• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tekstkleur wijzigen als een cel geselecteerd wordt (voor de schakers)

Status
Niet open voor verdere reacties.

gGerretje

Gebruiker
Lid geworden
12 mrt 2008
Hallo Excel-kenners,

Ik heb een vraagje (zie bijgaand voorbeeld)
Het gaat om een aantal schaakprobleempjes in een Excelbestand (2 in het voorbeeld)
Als ik de cel met 'Oplossing' selecteer moet de tekstkleur van het gele vak eronder zwart worden.
En als ik de cel 'Verbergen' selecteer moet de tekstkleur weer geel worden.

En datzelfde dan voor de andere vakken met oplossingen voor een schaakprobleem.
Heeft iemand een idee?

Ik kan het natuurlijk oplossen door er steeds een opdrachtknop bij te zetten. Daar kom ik nog wel uit, maar dan heb ik straks een paar honderd knoppen met code erin staan. Of ik zou de knop bovenaan moeten zetten en dan de titels blokkeren, zodat ik die ene knop steeds in beeld houd. Maar liever met het selecteren van die cel.

Alvas bedankt voor de hulp.
Ger

Code:
Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
If Target.Count = 1 Then
    If Trim$(Target) = "Oplossing:" Then
        Range(Target.Offset(1, 0).Address & ":" & Target.Offset(13, 1).Address).Font.Color = vbBlack
    ElseIf Trim$(Target) = "Verbergen:" Then
        Range(Target.Offset(1, -1).Address & ":" & Target.Offset(13, 0).Address).Font.ColorIndex = 36
    End If
End If
End Sub

Bovenstaande code past de tekstkleur aan aan de hand van de tekst dat geselecteerd wordt.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Hallo Roncancio,

Werkt perfect.
En ik had het inderdaad nooit gevonden. (Dit jaar toch zeker nog niet).
Ontzettend bedankt.

En als ik je een keer kan helpen bij een schaakprobleempje .... :)

Groetjes,
Ger

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan