand.
 
Dan moet ik toch naar een andere oplossing gaan zoeken: de manier zoals jij beschrijft heb ik dus eerder ook geprobeerd en blijkt in de praktijk niet duidelijk (lees: scherp) naar voren te komen na het invoegen in het programma waarvoor ik het nodig heb. Toch bedankt voor de moeite en het meedenken! Mochten anderen dit lezen en tips hebben: heel graag!
 
Plaats dan eens een voorbeeld Word document waarmee dat probleem zich voordoet.
Dan kunnen we kijken of er iets afwijkends te vinden is.
Afhankelijk van de oorzaak zou je dat dan met een ander programma ook hebben.
 
Okee, bijgaand een word-bestand als voorbeeld (heb de originele tekst even vervangen door willekeurige letters ivm privacy ;)).

Van deze tekst met het knipprogramma een jpg bestand gemaakt.
Als ik dit jpg bestand open met bijvoorbeeld IrfanView, zie ik hetzelfde resultaat als wanneer ik dit bestand invoeg in het programma waarvoor ik het nodig heb: het lijken wat zwarte vegen/vlekken rond de letters....Voor alle zekerheid heb ik ook een ander lettertype geprobeerd maar ook daarmee hetzelfde resultaat.
 

Bijlagen

  • Voettekst helpmij.docx
    12,1 KB · Weergaven: 27
Voor screenshots maken zijn er meerdere programma's zoals Gadwin Printscreen, Greenshot, FastStone Capture etc. Als ik dat plak in Word gaat de kwaliteit achteruit. Afbeelding selecteren en met Hulpmiddelen voor afbeeldingen linksboven kun je Contrast, Helderheid etc. aanpassen.

Aan jouw Word-document zie ik niets bijzonders. Is gewoon duidelijk.
 
Laatst bewerkt:
Een stukje tekst in 8p is wel erg klein uiteraard.
Maar bij deze:
8p.JPG

Ook in Irfan View hier gewoon duidelijk.
 
Laatst bewerkt:
Super hoe jullie meedenken en helpen :thumb:

Edmoor: dit is precies zoals het er eerder bij mij uitzag en waarover ik (sorry, sorry) niet tevreden was.
Vooral als je een beetje inzoomt, zie je echt wat wazige randen om de tekst heen. Het is tekst die onder
een factuur moet komen staan dus ik wil echt dat die mooi scherp is. Ik snap dat je nu misschien denkt: "tekst onder een factuur, waarom dan als afbeelding en niet gewoon tekst typen?". Dat is een beetje een lang verhaal dus begin ik maar niet aan, maar dan weet je dat ik er iig een reden voor heb.

Senso: ik wilde net gaan beginnen jouw tips eens te bekijken....maar volgens mij heb ik al een goede oplossing....

Ik ging ervan uit dat ik alleen kon/mocht werken met jpg bestand.
Echter beter gelezen en inmiddels getest: het mag ook met een png bestand. Ik heb net uitgetest en dit ziet er veel beter (eigenlijk perfect!!) uit.
Hier niet die wazige randen die ik bij het uitprinten van de factuur met jpg wel heb.

Sorry dat ik niet beter gelezen had en jullie tijd onnodig in beslag heb genomen. Zelf ben ik natuurlijk blij dat het opgelost is.
Nogmaals dank voor jullie hulp!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan