• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

"tekstblokken" bij elkaar houden ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Belinda S

Gebruiker
Lid geworden
22 sep 2008
Ik zit met het volgende (een beetje moeilijk te omschrijven) probleempje:
In een werkblad worden 15 rijen onder elkaar met gegevens ingevuld die bij elkaar horen en bij elkaar moeten blijven.
In mijn werkblad zijn dit rij 2 t/m 16
De volgende keer voeg ik van boven bij rij 1 weer 15 lege regels in.
De reeds bestaande tekst zakt hierdoor naar beneden.
Dit herhaald zich elke dag.
Per bladzijde heb ik 64 regels (rijen) ter beschikking.
Tussen de blokken zitten 2 blanco regels.
Ik ben nu zover dat ik 5 pagina's heb met deze "tekstblokken"
Nu blijkt echter dat bij het afdrukken dat het voorkomt dat zo'n tekstblok over 2 pagina's staat.
De eerste paar regels aan de onderzijde en dan verder op de volgende pagina.
Ik zoek nu een mogelijkheid om zo een groep van 15 regels bij elkaar te houden.
Er kunnen dus 4 tekstblokken van 15 regels op een pagina en dan op de volgende pagina weer 4
Het woord tekstblokken is niet helemaal juist maar ik weet geen andere omschrijving op het moment.
Het gaat er dus om dat als ik lege regels invoeg en het bestaande onderste tekstblok in zijn geheel naar pagina 2

gaat dat dit dan niet per regel gaat.
Bij het afdrukken begint dus iedere pagina met een tekstblok van 15 regels.
In het bijgesloten voorbeeld zou de tekst van regel 62 dus op regel 65 moeten staan.
Ik weet niet of dit mogelijk is maar jullie weten zoveel vandaar mijn vraag.
Ik werk met XP Pro en Excel 2003
Vast bedankt voor jullie hulp.
Belinda

dit bestandje heb ik afgelopen week van een forum afgehaald.

kan de topic op dit moment even niet vinden.

misschien kan je hier iets mee.

Bijlagen

Bedankt voor de reactie maar de bijlage zegt mij niets, begrijp eenvoudig niet wat hiermede bedoelt wordt.
Belinda

Je kan een pagina-einde invoegen op een door jouw aangegeven plaats.

Harry bedankt voor de suggestie, ik heb nu een paginaeinde ingevoegd in mijn voorbeeld op A61 en inderdaad de tekst die eerst op pagina 1 stond staat nu op pagina2.
Maar het is toch niet zo eenvoudig als het lijkt want als ik nu boven in bij A1 een 15 tal nieuwe regels invoeg dan zit ik feitelijk weer met hetzelfde probleem.
Misschien heb ik het niet goed omschreven, ik zou graag willen bereiken dat er 4 "tekstblokken" per pagina zijn, dus als ik op de eerste pagina nieuwe invoegingen doe dan moet het onderste tekstblok van die pagina in zijn geheel naar pagina 2 gaan.
Op pagina 2 staan dan bijv. al 4 tekstblokken, het onderste tekstblok van die pagina moet dan naar pagina 3 gaan enz.
Op pagina 1 wordt dus telkens iets ingevoerd en dan moet middels een macro? gekeken worden of het laatste tekstblok van die pagina in zijn geheel er nog op past, zo niet dan verhuist dat tekstblok naar pagina 2, waarna weer gekeken moet worden of het laatste tekstblok van pagina 2 er in zijn geheel op past, zo niet dan verhuizen naar pagina 3 enz.
Bij het afdrukken van alle bladzijden komen er dan 4 blokken per pagina.
Het kan zijn dat dit erg ingewikkeld is, nu doe ik het handmatig door eerst afdrukvoorbeeld te bekijken en eventueel op de juiste plaatsen een extra regel of meerdere in te voegen.
Het werkt wel maar als dit op een andere manier kan dan zou ik daar erg bij geholpen zijn.
Ik moet nl. voor 200 patienten zo een lijst bijhouden.
Voor alle duidelijkheid doe ik hierbij een korte lijst als bijlage.
Belinda

Bekijk bijlage 107493

dit bestandje heb ik afgelopen week van een forum afgehaald.

Hé, wáár ken ik die toch van...??? ;):D:D:D

@Belinda S, Zet dit codeblokje maar 'ns in de ThisWorkbook-module van je VBE en bekijk je sheet maar eens via Print Preview (print voorbeeld).
Code:
Private Sub Workbook_BeforePrint(Cancel As Boolean)

ActiveSheet.ResetAllPageBreaks

For i = 1 To ActiveSheet.HPageBreaks.Count
        ActiveSheet.HPageBreaks.Add before:=Cells(i * 60, 1)
    Next i

End Sub

Volgens mij wordt je dan weer een blij mens...

Groet, Leo

Beste Leo,

kun je mij nog even aangeven, waar je deze gepost hebt.

ik heb gisteravond nog gezocht, maar de topic niet meer gevonden.

top dat je zelf ook even reageert. :thumb::thumb:

Goedemorgen Leo,
Ik had al een stille hoop dat u mij weer uit de brand zou helpen en ja hoor ik ben weer helemaal gelukkig!
Alle respect voor uw kennis.
Prettige dag verder al regent het.
Belinda

Belinda, Uiteraard weer graag gedaan!

Let er wel ff op dat deze code nu van toepassing is op ALLE sheets in je workbook. Mocht je dus nog meer sheets hebben buiten die met de medicijnverdeling, dan ga je de fout in. Geef dan even wat meer info (= precieze sheetnaam waarop het moet plaatsvinden) en trekken we de boel weer recht.

Groet, Leo

Het originele werkboek bestaat uit 5 bladen.
Blad 5 is genaamd Medicijnen, de andere bladen zijn toelichtingen en beschrijvingen over de betreffende patiënt.
Ik heb de code in het gezonden voorbeeld blad geplaatst en nog niet in de officiële boeken.
Belinda

Het originele werkboek bestaat uit 5 bladen.

Zoiets gokte ik al...
Probeer deze code 'ns voorzichtig uit op een kopie van je echte workbook.
Code:
Private Sub Workbook_BeforePrint(Cancel As Boolean)

With Sheets("Medicijnen")
        If ActiveSheet.Name = .Name Then
            .ResetAllPageBreaks
            For i = 1 To .HPageBreaks.Count
                .HPageBreaks.Add before:=Cells(i * 60, 1)
            Next i
        End If
    End With

End Sub

Groet, Leo

Kan ik dit ook gebruiken als ik rijen verberg?
Ik zal iets meer uitleg geven, ik verberg de rijen waarvan in kolom M de waarde 0 of "" is.
Hierdoor komen sommige blokken over 2 pagina's te staan, ik was al aan het denken om misschien de blokken een benaming te geven en te definiëren dat deze samen moesten blijven als ze geplitst werden over 2 pagina's. Maar hoe doe ik dat en gaat dat wel?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan