• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Teksten van afbeelding kopieren of verplaatsen in Excel bestand

Status
Niet open voor verdere reacties.

domme234

Gebruiker
Lid geworden
27 sep 2004
Hallo,

Zou iemand mij eens kunnen uitleggen of er een manier is wat je een HOOP TIJD BESPAART als je het allemaal ZELF MOET TYPEN!!! :confused:

Voorbeeld:

Je hebt een paar eigen music Cd's omgezet in MP3 versie voor je MP3-speler.
Vaak is het ook handig als je een overzicht lijst hebt of maakt met Excel, waar al je liedjes op staan die je al in MP3 hebt.
Dit is VEEL MAKKELIJKER NAKIJKEN of je bijv: "UB40 met 'I gut you babe' al hebt in een MP3 in plaats van alle mappen na te kijken waar MP3's in zitten!!!
En of hij daar tussen zit.
Vaak staan op de achterkant van een music-cd al de titels en namen van de artiesten in tekst.

Mijn vraag is dus:

Kan je van een afbeelding van de achterkant cd-hoes "ALLEEN DE TEKST ZONDER ACHTERGROND ook zo kopieren of verplaatsen naar een Excel bestand"??? :confused:

Zodat je na het kopieren elke naam, titel, tijd, of jaartal zo kan plaatsen in het Excel-bestand waar je ze wil hebben!!!! :thumb:
En niet ALLEEN maar het HELE pak met alle namen en titels!!!! :mad:
Zeg maar precies op de zelfde manier als je een stuk tekst uit een Word bestand kopieert naar je nieuwe bestand waar je mee bezig bent.
En daar de regels en woorden ook zo uit verwijderen die je niet nodig hebt!!! :)

Want dit scheelt je elke keer weer een hoop typen als je weer een nieuwe cd in MP3 omzet om de overzichtlijst goed bij te houden. :)
En al je mappen met MP3's zodat er niet tientallen dezelfde nummers in staan!!!!! :mad:

Bedankt.

Je zou evt. kunnen uitzoeken of je de songs die in Windows Media Player staan, geëxporteerd kunnen worden naar Excel. Ik dacht dat zoiets kon.

Uiteraard moet je dan wel WMP hebben en daar moet dan alles goed in staan.

Via scanners een afbeelding uitlezen: nog nooit geprobeerd.

Ik ben bezig met een Excel programma te schrijven dat hetgeen jij wil, kan doen zonder veel manueel werk :eek: Het resultaat komt op mijn site te staan, al dan niet met de vBA-code beschermd. Alleen, dit werk vraagt veel tijd, opzoekwerk, testen, ... dus ik kan niet zeggen wanneer het klaar zal zijn.

Zie mijn handtekening.

Wigi

Als je een scanner hebt, zou dit deels moeten lukken.
Bij de meeste scanners zit OCR software waarmee je dit als tekst bestand kan opslaan en bewerken, daarna moet je alleen nog in een excel bestandje zien te krijgen, maar met wat knip en plakwerk zou ook dit moeten lukken.
Helaas herkend OCR software niet alle lettertypen en de gratis software dat bij een scanner zit is meestal erg beperkt.
Natuurlijk is er ook goede OCR software te koop, Abbyy FineReader is bijvoorbeeld software waar ik goed over te spreken ben: http://finereader.abbyy.com/?
Ik vraag me af of dit alles sneller is dan gewoon alles meteen even in excel tikken.

Misschien een andere optie is om de zoekfunctie van Windows te gebruiken.

Ik onderschrijf het gebruik van Abbyy. Als je daarmee het hoesje inscant en wegschrijft, dan is het met 2 minuten gepiept. Abbyy kun je kopen of "vinden".

Ik werk met MP3Tag, een programma waarmee je de tags van een MP3 kan hernoemen. Dit programma maakt automatisch contact met o.a. Amazon.com om de tracklijsten op te halen. Heb je de lijst eenmaal in het programma staan, dan kun je deze exporteren als CSV bestand, waar Excel weer prima mee om kan gaan. Werkt wel alleen met cd's die in America verkrijgbaar zijn, Blof bijv zul je niet snel vinden. Progje is wel gratis.

Wat geeft een directoryinhoud van je CD voor info?
Vaak staan daar ook de songtitels (en tijdsduur) bij.
Via een dosbox de volgende regel intikken (D: is je CD/DVD-speler)
Dir D: > C:\temp\cd.txt
en in het bestandje cd.txt vind je alle gegevens terug die je met dir ziet.
Voor opties van commando DIR tik je "DIR /?"

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan