• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tekstvak en rekenen met uren.

Status
Niet open voor verdere reacties.

tonku

Gebruiker
Lid geworden
8 nov 2011
Hallo allemaal,

Ik ben bezig om een sheet te maken waar een verslag ingevuld moet gaan worden.
Ook moet hier gerekend worden met een starttijd en geplande tijdsduur en dan een geschatte eindtijd.
Tevens moet de werkelijke eindtijd dan ingevuld worden en dan moet het verschil tussen de werkelijke en de geschatte tijd uitgerekend worden.
Het gedeelte voor het verslag in te vullen wilde ik doen door een tekstvak toe te voegen. Echter ik wil niet dat de grootte van het vak veranderd.
Ik heb het bestand in de bijlage toegevoegd. Het eerste vak ie het "lege veld". Zo was ik gestart, maar is niet handig omdat je niet door kan typen en dat de tekst automatisch naar een volgende regel gaat. Het tweede veld is het veld met het tekstvak. Hier kan ik volledige regels typen en gaat het aan het einde naar een nieuwe regel. Dat is goed. Als het tekstvak vol is kan ik door typen buiten het tekstvak. Dat is niet handig. Is dit ergens mee te beveiligen. Ook vind ik bij het aanklikken van het vak de kadering van de balletjes en het draaipijltje aan de bovenkant niet mooi. Is dit ook weg te werken. Ik heb van alles geprobeerd, maar kom er niet uit. Of is er misschien een andere manier om zoiets te doen?
Voor het rekentabelletje met de tijd is voor mij helemaal een probleem. Het invullen van de datum en de tijden gaat wel lukken :). Maar het invoeren van de duur zoals in de file 35 en dan ook nog rekenen met de starttijd is mij nog niet gelukt.
Is er iemand die mij misschien op weg kan helpen?
Alvast bedankt voor de tips en trucs.
Fijne jaarwisseling voor iedereen.

Groeten.

Ton.

Bijlagen

Hallo Ton,

Je voorbeeldje laat voor mij nog wel een vraag over: die geschatte tijdsduur (35) zijn dat minuten, uren, dagen, weken of misschien jaren?

Tekstvak en rekenen met uren

Hallo Sylvester,

Bedankt voor de aangepaste sheet.
Het rekenen met de uren is perfect.
Het vergroten van de cel om hier een tekstvak van te maken is ook een mooie oplossing.
Je bent dan in ieder geval de pijltjes van het tekstvak kwijt.
Probleem wat zich nu nog voordoet is dat ik maar 1 regel kan typen en bij een enter voor de volgende regel gaat alles naar de cel eronder.
Het is de bedoeling dat in de vergrote cell of in het tekstvak een aantal regels gezet moeten worden met na iedere regel een enter om de volgende regel te beginnen.
Heb je hier ook nog een truc voor. Heb het met alt/ enter al geprobeerd, maar dit werkt niet.
Nogmaals dank.

Groeten.

Ton.

Hallo Sylvester,

Dat werkt inderdaad. Bedankt.
Ik dacht dat je dat moest doen voor je in de cell ging typen en dat alles dan de hele tijd vanzelf naar de volgende regel zou gaan.
Is er misschien ook een instelling om dit automatisch te doen?
Of is dit teveel gevraagd?

Groeten.

Ton.

Hallo Sylvester,

Dat is precies wat ik bedoel. Alleen werkt het maar in de eerste kolom.
Gaat ook niet naar de tweede kolom als ik de eerste er naar toe kopieer.
Ook als is de eerste twee cellen samenvoeg werkt het ook niet.
Dat is jammer want in de sheet werk ik ook met samengevoegde cellen.
Helaas snap ik geen hout van macro's. Misschien een optie om in de toekomst is naar te gaan kijken.
Voor nu heb ik daar niets aan.
Is er een mogelijkheid om de macro in de hele file te laten werken en ook met samengevoegde cellen?
Of ben ik dan beperkt tot het tekstvak waar ik in het begin mee gestart was?
Als dat zo is wil ik je in ieder geval hartelijk bedanken dat je me toch op gang hebt willen helpen.

Groeten.

Ton.

kun je ook vertellen wanneer de enterknop aangepast moet worden?
je zou bvb kunnen kiezen voor een grijze cel kleur.
het lijkt me niet handig als het overal in zou werken.
of is het de bedoeling dat ook als je een tijd invoert dat je geen enter kunt gebruiken.

hier een voorbeeld je die voor de grijze cellen werkt . als je het met een andere kleur wil moet je de kleur in A1 veranderen in jouw kleur.
en ook de cellen waar je de macro wilt laten werken.

het werkt nu alleen in blad1. als je het in het hele bestand wil moet je dat even melden.

Bijlagen

Laatst bewerkt:

Hallo Sylvester,

In de bijlage heb ik het blad van het verslag, wat ik aan het maken ben, toegevoegd.
Het tabblad verslag bevat dit gedeelte.
Blad 1 is het gedeelte wat jij me al hebt toegestuurd.
In het verslag komt een gedeelte met automatisch ingevulde waarden.
Hier is de enter dus niet van toepassing.
In de samengevoegde cellen met daarin de rode tekst zou het mooi zijn als daar de enter macro werkt.
Ik hoop dat je begrijpt wat de bedoeling is en natuurlijk of dat je er iets mee kunt.

Groeten.

Ton.

Bijlagen

Ton, ik raad je aan om toch te wennen aan "alt enter" om een nieuwe regel in een cel te starten.

Vandaar de vraag sylvester? ;) Kon je er nog iets mee?

JV, het was de bedoeling dat je ook ergens in een tekst in een cel de "enter" onderschept en dan "alt enter" toevoegt.
maar dat is niet gelukt (aan het eind van de regel is wel gelukt met sendkeys ) maar op een andere plek in de tekst is me dat niet gelukt,
de cursor springt steeds naar het einde van de tekst in de cel.

Laatst bewerkt:
Hallo Sylvester,

Nogmaals bedankt voor het meedenken.
Ik ga Alt/ enter gebruiken en hoop dat iedereen die met de sheet werkt dit ook snapt en doet.
Mocht je nog iets te binnen schieten lees ik het wel.

Groeten.

Ton.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan