• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tel aantal (middels voorwaardelijke opmaak) gekleurde cellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

CH1988

Gebruiker
Lid geworden
14 sep 2010
Hallo,

ik heb een vraag t.a.v. het tellen van het aantal gekleurde cellen (in een rij).

Voorbeeldbestand van de link heb ik gedownload:
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/606377-CountByColour?highlight=gekleurde+cellen+tellen

Voor mij werkt het echter niet omdat in mijn bestand de celkleur wordt toegekend middels voorwaardelijke opmaak (zie voorbeeldbestand).
Bekijk bijlage voorbeeldbestand gekleurde cellen tellen.xlsm

Weet iemand hoe de code kan worden omgebouwd om wel het gewenste resultaat te krijgen? (ik werk met Excel 2007)

Bij voorbaat dank!:d

Beste,

Het tellen van de achtergrondkleur kan niet wanneer dit met een voorwaardelijke opmaak is ingesteld.
Je voorwaardelijke opmaak wordt gegenereerd door een formule/voorwaarde. Je kan ook het aantal cellen tellen dat aan deze voorwaarde voldoet.

Nou heb ik even gekeken in je bestand en begrijp ik je voorwaardelijke opmaak formule niet.
Code:
=AANTAL.ALS($A$1:$F$1;A2)
Je formule levert geen WAAR/ONWAAR waarde op. Volgens mij kan je dit beter vervangen met:
Code:
=A1=A2
En dan je totaal aantal tellen met:
Code:
=AANTAL(VERGELIJKEN(A1:F1;A2:F2;0))
Formule invoegen als matrix formule (SHIFT+CTRL+ENTER)

Beste Niek,

bedankt voor je reactie.

De bovenste regel met getallen wordt ingevuld.

De cellen in de 2e regel kleuren groen wanneer het getal in de cel overeenkomt met één van de getallen uit de eerste regel.

In cel J2 wil ik vervolgens dus tellen hoeveel getallen in regel 2 overeenkomen met de getallen in regel 1.

Doelis dus het aantal gelijke getallen in de rij te tellen maar ook om het zichtbaar te maken middels het automatisch kleuren van de cel wanneer het getal overeenkomt.

Wellicht denk ik hier te moeilijk en kan bovenstaande ook op een andere manier worden bereikt...?

=AANTAL(VERGELIJKEN(A1:F1;A2:F2;0)) werkt niet, ik krijg dan als waarde 0.

Wanneer ik =AANTAL(VERGELIJKEN(A1;A2;0)) gebruik krijg ik als waarde 1, dit klopt wel maar ik wil de hele rij vergelijken...

Beste,

Ik begrijp nu deels wat je graag wilt en heb daar helaas niet direct een formule voor. Iemand die meer kennis heeft van Matrix-formules moet je vast kunnen helpen.
Wellicht dat ik kan helpen als ik meer weet waar je model voor dient. Er zijn immers meerdere wegen naar rome :)

Volgens mij werkt
Code:
=AANTAL(VERGELIJKEN(A1:F1;A2:F2;0))
prima voor jouw doeleinden, mits je hem als matrixformule invoert. Met CTRL-SHIFT-ENTER dus.

Hier een tweede weg naar Rome:
Code:
=SUMPRODUCT(COUNTIF(A1:F1;A2:F2))

Mensen,

bedankt voor de reacties! :thumb:

Ik was inderdaad vergeten (SHIFT+CTRL+ENTER) te gebruiken :o

Probleem opgelost! :d

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan