• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tel regel vastzetten

• Onderwerp starter Onderwerp starter Buup
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Buup

Gebruiker
Lid geworden
9 mrt 2009
Hallo,

Omdat ik eerder super goed geholpen ben keer ik hier weer terug...
Ik heb een vraag en zal het zo duidelijk mogelijk proberen uit te leggen...

Ik heb een tabel die de ingevoerde aantallen op de onderste regel optelt echter als ik de tabel groter maak moet ik met de hand de formules een langer gedeelte laten tellen (dit is heel veel werk).

Is er een mogelijkheid dat ik de totaal regel op 1 of andere manier vastzet zodat als ik meer regels toevoeg hij deze automatisch mee nement in het totaal ??

Alsvast bedankt !!
Jorina

Hoi Jorina,

Kun je een voorbeeld bestandje meesturen (indien mogelijk)?

Hoe voeg jij die regels dan in? Als je dit doet met de standaard Excelopdracht 'invoegen' dan wordt een formule automatisch aangepast aan de grotere range. Tenzij je natuurlijk in je formule werkt met statische celverwijzingen (dus met $ er voor). Plaats eens een voorbeeldje, dan kunnen we het sneller zien wat er mis gaat.

:)

voorbeeld

zoals je aan de onderkant kunt zien is er beneden een grijze regel hierin wordt alles opgeteld.

Als voorbeeld heb ik een paar lege regels toegevoegd en zo als je bij de eerste optel cel kunt zien (waar ja wordt opgeteld) dat die nieuwe regels niet in de optel formule wordt meegenomen.

Laatst bewerkt:
Jorina,

Ik heb even gekeken, omdat je bereik tot bijvoorbeel G223 loopt dan stopt die daar ook als jij er een nieuwe regel onder invoegt, maar voeg maar eens een regel in op bijvoorbeeld G220, dan zal je zien dat je formule is uitgebreid. Ik weet niet of je hier iets aan hebt?

Wat je kan doen is de formule laten zoeken naar een bepaalde waarde en dan dat bereik nemen.
Bijv.: In cel A226 staat Totaal.
Als je nu een cel invoegt verschuift Totaal.
Je kunt dus gaan zoeken naar Totaal en vervolgens de cel waar Totaal staat gebruiken om het bereik te bepalen.

Een beetje cryptisch wellicht maar in het bestand heb ik het al uitgewerkt.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bijlagen

hmm

ik zie wel een voorbeeld maar snap niet wat ik daarmee kan...

ik zie wel een voorbeeld maar snap niet wat ik daarmee kan...

In het kader staat de namen van de medewerkers.
Als er een of meerdere regels worden toegevoegd dan wordt de formule automatisch aangepast.
De formule kijkt waar Totaal in de A-kolom staat en maakt aan de hand daarvan de formule.

Dus stel Totaal staat in cel A226.
Dan wordt er dus gerekend tussen regel 3 en 226.

Staat Totaal in cel A999.
Dan wordt er dus automatisch gerekend tussen regel 3 en 999 zonder dat de formule hoeft te worden aangepast.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

hmm...

Zou het mogelijk zijn om 1 keer het grijze gedeelte te maken en dit over te kopieeren naar alle andere bestanden....

Zou het mogelijk zijn om 1 keer het grijze gedeelte te maken en dit over te kopieeren naar alle andere bestanden....

Hmm, bedoel je het zo?

In je bestand heb ik de formules aangepast in de grijze velden.
Dit geldt voor de velden waar een rood veld onderstaat.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bijlagen

uhm...

Alvast bedankt Roncancio ,

Kan je me misschien uitleggen wat deze formule precies doet ??
Zo dat ik weet wat ik zelf doe...
Want dit is een andere formule dan je eerst toepaste...toch ??

Alvast bedankt Roncancio ,

Kan je me misschien uitleggen wat deze formule precies doet ??
Zo dat ik weet wat ik zelf doe...
Want dit is een andere formule dan je eerst toepaste...toch ??

De formule wijkt iets af van de vorige. De vorige formule was voor de namen in het kader.

Code:
=AANTAL.ALS(INDIRECT("G3:G" &RIJ()-1);"Ja")
Het aantal Ja in het bereik G3:G [rij van de formule -1] wordt geteld.

Bijv.:
De formule staat in rij 100

De formule telt dan het aantal Ja in het bereik G3:G99 [100 - 1].

In de vorige formule wordt gezocht naar Totaal in de A-kolom.
De celrij van Totaal wordt gebruikt om de formule te maken voor de medewerkers.
Het principe blijft dus hetzelfde.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

maar ben ik met deze formule af van het feit dat als ik regels toevoeg hij deze niet meer telt ??

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan