tekstgrootte in dreamweaver anders dan op de website

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wilds

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
24 jun 2012
Misschien mag ik een vraag stellen. Bij het bijwerken van de website stuitte ik op het volgende probleem.
Het probleem:
Voor het bijwerken van mijn website gebruik ik het programma dreamweaver MX (7) uit 2004. Op een medion 1210 (WINDOWS VISTA) en een acer travelmate (WINDOWS VISTA) heb ik geen problemen.
Op mijn Sony VAIO vgn fw51 jf (WINDOWS 7) doet zich het volgende voor.
In het programma dreamweaver werk ik voor de opmaak met lagen (layers).
In de zognaamde wysiwyg mode moet dit netjes op het scherm staan. Bij de andere computers gebeurt dit ook maar bij de sony vaio verloopt/loopt de tekst door de foto’s heen. De tekst wordt groter/langer.
Ik kan dit voorkomen door het lettertype “hard” te verkleinen. De weergave via internet is dan ook een stuk kleiner geworden en niet representabel.
Wanneer de tekst in Dreamweaver op de Sony door elkaar heen loopt komt het wel goed over op de website op internet. Als ik met de vaio de website op internet bekijk heb ik geen problemen, dus een goed weergave.
Zolang mijn oude computers blijven blijft werken heb ik geen probleem.
Ik vraag me nu af of ik het probleem moet zoeken in de hard- of in de software? Ik heb al in de beeldscherminstellingen zitten zoeken, nada. In Dreamweaver getracht een instelling voor de weergave te vinden, nada. Op google gekeken, nada. Handleiding vaio gekeken, nada.
Op de sony vaio (de computer met de problemen) heb ik ook Sharepoint designer 2007 van Microsoft en adobe cs4 geïnstalleerd. Alhoewel dit recente programma’s zijn geven hetzelfde probleem. Ook hier wordt de tekst in de layer groter en loopt over de daaronder geplaatste foto heen.
Ben reuze benieuwd of iemand mij kan helpen.

Met vr. gr.
Ger Wildschut

Hoi Ger,
Zonder een link naar de betreffende site kan hier alleen maar iets in het algemeen over gezegd worden, denk ik.
  • Het kan zijn dat de WYSIWYG-weergave in Dreamweaver niet 100% klopt.
  • Het kan zijn dat de site op de verschillende pc's in verschillende browsers of browserversies (IE) bekeken wordt, en het resultaat daardoor niet direct vergelijkbaar is.
  • Er kunnen onvolkomenheden in de html en/of css zitten. Dan gaan browsers via hun foutafhandeling zelf wat interpreteren, en dat kan ook per browser/browserversie verschillen.
  • Als het "hard verkleinen" van je letterformaat betekent: "opgeven in px", dan werkt dat niet in andere browsers dan Internet Explorer, als de bezoeker ervoor kiest om het letterformaat op te schalen (voor het gemak, of uit noodzaak).
  • Het lijkt me niet dat je het in hardware- of software-toestanden moet zoeken, want een site hoort het met alle hardware (en operating systems) en met alle software (browsers/browserversies) gewoon te doen. Want van bezoekers heb je de hardware, software en de instellingen niet in de hand.
  • Mogelijk heeft de <div> geen speling genoeg om afwijkingen in het letterformaat *) op te vangen; of verschillende schermresoluties. Zou o.a. kunnen door de gedefinieerde breedte en/of hoogte van de div, in samenhang met de rest.
  • Het laatste lijkt me het waarschijnlijkste: het lijkt me dat het hier een opmaakprobleem is.
  • Een css-probleem dus: voor rekening van de webbouwer. ;)

Kortom: voor een analyse van wat er aan de hand kan zijn is een linkje naar een online (test)pagina nodig. Heb je dat?

Met vriendelijke groet
CSShunter
*) Vooral bij kleinere letterformaten kan de afspatiëring tussen de letters wel eens wat tussen browsers verschillen > en daarmee ook de woordlengte + regellengte > kan verschil in totale hoogte uitmaken als iets net niet op een regel past.

Laatst bewerkt:
Dag CSS-hunter,
bedankt voor de hele snelle reactie. Heel veel mogelijkheden. Ik hoop dat ik nog even mag reageren. De website heet www.wildschut-0n-tour.nl.Het weergaveprobleem manifesteert zich iet op een webbrowser. Het manifesteert zich in mijn ontwikkelomgeving op de sony vaio vgn fw51jf. Tot voor kort gebruikte ik deze machine zelden voor het bijwerken van de web-site. Ik heb bestanden van mijn "echte" ontwikkelmachine gekopieerd naar deze machine en tijdens het werken constateerde ik het probleem.
Dus: de html-pagina's die ik heb ontworpen op de niet-vaio-machine worden niet juist in dreamweaver weergegeven. Zoals gezegd loopt de tekst (in een tekstlayer) door in de fotoootjes.

Wanneer ik op de vaio-computer in dreamweaver ontwikkel krijg ik het op de dreamweaver html-page wel goed. Doe ik een upload van deze page dan ontstaan er op de website (op internet dus) witte vlakken. Het lijkt dus alsof in het ontwerp alles netjes staat, maar in werkelijkheid neemt ook daar de tekst (in de layer of tag) meer ruimte dan bedoeld.

Op d 2 andere machines, die onder vista draaien, gaat het allemaal wel goed. Zoals vermeld heb ik ook een recentere versie van dreamweaver CS4 geïnsstalleerd en daar had ik op de sony vaio hetzelfde probleem. Ik heb ook even Kompozer geïnstalleerd en die doet het op alle machines goed.

Over de weergave-grootte op internet ontvang ik geen klachten. Ik heb nog navraag gedaan maar dat gaat heel goed.

Ik hoop dat je met deze informatie nog even zou willen "door-stormen" want het intrigeert me werkelijk.
Vr. gr.
Ger

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan