• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

tekstkleur rood, blauw of groen

Status
Niet open voor verdere reacties.

mnemonic

Gebruiker
Lid geworden
25 mrt 2016
Hallo allemaal,
Ik heb op een excel blad een cel bereik E10 t/m L40 waar getallen ingevuld worden.
Als die cellen leeg zijn zou ik graag de keuze willen hebben tussen een rode, blauwe of groene tekstkleur.
maar als er in een aantal cellen wat is ingevuld moet deze overgeslagen worden.
Kan iemand mij de goede richting duwen?
Jan

Vast wel, maar dat gaat het beste met een voorbeelddocument.

Laatst bewerkt:
Dank je edmoor voor je snelle reactie,
In het test bestand zie je cijfers in kleur.
In dit geval horen 31, 80 en 11 bij elkaar net als 66,38 en 5 ook 7, 22 en 3 horen bij elkaar.
Nu moet ik elke keer als ik rode getallen wil invoeren dit elke keer handmatig de tekstkleur veranderen wat zeer tijd rovend is.
Mijn idee was om 3 buttons ernaast te plaatsen.
Wil ik rode getallen ingeven druk ik op de rode knop en in alle lege cellen kan ik dan rode getallen invoeren.
Ben ik daar klaar mee dan wil ik verder met de blauwe getallen dus druk ik op de blauwe knop en kan dan in alle lege cellen blauwe getallen invoeren.
Als laatste wil ik dan groene getallen invoeren dus druk ik op de groene knop zodat ik in alle overgebleven lege cellen groene getallen kan invoeren.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is anders hoor ik het graag.
Jan

Bijlagen

Probeer het zo maar eens:
Bekijk bijlage Test met kleur.xlsm

Ga in 1 van de cellen van een setje van drie staan en druk dan op de knop voor de gewenste kleur.
De cursor zal nu in de eerste cel van het actieve setje staan en als je gaat tikken zal de tekst die kleur krijgen.
De tekst die je gaat zetten in de andere cellen van hetzelfde setje zal dan ook die kleur krijgen.
Dat is wat ik van je wens begreep.

Laatst bewerkt:
In bijlage een opzet waarbij de knoppen de tekstkleur aanpassen van de geselecteerde cellen.
Als er logica zit in de volgorde van kleuren kun je mogelijk iets met voorwaardelijke opmaak en heb je helemaal geen knoppen meer nodig.

Bijlagen

Bedankt edmoor dit werkt SUPER.
Hier ben ik heel blij mee.
Nog een vraagje, is de code aan te passen zodat ik, als ik op de rode knop druk alle lege cellen in het bereik een rode tekst kleur hebben.
en als ik op de blauwe druk dan alle lege cellen in het bereik een blauwe tekst kleur hebben. enz met groen?
Jan

Alle lege cellen hebben per definitie geen inhoud en dus ook geen kleur ;)
Of bedoel je dat wanneer je daarin tekst gaat zetten deze dan automatisch die gekozen kleur heeft?

Dat kan zo:
Zet de cursor in een cel buiten het bereik en druk dan op de knop met de gewenste kleur.
Bekijk bijlage Test met kleur-5.xlsm

Laatst bewerkt:
stel ik moet 20 getallen reeksen in het rood invullen daarna 22 getallenreeksen in het blauw en daarna 15 in het groen.
Dan is het makkelijk door 1 x op de rode knop te drukken alle lege cellen een rode instelling krijgen zodat ik door kan blijven tikken.

Als ik dan klaar ben met de rode getallen en ik druk 1 x op de blauwe knop ik alle 22 getallenreeksen achter elkaar kan tikken.
het zelfde geld voor de groene knop.
Jan

Zie het document in #7 :)
Of is mijn eerste voorbeeld dan niet meer nodig?
Dan kan de code nl. een stuk eenvoudiger.
Maar mij lijkt het handig om ze beide te hebben voor eventuele correcties.

Laatst bewerkt:
Precies dat waren mijn gedachten ook toen ik jouw code testte.
Dit is super voor een correctie.

In #7 werkt het top.
Ben hier helemaal blij mee.

Tja ben een beetje gretig beide optie zijn dus precies wat ik zoek.
Edmoor hartelijk bedankt dat jij mij wilde helpen op deze warme dag.

Jan

Graag gedaan :)

Misschien mag ik voor de aardigheid nog ff meedoen met deze vraag? Hierbij een procedure die je onder 1 knop kan vangen.
Code:
Private Sub CommandButton1_Click()

Kleur = Array("rood", "blauw", "groen")
    VolgendeKleur = (Application.Match(CommandButton1.Caption, Kleur, 0) Mod 3)
    CommandButton1.Caption = Kleur(VolgendeKleur)
    Range("E9:L40").SpecialCells(xlCellTypeBlanks).Font.Color = Choose(VolgendeKleur + 1, vbRed, vbBlue, vbGreen)
    ActiveCell.Activate

End Sub
Zet deze procedure maar 'ns voor de aardigheid in je workbook ipv de "Sub CommandButton1" die er al staat. Misschien dat je deze optie ook wel leuk vindt?

Ook een leuke inderdaad. Je staat er gekleurd op! :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan