telefoonnummer bij naam

Status
Niet open voor verdere reacties.

perryvg

Verenigingslid
Lid geworden
5 nov 2009
Geachte forumleden,

Ik ben bezig met een database, en hier in heb ik een tabel leden en een tabel evenementen.

In de tabel evenementen heb ik een contact persoon, de selecteer ik via een opzoek functie vanuit leden.
Nu wil ik dat automatisch als ik een naam selecteer dat in het veld telefoon bij evenementen het nummer van het contact persoon komt wat ook bij de ledentabel staat.

Ik heb het forum en Google al afgezocht en kon alleen iets met dlookup vinden, maar hier kom ik niet helemaal uit.

Weet iemand hier de juiste(of simpelere) oplossing voor.

Helaas geen voorbeeld file was te groot.

Groetjes Perry

Als ik je niet mis begrijp ben je op zoek naar een manier om de telefoonnummer uit de tabel leden bij de persoon(organisator) van tabel evenementen bij te voegen?

Voorbeeld.

tblLeden:

Naam | Telefoonnummer | Adres

tblEvenementen:

Naam Evenement| ... | Telefoonnummer

Het vetgedrukte wil je eigenlijk realiseren?

ja, dat is wat ik wil, alleen als ik contact persoon en dan telefoonnummer
even wat meer info

tabel leden

l_id
l_voornaam
l_tssnv
l_achternaam
l_ telefoonnummer
''''''''''
''''''''
l_naamvol( met een berekening de naam goed wegschrijven met of zonder tssnv, heb ik al)

tabel evenement

e_id
''''''''''
''''''''''
e_contactpersoon (wordt opgezocht door wizard opzoeken uit ledentabel, met als voorkeur l_naamvol maar niet noodzakelijk)
e_telefoonnummer (deze wil ik graag automatisch aangevuld als e_contactpersoon wordt geselecteerd)
al de haakjes zijn andere velden die hier niet van belang zijn.
hoop dat ik het hier beter heb uitgelegd.

Groetjes Perry

Ik zou met een SQL Query werken.

[SQL]SELECT e_contactpersoon, e_telefoonnummer
FROM Evenementen INNER JOIN Leden ON Leden.I_naamvol = Evenementen.e_contactpersoon[/SQL]

natuurlijk moeten I_naamvol en e_contactpersoon een vreemde sleutel zijn (foreign key).

Is dit iets wat je kan helpen?

ben helaas een beginnende access gebruiker en ben al blij dat ik een redelijk adressen bestand in elkaar kan zetten met een boek naast mijn computer.
in het boek staat wel iets over sql maar heb geen idee hoe dit werk en hoe ik de regels kan invoeren.
dus hoopte ik dat met een simpele formule in een veld dit gemaakt kon worden (vandaar dat ik in mijn eerdere bericht over Dlookup had)

Perry

Ik wil anders hier wel gedetaileerd stap voor stap tonen hoe je het moet doen? Of anders met een join.me / teamviewer kan ik het gerust voor uw doen.

Ik heb je een mail verstuurt met daarin de link waarop je mijn scherm kunt bekijken. Deze kan ik tonen aan je zodat je misschien er zelf mee kunt op bouwen.

Wat een ingewikkeld lange draad voor een simpel probleem... Maak een extra tekstvak op je formulier, dat je vult vanuit de keuzelijst waarin je de persoon opzoekt. Als je in de keuzelijst de velden [I_ID], [I_Naam] en [I_Telefoon] opneemt, en het veld ID verbergt, zodat je op naam kunt zoeken, dan kun je het (niet-afhankelijke) tekstveld voor het telefoonnummer als besturingselement de formule =cboPersoon.Column(2) geven. Ik heb de keuzelijst voor het nette even de naam cboPersoon gegeven, maar die kan bij jou uiteraard anders heten. Maar met deze formule als besturingselementbron krijg je het telefoonnummer op je formulier.

Ik heb zoiets wel eens opgelost met een expressie zoals:
=DLookUp("[telefoonnr] ";"evenementenkaartenbak";"[Naam]=[Naam_A]")

Dus dan wordt het telefoonnummer opgezocht in de tabel evenementenkaartenbak als de naam die op het invulformulier overeenkomt met de andere tabel in de kolom onder de veldnaam naam_A
Dat het naam_A heet hier is puur omdat ik zelf in dat voorbeeld meer namen koppelingen voor iets anders wilde maken.
Dus dat maakt niet uit, het gaat om het principe.

En ook dat is veel ingewikkelder (en trager vanwege de DLookup) dan de waarde uit de keuzelijst uitlezen :)

hallo allemaal,

een aantal antwoorden.
ga van octafish eens uitvogelen.
heb al op meer plekken gelezen dat dlookup inderdaad de boel aardig kan vertragen, en daar zit niemand op te wachten.
als het goed is krijg ik van jensiboyke via mail een uitgewerkte verhaal met query. zal jullie laten weten welke ik gekozen heb.

Perry

ik heb de manier van octafish getest en werkt perfect.
zal nog even de file van jensiboyke afwachten en hier ook melding van doen.

Laatst bewerkt:
perryvg,

De oplossing van octafish is inderdaad eenvoudiger. Heb juist de query getest en had het namelijk anders begrepen. Excuses hiervoor.

had geen idee hoe dit moest, en inderdaad jensiboyke, de oplossing van octafish is simpel .
helaas was ik hier niet op gekomen en ben dan blij met elke oplossing.
Andre, ben dagen aan het rommelen geweest met Dlookup maar zonder resultaat.

ik heb ondertussen de oplossing met column in mijn database verwerkt, zelfs met 6 kolommen.

wat ik bedoel is dat ik een tabel met evenementen invoeren heb en een tabel inschrijven op evenement.

als je in schrijf voor evenement heb je naam, datum, starttijd, enz
deze heb ik met wizard opzoeken eve naam allemaal opgegeven en in form verwerkt, werkt prima.

Dus allen bedankt voor de info, ga de vraag nu sluiten.

Groetjes Perry

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan