• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Telefoonnummer valideren

Status
Niet open voor verdere reacties.

maham

Gebruiker
Lid geworden
8 mei 2007
Hallo!

Ik zit met het volgende probleem:
in een cel moet een telefoonnummer ingevoerd worden (zonder voorloopnul).
Bijvoorbeeld 73-1234567 maar ook 418-123456.

Ik wil de invoer graag controleren (valideren) op de volgende condities:
- zijn er echt alleen cijfers ingevuld en geen letters
- zijn er 9 cijfers ingevuld
- staat er een koppelteken op positie 3 of 4

Is dit met validatie mogelijk of vraag ik nu te veel???
Ben benieuwd....

Groeten,
Maurice

Enkele ideetjes

- zijn er 9 cijfers ingevuld
- staat er een koppelteken op positie 3 of 4

=als(LENGTE(A1)=9;"ja, 9";"neen, geen 9")

=ALS(OF(VIND.SPEC("-";A1)=3;VIND.SPEC("-";A1)=4);"ja";"neen")

Wigi

Beste Wigi en arafy,

Bedankt voor jullie reactie. Ik ben nog niet in de gelegenheid geweest om jullie formules toe te passen, zal er morgen mee aan de slag gaan. Laat jullie dan nog iets weten.

Groeten! :thumb:

Ik heb zouist de formules bekeken, maar dit is toch niet wat ik bedoel.

Ik wil een formulier maken met een cel waar een telefoonnummer ingevoerd moet worden.
M.b.v. valideren kan ik bijvoorbeeld controleren of een mobielnummer met "6-" begint (is altijd zo), gevolgd door 8 cijfers. Als niet aan deze voorwaarde wordt voldaan verschijnt een foutmelding.

Nu wil ik hetzelfde doen met een vast telefoonnummer. Deze kan echter met elke cijfercombinatie beginnen (2 of 3 cijfers), gevolgd door een streepje en resp. 7 of 6 cijfers.

Ik kan het netnummer en het abonneenummer gescheiden in laten geven, maar ik ben benieuwd of dit in één cel kan, net als met het mobielnummer.

Alvast bedankt voor jullie meedenken! ;)

Hi Maham,

Deze formule vangt volgens mij dit probleem op

Code:
=ALS(LENGTE(A1)<>10;"fout";ALS(VIND.ALLES("-";A1;1)=4;"ok";ALS(VIND.ALLES("-";A1;1)=3;"ok";"fout")))

Joske

Hi Joske,

Bedankt voor je (zeer) snelle reactie!
Wat ik eigenlijk bedoel met "valideren" is de mogelijkheid om de celinvoer te valideren (Data > Valideren...). Als niet aan de voorwaarden wordt voldaan verschijnt een foutmelding met instructies voor juiste gegevensinvoer.

Het is de bedoeling dat de gebruiker 'gedwongen' wordt om het telefoonnummer juist in te voeren (alleen 9 cijfers, geen letters + koppelteken op positie 3 of 4).

Ik heb het gevoel dat dat op deze manier niet mogelijk is (nee is ook een antwoord).
Ik kan altijd verder met gescheiden invoer voor netnummer en abonneenummer, maar het zou mooi zijn als het in één cel kan.
Wat een uitdaging...! :confused:

Bedankt!

Maham,

Ik zou de formule van Joske in een andere cel plaatsen en alleen bij fout een 1 of x laten verschijnen en vervolgens die cel met voorwaardelijke opmaak rood laten kleuren als de inhoud x of 1 is.

Groet,

Hallo Rob,

Bedankt voor je tip. Die komt me nog wel eens van pas!
Maar voor dit probleem is het geen oplossing.
Ik ga het op een andere manier doen. Die werkt ook, is alleen wat omslachtiger.
Bedankt voor jullie bijdragen! :thumb:

Groeten,
Maurice

Opgelost!

Hallo Rob,

Ik wil even doorgeven dat ik met jouw tip (en vooral m.b.v. de formule van Joske!) het probleem heb kunnen oplossen.
Ik ben zeer geholpen! :thumb: :thumb: :thumb:

Groeten,
Maurice

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan