Tekstselectie in memoveld uitzetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Laroguz

Gebruiker
Lid geworden
27 mei 2006
Berichten
97
Wij hebben een productiemanagementsysteem in Access en daarbij wordt ook een rapportage per dienst bijgehouden in een memoveld. Nu gebeurt het wel eens dat iemand de hele tekst selecteerd en dan per ongeluk een toets raakt, waardoor alle tekst weg is. Daarom vroeg ik mij af of je de selectiemogelijkheid per veld kunt uitzetten.
Weet iemand hier het antwoord op?

met vriendelijke groeten
Wim Janssen
 
Je kunt voorkomen dat een veld wordt aangepast. Dat doe je door de eigenschap <Vergrendeld> op <Ja> te zetten. De tekst is dan nog wel te selecteren. Je kunt ook de eigenschap <Ingeschakeld> op <Nee> zetten, maar dan wordt het tekstvak grijs weergegeven, en dat ziet er meestal niet zo fraai uit De inhoud is niet meer te selecteren, en je kunt met deze optie ingeschakeld niet meer in het tekstvak klikken. De combinatie <Vergrendeld> = <Ja> en <Ingeschakeld> = <Nee> zorgt ervoor dat het tekstvak er normaal uitziet, en dat je niks meer kunt met het tekstvak: je kunt er niet meer in klikken, en dus ook niets meer selecteren.
 
Hallo Michel,

Die opties zijn me bekend, maar het is een memeoveld waarin diverse mensen van een productieploeg hun bevindingen tijdens hun dienst rapporteren. Dus het moet wel vrij toegankelijk zijn. Maar net omdat er meerdere mensen in werken komt het wel eens voor dat iemand per ongeluk alles selecteerd en dan op een toets drukt waardoor alle tekst weg is.

groeten
Wim
 
Dan kun je er toch een knop naast zetten, om de vergrendeling op te heffen als er wat bijgezet moet worden. Heb je toch een veiligheid ingebouwd.
 
Feit, mijn bester OctaFissie knulleke.
Lees de vraagstelling nog maar eens goed.

Tardis
 
Ik lees de vraag nog wel eens :) Zo te zien ben je weer in schopmodus?
 
Heren,

Alle aangedragen oplossingen zullen niet werken. Dit memoveld staat de hele dag open en mensen tikken er iets in in het langslopen.
Een knop om de vergrendeling op te heffen zal de hele dag uit staan.
Een undoknop komt waarschijnlijk veel te laat omdat ze tijdens drukke werkzaamheden in een keer geen tekst meer zien, omdat je nooit bewust alles wegveegt.
Ik denk dat beste oplossing echt zit in het niet kunnen selecteren van de hele tekst, maar ik twijfel of dat kan.
Iemand?

groeten
Wim
 
Dat zal inderdaad niet kunnen. Overigens is de Undo die ik in gedachten had een functie die voordat je iets doet in het tekstvak, dus bij het selecteren ervan, de bestaande tekst kopieert naar het klembord. Bij het per ongeluk wissen van de tekst kun je die dan terugplakken. Dan heb je in ieder geval de oorspronkelijke tekst nog.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan