Telefoonnummer standaardiseren

Status
Niet open voor verdere reacties.

nescio

Gebruiker
Lid geworden
4 dec 2001
Ik heb een veld met telefoonnummers waarbij het telefoonnummer op verschillende manieren kan zijn geschreven. Weet iemand hoe ik alle haakjes, spaties en streepjes kan verwijderen zodat alle telefoonnummers op dezelfde manier worden weergegeven?

Voor de invoer:
Je kunt het nog mooier maken door een validateregel toe te passen. Hierbij moet je je tel.nummers volgens een bepaalde layout invoeren, anders slaat ie je nummer niet op.
Dit doe je door bij de desbetreffende tabel op ontwerpweergave te klikken, dan de juiste regel aan te klikken, en dan verschijnt er onder een scherm waar onder andere validatieregel staat. Hier kun je naar eigen willen je layout van tel.nummers aanmaken, ook al gooi je er een &^%$ tussen.

de nummers die je al hebt zou ik dan met de hand doen. je heb dan in ieder geval met bovenstaande in de toekomst geen last meer van verschillende geschreven nummers.

Bovenstaande validatieregel is een goede tip, maar het betreffen bestaande bestanden. Ik wil hiervan eigenlijk alleen de nummerieke karakters overhouden en die dan weer als een telefoonnummer weergeven. Kengetal en abonneenummer splitsen moet met een lijstje van mogelijke kengetallen dan geen probleem zijn dacht ik zo.

Kun je misschien wat plaatsen, dan kan ik zien om welke varianten het allemaal gaat.....
Maar mob. nummers zijn weer anders
je hebt dan 00-00000000, 000-0000000, 0000-000000 mogelijkheden. je kunt het ook gewoon dan als 0000000000 opschrijven. Dan heb je nog meer eenduidigheid erin.

tabel naar excel exporteren en dan via zoek en vervang alle ongewenste tekens er uit gooien. daarna je schone tabel weer terug plaatsen in access ( hoe dat moet moet je even verder vragen) ik denk dat dit zou kunnen werken.
succes
Gost :thumb:

Ja goeie manier gostdog, je kunt het exceldoc. zo weer importeren, gaat net zo als exporteren.

zoeken en vervangen

Zoeken en vervangen is in Access ook mogelijk, daarvoor hoef je het niet naar Excel te exporteren. Dat zoeken en vervangen is wel een oplossing, als het maar automatisch kan gebeuren. Iemand een oplossing?

Waarom gebruik je niet een stukje VBA-code om je probleem op te lossen?

Public Function SchoonTelNr(mInput As String) As String
Dim strInputString As String

If Len(Trim(mInput)) < 1 Then
SchoonTelNr = ""
Exit Function
End If

SchoonTelNr = ""
strInputString = Trim(mInput)
For i = 1 To Len(strInputString)
If IsNumeric(Mid(strInputString, i, 1)) Then
SchoonTelNr = SchoonTelNr & Mid(strInputString, i, 1)
End If
Next i
End Function

Dat klinkt inderdaad als iets wat ik nodig heb. Kan je me misschien ook nog vertellen hoe ik deze code moet gebruiken? Ik heb redelijk wat ervaring met Access, maar geen ervaring met VBA.

Plak de code in een module.

Je hebt niet verteld waar je de telefoonnumers wilt laten zien, maar bijvoorbeeld in een formulier kun je de volgende regel bij besturingselemenbron invullen:
=SchoonTelNr([JouwVeldnaam]).
Het formulier moet dan wel gekoppeld zijn aan een tabel of een query en JouwVeldnaam is dan het veld waarin het telefoonnummer met rotzooi staat.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan