Tekstvak met gegevens uit een keuzenlijkst niet op de juiste volgorde

Status
Niet open voor verdere reacties.

Isabelle Sels

Gebruiker
Lid geworden
9 sep 2010
Hoe kan je ervoor zorgen dat de waarde in een tekstvak dat ingevuld wordt door middel van een keuzenlijst, in een bepaald volgorde staat? En niet alfabetisch zoals het automatisch gebeurt?

Een keuzelijst sorteert niet automatisch, hij neemt de sortering van de tabel over, maar je kunt in je query die je voor de keuzelijst gebruikt elke sortering maken die je wilt. Kwestie van het veld waarop je wilt sorteren toevoegen aan die query. Overigens lijkt mij dat een gesorteerde lijst voor een gebruiker een stuk aangenamer is om mee te werken dan een ongesorteerde lijst, maar ieder zijn smaak :)

De plaatjes zeggen niet zoveel; ik zie liever de bron van de keuzelijst. Overigens speel je (wat mij betreft) een beetje met vuur, want je gebruikt een veld met meervoudige waarden. Een rampzalige uitvinding van Microsof....

Overigens speel je (wat mij betreft) een beetje met vuur, want je gebruikt een veld met meervoudige waarden. Een rampzalige uitvinding van Microsof....

Hoe zou jij dit dan oplossen?

Ik zie allerlei problemen met jouw db; om te beginnen, vind ik de tabellenstructuur onlogisch. Verder heb je geen relaties gelegd tussen de tabellen (althans niet in deze kopie). En in de query die je op het rapport gebruikt, liggen de koppelingen verkeerd. En als antwoord op je vraag: ik heb de Voorwaardelijke opmaak in het formulier <Verslagen> uitgeprobeerd, en hij doet het daar prima. Dus het ligt niet aan de formule. Het probleem ligt eigenlijk dus veel dieper, op tabelniveau, en relaties. En als resultaat daarvan een niet goed gemaakt rapport.

Hoi OctaFisch,

De database is inderdaad maar een deeltje vande orignele database, en ik heb inderdaad de relaties er vergeten in te zetten.
Ik heb het probleem van de volgorde kunnen oplossen door de tabel aan te passen en een ID (automatische nummering) toe te voegen. Dit blijkt nu wel te werken.
Alsook het resultaat in het rapport is hiermee opgelost.

vind ik de tabellenstructuur onlogisch
Wat bedoel je hier mee? Het is namelijk de bedoeling dat mensen thuis de database kunnen gebruiken en de gegevens exporteren naar het hoofdbureau. Deze moeten ze dan importeren, om problemen met de sleutel index te voorkomen heb ik overal ook een PuppyCaochId nummer ingevuld.

Om maar eens wat te noemen:
1. je hebt een tabel [Hondgegevens]. Elke hond is uniek. Dus je zou zeggen: geef de hond een HondID als sleutel. Jij hebt een sleutel gemaakt van HondID en [PuppyCoach-ID]. Dat geeft in potentie de mogelijkheid om elke hond meerdere keren op te voeren, met steeds een andere coach. En als je één hond twee of meer keer kan opvoeren, kan dezelfde hond de ene keer een Labrador Retriever zijn, en de volgend keer een Barbet. Of de ene keer een reu, en de volgende keer een teef; een operatie die bij dieren vermoed ik niet gebruikelijk is ;)
2. Zelfde probleem met de tabel [Verslagen]. Een verslag is uniek, en heeft dus ook maar één record. Jouw opzet laat er meer toe.
3. De tabel [VerslagenDetailImport] bevat de velden [Beoordelingscode], [Beoordelingscode1], ... [Beoordelingscode5]. Dat is dus een niet-genormaliseerde tabel. Die moet gesplitst worden in twee tabellen.

Verder snap ik niet zoveel van de overige tabellen, maar omdat dit blijkbaar maar een deel van de db is, zal dat wel aan mij liggen :)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan