Tekstgrootte en kleur in script

Status
Niet open voor verdere reacties.

huijb

Supermoderator
Forumleiding
Supermoderator
Lid geworden
19 dec 2001
Ik heb totaal geen "kaas" gegeten van Javascript. Nu heb ik het volgende dagenteller scriptje op internet gevonden.
PHP:
<script language="JavaScript"> 
// day counter 
var now = new Date(); 
var gap = now.getTime() - new Date("June 1, 2007"); // <- 'Start' counting from Date 
gap = Math.floor(gap / (1000 * 60 * 60 * 24)); 
</script> 

<script language="javascript">document.write(gap);</script>

Hoe kan ik van dit script het lettertype, kleur en grootte aanpassen wanneer de uitkomst op de website wordt getoond?

Ik zou dat gewoon, buiten Javascript om, met CSS oplossen. Je kunt de inhoud van regel 8, waar het aantal dagen op de site wordt geschreven, binnen een <div> of <span> plaatsen, als je die vervolgens een class meegeeft kun je hem met CSS aanspreken en vorm geven. Het resultaat wordt dan zoiets als dit in de HTML.
HTML:
<div class="teller"><script language="javascript">document.write(gap);</script> </div>
Met dan in de CSS
Code:
.teller{
color:red;
font-size:1.3em;
font-family:monospace;
}
De waarden die ik daar in de CSS heb gezet zijn natuurlijk maar voorbeelden je kunt die span iedere andere kleur/lettertype/etc meegeven die je wilt.

Laatst bewerkt:
Dank voor je antwoord. Je uitleg begrijp ik. Wat ik nog niet snap, hoe roep ik die CSS aan in het script?

Niet. De CSS gaat in een CSS bestand dat op zijn beurt weer aan het html bestand gekoppeld is waar ook het script in staat. De CSS ziet in feite geen javascript alleen het resultaat er van, in dit geval een aantal cijfers. Je kunt een css bestand aan een html bestand koppelen dmv de volgende code.
HTML:
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="locatievanhetcssbestand.css">
Deze code hoort in het head gedeelte van het html bestand.

In hetzelfde css bestand kun je uiteraard ook ieder ander element van je site vorm geven.

Dank je, duidelijk zo.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan