• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Teksten omzetten naar getalswaarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

Puzzelaar

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
15 okt 2008
Berichten
2
Hallo allemaal,

Ik ben wat dat betreft nog redelijk nieuw in excel en loop te puzzelen met het omzetten van een tekst naar een getalswaarde. Hierbij ben ik op zoek gegaan op het net, maar ben er nog niet uit.

Ik gebruik momenteel de functie substitueren voor het omzetten, maar hierbij kom ik niet verder dan het omzetten van 1 letter naar 1 getalswaarde, terwijl ik een serie probeer te nesten in 1 cel

Deze functie heb ik er nu in staan:
Code:
=SUBSTITUEREN(H4;"A";0,15)

In de bewuste cel H staat een risicoklasse geformuleerd. De risicoklasse wordt gecategoriseerd als A, B, C etc.

In cel I4 wil ik deze risicoklasse vertaalt hebben in een eerste getalswaarde. Risicoklasse A geeft een waarde 0,15, risicoklasse B geeft 0,30, etc.

In cel J4 krijg ik zo'n zelfde vertaling, maar dan voor een tweede getalswaarde, waarbij ik gebruik kan maken van dezelfde formule maar andere uitkomsten (risicoklasse A geeft dan namelijk een waarde 0,35, risicoklasse B geeft 0,70, etc.)

Als ik probeer deze functie te nesten dan krijg ik de melding van excel dat er een fout in mijn formule zit. Met een
Code:
=ALS(H4;"A");SUBSTITUEREN(H4;"A";0,15)
kwam ik er ook niet uit omdat de waarde een tekst is en dat niet geaccepteerd wordt in deze functie.:confused:

Wie heeft voor mij de goede tip? Alvast bedankt voor de moeite
 
Laatst bewerkt:
Ik zou mijn heil zoeken in VERT.ZOEKEN

Cobbe
 
Je kan ook gebruik maken van een formule:
Code:
=KOLOM(INDIRECT(H4&1))*0,15

Staat er in de cel H4 een C dan is het dus 3 * 0,15 = 0,45.
Uiteraard kan je verwijzen naar een cel waarin de waarde 0,15 staat, zodat je bij het wijzigen van die waarde in 1 keer de andere cel eveneens aanpast.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Voor I4 de volgende formule:
Code:
=(CODE($H4)-64)*0,15
en voor J4:
Code:
=(CODE($H4)-64)*0,35
 
Voor I4 de volgende formule:
Code:
=(CODE($H4)-64)*0,15
en voor J4:
Code:
=(CODE($H4)-64)*0,35

CODE is eigenlijk wel handiger dan via Indirect.:thumb:
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Geweldig :thumb:

Met Code werkt het helemaal. Bedankt voor jullie snelle hulp!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan