tekst/zoekbalk, die pagina linkt als je op enter drukt

Status
Niet open voor verdere reacties.

Example5

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
9 mrt 2008
beste ...

ik ben op zoek naar een tekst/searchfield die, wanneer je op ENTER drukt (dus geen submit button), je doorlinkt naar een pagina gekoppeld aan het woord dat je hebt ingevoerd.

dus wanneer iemand in het tekstvak het woord 'helpmij' typt, en op enter drukt, zal hij doorgelinkt moeten worden naar www.website.com/helpmij.html

ik heb op zich wel een idee hoe ik dit zou kunnen maken, maar mij ontbreekt de programmeer kennis. heeft iemand voorbeelden die lijken op wat ik wil, of al eerder zo een script gevonden/iets wat er op lijkt?

alvast bedankt!

Even een paar onduidelijkheden aankaarten:

ik ben op zoek naar een tekst/searchfield die, wanneer je op ENTER drukt (dus geen submit button),

Dat betekent expliciet: de enter-toets van het toetsenbord.....?
Niet een mooie enter-button?

je doorlinkt naar een pagina gekoppeld aan het woord dat je hebt ingevoerd.
dus wanneer iemand in het tekstvak het woord 'helpmij' typt, en op enter drukt, zal hij doorgelinkt moeten worden naar www.website.com/helpmij.html

En als je een woord invoert dat toevallig niet (100%) gelijk is aan de pagina-titel?

een tekst/searchfield die [knip] je doorlinkt naar een pagina gekoppeld aan het woord dat je hebt ingevoerd.

Wat is het voordeel hiervan boven een normaal menu?

een tekst/searchfield die [knip] doorlinkt naar een pagina gekoppeld aan het woord dat je hebt ingevoerd.

Een search-field levert heel vaak meerdere zoek-resultaten op (bij sommige goedgevulde site wel honderden). Hoe ga je daarmee om?

Bij wat jij voorstelt, moet een invoerveld gekoppeld worden aan een functie waarmee het 'zoek-woord' wordt ingepast in een complete url.
Da's iets heel anders dan een zoekfunctie en iets wat hetzelfde effect zou hebben als een menu maar dan veel gecompliceerder.

Denk nog eens goed na over wat je exact wilt en in welke situaties je dat wilt,
en probeer dat goed te omschrijven
want dit lijkt op een ondoordachte wens.

De enter toets inderdaad

Het gaat om een pagina puur voor mezelf, dus maakt het niks uit als ik per oneluk het vetkeerde intyp. Het gaat ook niet om een zoekfunctie maar gewoon een field waar ik tekst kan invoeren. Als ik hallo invoer en op de enter toets van mijn toetsenbord druk wil ik naar hallo.html, als ik halko intyp wil ik naar halko.html, gewoon de precieze invoer dus

Je onschrijft het in de voorlaatste alinea dus goed alleen is het niey ondoordacht en heb ik nooit gesproken over een zoekFUNCTIE. Alleen het invoerveld

OK, als het alleen voor jou is en als het voor jou werkt.....
prima!

HTML:
<input type='text' id='zoek' />

[js]var zoek = document.getElementById('zoek');

zoek.addEventListener('keydown', function(e)
{
if(e.keyCode === 13)
{
location.href = 'http://livescript.org/' + zoek.value + '.html';
}
}, false);[/js]

er zal vast een foutje in zitten, maar dat is het idee.

OK, als het alleen voor jou is en als het voor jou werkt.....
prima!

niet ***lig bedoelt, maar kom je alleen hier om iemands idee af te kraken maar vervolgens niet bij te dragen aan de oplossing?

@That Guy,

ja dat ziet er wel uit zoals ik het bedoel, weet je toevallig hoe ik ervoor kan zorgen dat enter ervoor zorgt dat de code ook gaat werken? die keycode 13 werkt niet :/

Laatst bewerkt:
niet ***lig bedoelt, maar kom je alleen hier om iemands idee af te kraken maar vervolgens niet bij te dragen aan de oplossing?

Van mijn kant was het ook niet kwaad bedoeld,
maar ik zie iets langs komen waarvan ik denk dat het niet handig is;
dan wil ik daar wel even op ingaan.

En om je de waarheid te vertellen, was ik ook niet op de javascript oplossing gekomen,
omdat js niet bepaald mijn sterke kant is. Ik zou dan eerder aan een php-oplossing hebben gedacht. Maar in grote lijnen wel hetzelfde natuurlijk: woord opvragen, in een variabele zetten en plakken in een url-string.

Maar ik ga ook niet veel energie besteden aan iets waarvan het nut mij (nog steeds) ontgaat.

No hard feelings. Succes met het script van That Guy.

[JS]
function NaarZoekPagina()
{
location.href = 'http://mijnwebsite.com/' + document.getElementById('id').value + '.html';
};
[/JS]

Niet getest, maar zoiets zou moeten werken.

EDIT: Het kan ook nog via een argument

HTML:
<input type="text" onkeypress="{if (event.keyCode==13) NaarZoekPagina(this.value)}" />

[JS]
function NaarZoekPagina(woord)
{
location.href = 'http://mijnwebsite.com/' + woord + '.html';
};
[/JS]

Ook niet getest

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan