Hoi,
Ik ben een tijdje geleden begonnen met het leren van Scripten met Visual Basic 2010. Ik ben begonnen met tutorials te volgen, en daaruit wil ik het scripten onder de knie krijgen.
Ik ben nu bezig met een telefoon boek, en heb de hele tutorial gevolgt, heb alles precies hetzelfde nagemaakt. Enkel krijg ik nu een foutmelding. Ik debug het programma en het word gestart. Je krijgt dan het normale front met aan de rechter kant de contact personen, aan de linker kant zit het knopje ''Add new contact'' wanneer je daarop drukt, krijg je een nieuw form open. Daar kan je vervolgens de gegevens invullen (naam, telefoonnummer). Daarna druk je op ''Save'' maar dan krijg ik de volgende foutmelding: Object reference not set to an instance of an object.
Dit is het bijbehorende script van de ''save'' button:
Het dik gedrukte stuk, dat is het gedeelte waar de foutmelding vanaf komt.
Normaal gesproken zou die de ingevulde gegevens op moeten slaan.
Ik hoop dat iemand weet hoe je dit kan oplossen.
Met vriendelijke groeten
Maarten
Ik ben een tijdje geleden begonnen met het leren van Scripten met Visual Basic 2010. Ik ben begonnen met tutorials te volgen, en daaruit wil ik het scripten onder de knie krijgen.
Ik ben nu bezig met een telefoon boek, en heb de hele tutorial gevolgt, heb alles precies hetzelfde nagemaakt. Enkel krijg ik nu een foutmelding. Ik debug het programma en het word gestart. Je krijgt dan het normale front met aan de rechter kant de contact personen, aan de linker kant zit het knopje ''Add new contact'' wanneer je daarop drukt, krijg je een nieuw form open. Daar kan je vervolgens de gegevens invullen (naam, telefoonnummer). Daarna druk je op ''Save'' maar dan krijg ik de volgende foutmelding: Object reference not set to an instance of an object.
Dit is het bijbehorende script van de ''save'' button:
Code:
Private Sub Button2_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button2.Click
If My.Settings.Names Is Nothing Then
If TextBox1.Text = "" Or TextBox2.Text = "" Then
MsgBox("Must Fill all Fields")
Else
[B]My.Settings.Names.Add(TextBox1.Text + " - " + TextBox2.Text)[/B]
My.Settings.Save()
Me.Close()
End If
Else
If TextBox1.Text = "" Or TextBox2.Text = "" Then
MsgBox("Must Fill all Fields")
Else
My.Settings.Names.Add(TextBox1.Text + " - " + TextBox2.Text)
My.Settings.Save()
Me.Close()
End If
End If
TextBox1.Clear()
TextBox2.Clear()
Form1.ListBox1.Items.Clear()
For Each Name As String In My.Settings.Names
Form1.ListBox1.Items.Add(Name)
Next
End Sub

Normaal gesproken zou die de ingevulde gegevens op moeten slaan.
Ik hoop dat iemand weet hoe je dit kan oplossen.
Met vriendelijke groeten
Maarten
Laatst bewerkt door een moderator: