Telefoon oplader

Status
Niet open voor verdere reacties.

rwk97

Gebruiker
Lid geworden
10 feb 2013
Ik heb een nieuwe telefoon (Xperia z) en daarbij natuurlijk een oplader ontvangen. Maar ik heb ook nog de oplader van mijn oude telefoon.
Die bij mijn Xperia Z kwam is 5V 1500mA.
En ik heb er nog een die 5V 850mA is en een die 5V 550mA is.
De 850mA kreeg ik bij mijn vorige telefoon en de 550mA bij het dock voor mijn vorige telefoon. Ik heb die telefoon eigenlijk altijd in het dock (5V 550mA) opgeladen en heb daar nooit problemen mee ervaren. Dat had ik ook niet verwacht aangezien het dock alleen voor die telefoon was.
Maar nu is mijn vraag kan ik een van die opladers (of allebei) gebruiken voor mijn Xperia Z (5V 1500mA), en als het kan is het beter of slechter voor mijn batterij.

Vaak kan het wel. Is een beetje afhankelijk van de telefoon en of die beveiligd is. Telefoons zijn vaak geschikt om op te laden via USB en dat is 5V 450 mA. Maar soms is de aparte laadingang beveiligd en moet dan een hogere minimale stroom hebben.

Over het algemeen kan het prima. Je Xperia Z zal alleen een heel stuk trager laden met die andere 2 opladers omdat het vermogen wat de opladers leveren een stuk minder is.

Daarbij zal de telefoon zelf aangeven wanneer er een lader is aangesloten die te weinig vermogen levert.

De reden dat zij de Xperia Z een oplader zit met wat hoger vermogen is voor de ondersteuning van Snel laden.

Groetjes,
Rens

Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reacties nu wil ik nog een ding weten kan dit negatieve gevolgen hebben op de levensduur van de batterij?

Bedankt voor jullie reacties nu wil ik nog een ding weten kan dit negatieve gevolgen hebben op de levensduur van de batterij?
Maakt niets uit voor de batterij, laden duurt alleen wat langer omdat het vermogen wat minder is dan de lader die je er bij hebt gekregen.

Ik dacht ook altijd dat het zou moeten kunnen maar ik heb bij veel telefoons (sommige ook niet) rare dingen zien gebeuren.
Ze werden heel erg warm (sommige zeiden zelfs in het spaans dat als je de batterij niet liet afkoelen die kapot zou gaan), of gingen ineens random dingen typen. (Nee, dit is geen malware, maar dat spaans is een softwarefoutje en random dingen typen stopt meteen als ik de telefoon uit de lader haal). Deze problemen zijn niet met de orginele lader.
Verder moet je ook even naar de garantie kijken, soms mag je alleen orginele kabels (usb, lader) etc. gebruiken.
Als dat ook geen bezwaar is, probeer het maar houd je telefoon wel even in de gaten de eerste paar keren!

Martijn, Waren dat toevallig goedkope Chinese laders? Dat zou namelijk wel kunnen kloppen omdat die gebruik maken van erg goedkope componenten.
Vaak geven die opladers ook meer vermogen(meer spanning) af dan ze zelf aangeven waardoor je de accu gaat overladen en je telefoon daardoor rare dingen gaat doen.

In deze situatie zijn het opladers die minder vermogen kunnen leveren dat de accu nodig heeft, dus zal geen probleem zijn. Ook gezien het feit een standaard usb poort 5V op 500mA levert. Dus alle laders tussen 5V 500mA en 5V 1500mA zullen prima werken op zijn telefoon.

Maar wel goed dat je het er even bij vermeld, een gewaarschuwd mens telt voor 2.

Bedankt voor al jullie reacties nu weet ik in ieder geval zeker dat ik deze ook zonder gevaar kan gebruiken.

Martijn, Waren dat toevallig goedkope Chinese laders? Dat zou namelijk wel kunnen kloppen omdat die gebruik maken van erg goedkope componenten.
Vaak geven die opladers ook meer vermogen(meer spanning) af dan ze zelf aangeven waardoor je de accu gaat overladen en je telefoon daardoor rare dingen gaat doen.

In deze situatie zijn het opladers die minder vermogen kunnen leveren dat de accu nodig heeft, dus zal geen probleem zijn. Ook gezien het feit een standaard usb poort 5V op 500mA levert. Dus alle laders tussen 5V 500mA en 5V 1500mA zullen prima werken op zijn telefoon.

Maar wel goed dat je het er even bij vermeld, een gewaarschuwd mens telt voor 2.

2 verschillende officiele samsung laders, 1 wolfgang lader die bij een van de tel's zat, en een blokje voor in de auto (die had idd geen merk!)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan