tekstgrootte automatisch aanpassen mogelijk in word 2003?

• Onderwerp starter Onderwerp starter bta
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

bta

Gebruiker
Lid geworden
17 dec 2007
Ik heb 17 verschillende instructiekaarten, elk als tekstvak op een pagina, maar met verschillende inhoud en dus verschillende grootten qua formaat.
Ik zou het liefst alle kaarten hetzelfde formaat willen geven, omdat ik er uiteindelijk een epub voor op de smarthphone van wil maken.
Is het mogelijk om op de één of andere manier de lettertypegrootte automatisch aan te passen aan het formaat (15 x 20 cm).

Ik snap niet helemaal wat je aan het doen bent; als ik tekstvakken invoeg in een document, kan in onbeperkt met de afmetingen zeulen terwijl het lettertype gewoon hetzelfde blijft. Maar ik vermoed dat je het omgekeerde effect wilt? Daar is zowiezo geen standaardfunctie voor, dus je zult moeten gaan programmeren. En dan wordt het denk ik ook nog eens heel erg lastig programmeerwerk... Je zou eens kunnen overwegen om van de tekstkaders af te stappen, en een paginaformaat gebruiken dat overeenkomt met je afmetingen. A5 komt al een heel eind in de buurt. Word heeft namelijk wel een knop om pagina's te verkleinen, zodat bijvoorbeeld een tekst die op twee pagina's komt te staan dan verkleind wordt tot passend op één pagina.

Ik bedoel inderdaad het omgekeerde effect.
Het is onderdeel van een groter document, dat in opdracht is vervaardigd en waarvan ik dus qua inhoud layouttechnisch niet kan afwijken. Ik zou het wel willen, want tekstvakken op zich voegt natuurlijk helemaal niets toe, maar ja.
Ik ben wel benieuwd naar de verkleinknop:-)

Die zit in je Afdrukvoorbeeld weergave. Het is een beetje sneaky knop, want je zou hem uiteraard ook gewoon in je paginaweergave willen hebben, wat overigens best kan:
Open een document in de Afdrukvoorbeeld weergave. Je krijgt doorgaans maar één werkbalk (Afdrukvoorbeeld). Zet nu ook de werkbalk <Standaard> aan, en klik rechts op een werkbalk, snelmenu <Aanpassen>. Sleep nu de knop <Een pagina verkleinen> met de <Ctrl> toets ingedrukt naar de Standaard werkbalk, en sluit snelmenu en Werkbalk weer af. De Standaard werkbalk heb je namelijk zelden nodig in het Afdrukvoorbeeld. Sluit het afdrukvoorbeeld, en de knop <Een pagina verkleinen> staat nu altijd voor je klaar!

En waar staat de knop <Een pagina verkleinen> ?

Als het goed is staat die standaard in het afdrukvoorbeeldscherm in de werkbalk <Afdrukvoorbeeld>. Hij staat bij mij tussen de knop <Liniaal> en <Volledig scherm>.

Hebbes. Ik heb intussen teksten toch maar in tabellen gekopieerd, gewoon rijen samenvoegen tot één cel en dan met jouw truuk krijg ik het beoogde effect voor elkaar. Heel erg bedankt!
BTA

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan